اطاعت از ائمه هدی (ع) دستور صریح خدا (مطابق آیات و روایات )
سوره نساء آیه 59 : ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید اولی الامر صاحبان ولایت را که دوازده امام معصومند.
سوره نساء آیه 80 : هرکس اطاعت کند از رسول خدا قطعا اطاعت کرده است از خدا.
سوره آل عمران آیه 31 : بگو ای پیغمبر به مردم اگر شما دوست خدا هستید پس تبعیت کنید از من و مطیع و فرمانبردار - من که پیامبر او هستم - باشید.
سوره نساء آیه 69 : و کسانی که اطاعت کنند از امر خدا و رسول خدا ایشان محشور می شوند با کسانی که نعمت داد خدا بر ایشان از پیغمبران و راستگویان و شهیدان و صدیقین.
سوره آل عمران آیه 32 : بگو به مردم اطاعت کنید خدا و رسول خدا را پس اگر برگردند از حکم تو ای پیغمبر کافر هستند.
سوره احزاب آیه 36 : و سزاوار نباشد برای هیچ مرد مومن و زن مومنه ای که اختیار کند حکم دیگری هرگاه حکم کند خدا و رسول خدا کاری را برای او بلکه باید مطیع و فرمانبردار باشد و چون و چرا نکند.
امام صادق (ع) : مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هرکس پرده ی حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشی و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدائی افکند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 4
امام صادق (ع) : بدانید که هرچه را خداوند دستور داده که از آن دوری کنید آنرا حرام فرموده ( و این دستور دلیل بر حرمت آن است ) و از آثار رسولخدا (ص) و سنت ( و روش ) او پیروی کنید و از هوای نفس و آراء خود پیروی نکنید که گمراه شوید ، زیرا گمراه ترین مردم در پیشگاه خدا آن کسی است که از هوای نفس و رای خود بدون راهنمایی خدا پیروی کند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 9
امام صادق (ع) : مبادا در محرماتی که خداوند در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده اصرار ورزید در صورتیکه خدای تعالی ( درباره پرهیزکاران ) فرموده : (( و بر آنچه کرده اند دانسته اصرار نورزند )) ( سوره آل عمران آیه 135 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 13
امام صادق (ع) : بدانید جز این نیست که خدا دستور داده و نهی فرموده تا در آنچه دستور داده فرمانبریش کنند و از آنچه نهی فرموده خودداری کنند ، پس هرکه پیروی از دستور او کرد اطاعت او را کرده و بر خیری که نزد او است رسیده و هرکه خودداری نکند از آنچه نهی فرموده نافرمانی او را کرده و اگر بر همین حال نافرمانی بمیرد خداوند به رو در آتش دوزخش اندازد. روضة الکافی جلد 2 صفحه 14
امام صادق (ع) : بر شما باد به فرمانبرداری خدا تا می توانید که خدا است پروردگار شما. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : بدانید که اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان اسلام پس هرکه تسلیم گشت محققا مسلمان شده و هرکه تسلیم نشد مسلمان نیست ، و هرکه خوش دارد که به حد نهائی احسان و نیکوکاری رسد باید فرمانبرداری خدا را کند زیرا هرکه فرمانبرداری خدا را کرد بحد نهائی احسان رسیده است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : و بدانید آنان که منکرند آنها تکذیب کنندگانند ، و تکذیب کنندگان همان منافقان و دو رویانند ، و خدای عزوجل درباره منافقین فرموده و گفته اش حق است : (( همانا منافقین در پائین ترین طبقه دوزخند و برای آنان یاوری نخواهی یافت )) ( سوره نساء آیه 145 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 15
امام صادق (ع) : و هرکه دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید به اطاعت خدا عمل کند و از ما پیروی کند ، آیا نشنیده اید گفتار خدای عزوجل را که به پیامبرش (ص) فرماید : (( بگو اگر خدا را دوست دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد ، )) ( سوره آل عمران آیه 31 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : به خدا سوگند هرگز بنده ای فرمانبرداری خدا را نکند جز آنکه خداوند پیروی ما را در فرمانبرداری او داخل گرداند ، و به خدا پیروی نکند بنده ای از ما جز آنکه خدا دوستش دارد ، و به خدا هیچگاه بنده پیروی ما را وا مگذارد جز آنکه ما را دشمن دارد و به خدا هیچگاه کسی ما را دشمن ندارد جز آنکه نافرمانی خدا را کرده و هرکه در حال نافرمانی خدا بمیرد خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتش دوزخ اندازد ، و ستایش از آن خدا پروردگار جهانیان است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : اگر چنانچه مردمی خدای یگانه و بی شریک را پرستش کنند ، و نماز را بر پا دارند ، و زکات بدهند ، و حج خانه خدا را به جا آورند ، و ماه رمضان را روزه دارند ، سپس به چیزی که خدا کرده ( یا فرموده ) یا پیغمبرش (ص) ساخته ( یا فرموده ) اعتراض کنند و بگویند :
که چرا بر خلاف آن نساخته
( یا چرا فلان سخن را فرموده ) ؟ یا در دل خود چنین اعتراضی کنند ( گرچه به زبان نیاورند
) به همین گفته هایشان و اعتراضشان مشرک شوند ، سپس امام (ع) این آیه را تلاوت فرمود
:
(( نه چنین است به پروردگار تو سوگند ایمان نیاورند تا به داوری بگزینند تو را در آنچه سر زده است بین ایشان و سپس نیابند در دلهای خویش چاره ای از آنچه تو قضاوت کرده ای و تسلیم شوند تسلیم شدنی )) ( سوره نساء آیه 65 ) سپس حضرت صادق (ع) فرمود : بر شما است که تسلیم باشید. اصول کافی جلد 4 صفحه 115
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که در
خدا و رسولش شک کند کافر است.
اصول کافى جلد 4 صفحه 98
حضرت صادق علیه السلام : مردم بشناسائى ما و مراجعه بما و تسلیم شدن ( در برابر گفتار و دستورات ما ائمه (ع) ) ماءمورند ، سپس فرمود: و اگر چه روزه بگیرند و نماز گزارند و گواهى دهند که معبودى جز خداى یگانه نیست ؛ ولى پیش خود فکر کنند که بما مراجعه نکنند ( و سخنانمان را گوش نکنند ) به همین گفتار مشرک گردند. اصول کافى جلد 4 صفحه 114
امام باقر علیه السلام درباره قول خداى تبارک و تعالى ((و هر که کار نیکى انجام دهد، براى او نسبت به آن نیکى افزائیم 22 سوره 42 )) فرمود: انجام دادن کار نیک ، تسلیم بودن نسبت به ما، و راست بودن به امام است و اینکه بر ما دروغ نبندد.
اصول کافى جلد 2 صفحه 236
مجلسى (ره ) از مرحوم طبرسى نقل مى کند که در تفسیر آیه گفته است : هر که طاعت و عبادتى انجام دهد علاوه بر دادن ثواب به او، نیکى آن را مى فزائیم ، و راست بودن با ائمه مراد این است که : اخبار راست و درست را از آنها روایت کند: و مراد بدروغ نبستن بر آنها این است که : اخبار جعلى و دروغ را به آنها نسبت ندهد.
زید شحام گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم : در نزد ما مردى است که نامش کلیب است او هر دستورى که از شما مى رسد، مى گوید من تسلیمم ، از این رو ما او را کلیب تسلیم نامیده ایم ، حضرت به او رحمت فرستاد و سپس فرمود: مى دانید تسلیم چیست ؟ ما سکوت کردیم . خودش فرمود: به خدا تسلیم فروتنى است ، خداى عزوجل فرماید: ((کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته کردند و در برابر پرودگارشان فروتنى نمودند 23 سوره 11)). اصول کافى جلد 2 صفحه 236
کامل تمار گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: ((براستى که مؤ منان رستگارند 1 سوره 23 )) میدانى کیانند؟ عرض کردم : شما بهتر مى دانید، فرمود: براستى که مؤ منان تسلیم شوندگان رستگارند تسلیم شوندگان همان نجیبانند، پس مؤ من غریب است و خوشا حال غریبان . (یعنى چون مؤ من با تسلیم کمیاب است پس او غریب است ، زیرا هم انس ندارد و انس تنها با خداست. اصول کافى جلد 2 صفحه 236
ابوبصیر گوید: امام صادق علیه السلام راجع به قول خداى عزوجل ((کسانیکه سخنان را مى شنوند و از نیکوترش پیروى مى کنند، تا آخر آیه 18 سوره 39 )) فرمود: ایشان تسلیم شوندگان در برابر آل محمدند، همان کسانیکه چون حدیثى شنوند، کم و زیادش نکنند، و چنانکه شنیده اند تحویل دهند. اصول کافى جلد 2 صفحه 237
مقصود ار روایاتیکه در این باب ذکر شد تسلیم بودن و گردن نهادن شیعیانست در برابر ائمه هدى علیهم السلام نسبت به او امر و نواهى و حالات مختلف و اوضاع گوناگون ایشان ، و عدم اعتراض و انتقاد در مقام زبان و دل نسبت به آنچه از ایشان صادر مى شود.
پیداست که پایه و ریشه عقاید شیعه و نیز اصل واقع و حقیقت اینست که : خدا براى رهبرى و هدایت بشر بعد از پیغمبر اسلام دوازده نفر مشخص و مخصوص را معین فرموده و ایشانرا از خطا و لغزش و گناه معصوم داشته و عین حقیقت و واقع را بآنها الهام کرده است ، غیر از ایشان هر بشرى در دنیا جایزالخطاست ، گناه و آلودگى دارد، اشتباه و فراموشى عارضش شود و از گمراهى و پشیمانى مصون نباشد، بعد از پیغمبر اسلام (ص ) تنها 12 نفر بودند که بشهادت تاریخ و حتى دشمنانشان هیچیک از این نقائص دامنگیر آنها نبود پیداست که وقتى انسان باور کرد که چنین ، پیشوایانى دارد، از دل و جان تسلیم آنها میشود و رشته اطاعت و انقیادشان را بگردن می اندازد، زیرا میداند که عقل و فکر و فراست و تیزبینى و دور اندیشى ایشان از خود او و از تمام افراد بشر معاصر خود بهتر و برتر است و هر چند عقیده او نسبت بامام و رهبرش سست تر باشد، فرمانبرى و گردن نهادن او در برابر آن رهبر کمتر و ضعیف تر است .