تشریح نگاه رحمانی اسلام به حیوانات توسط «رحیم پور ازغدی»
عضو
شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: نجاست سگ به معنای این نیست که تعابیری نظیر
وفاداری و مهربانی و هوش این حیوان که بعضاً در روایات هم هست را نادیده
بگیریم و این حیوان را پلید بدانیم و به آن ظلم کنیم، بلکه معنایش این است
که نباید با این حیوان قاطی شد.
وی افزود: نگاه توحیدی به معنای نفی سود نیست و چه بسا برخی برخلاف فرهنگ اسلامی فکر میکنند طبیعت مانند مادر مقدس است و نباید به آن دست زد، در حالیکه در اسلام از یک سو میگویند هر روز نباید گوشت خورد و از سویی دیگر میگویند اگر کسی چهل روز گوشت نخورد در گوش وی باید اذان گفت و این نگاه حاکی از کسب منفعت بدون اسراف و تبذیر و مبتنی بر اعتدال است.
رحیمپور با اشاره به روایات و فتاوای مختلف درباره مسئله دامپزشکی و بخصوص حقوق حیوانات گفت: از اینگونه روایات و فتواها معلوم میشود دامداری و دامپزشکی هم به اسلامی و غیراسلامی تقسیم میشود.
رحیمپور سپس به مسئله احساسات حیوانات اشاره کرد و گفت: وقتی در روایت میبینیم که وقتی میخواهید حیوان را ذبح کنید، چاقو را نباید جلوی حیوان تیز نمایید یا اگر به حیوانی غذا یا علوفه نشان دهید و به این دلیل به سمت شما بیاید و بعد غذا به او ئندهید خیانت کرده اید این مسائل را باید نشانه لزوم توجه به احساسات حیوانات بدانیم.
وی در ادامه بیان کرد: گاهی در مرغداریها که میرفتم با خودم فکر میکردم اگر پیامبر (ص) و انبیاء الهی بودند اجازه میدادند ما مثل امروز مرغ را در قفس بگذاریم و فقط برایمات تخم بگذارد؟
رحیم پور با انتقاد از شیوه مرغداری امروز که مبتنی بر کسب سود است آنرا نشانه تفکر سرمایهداری دانست و گفت: آیا مرغداری امروز ما اسلامی است یا نشانه ای از تفکر سرمایهداری است که در آن زجر حیوان مهم نبود و تنها باید آنقدر تخم بگذارد تا بمیرد و این در حالی است که پیامبر اکرم (ص) در توجه به حقوق حیوانات تا آنجا پیش رفته اند که فرمودهاند طویله و آغل حیوان را هم باید آنطور تمیز کنید که بتوانید در آن نماز بخوانید!
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: در روایت است که در دادگاه شهادت کسی که جلوتر از همه در بین حجاح رسیده قبول نکنید چون عادل نیست و حیوانش را تندتر دوانده و به اصطلاح امروزی تختگاز آمده و سبب آزار حیوانش شده است.
وی با اشاره به مراعات حقوق حیوان توسط پیامبر اکرم (ص) گفت: در روایت است که پیامبر (ص) یکبار میخواستند وضو بگیرند که گربهای جلو آمد و ایشان آب وضوی خود را جلوی گربه گذاشتند تا سیراب شود و سپس وضو گرفتند.
رحیمپور ازغدی در پایان سخنرانی به نمونهای از فتاوای فقها هم اشاره کرد و گفت: فقها میگویند هر جانداری که در اختیار کسی باشد باید وسایل زندگی، بهداشت و آسایش آنرا فراهم کند و گرنه حرام است آن را حیوان را نگه دارد.
وی با بیان این نکته که در روایات آمده که نگهداری حیوان در خانه مستحب است و باعث برکت میشود گفت: باید دانست این مستحب بودن به معنای قاطی شدن با حیوان و به اتاق خواب بردن حیوان نیست.
رحیمپور افزود: با برخی حیوانات هم نظیر سگ و خوک که نجس هستند باید حریم حفظ کرد.
وی با توضیح کوتاهی درباره نجاست سگ گفت: نجاست سگ به معنای این نیست که تعابیری نظیر وفاداری و مهربانی و هوش این حیوان که بعضاً در روایات هم هست را نادیده بگیریم و این حیوان را پلید بدانیم و به آن ظلم کنیم، بلکه معنایش این است که نباید با این حیوان قاطی شد.
رحیمپور همچنین گفت: مهربانی به حیوانات از جمله سگ ارتباطی با نجاست این حیوان ندارد و حتی یکی از علمای بزرگ را پس از مرگش در خواب دیده بودند که وی گفته بود در عالم برزخ به دلیل عبایی که در یک شب سرد برفی روی سگی که زجر میکشید در یک کوچه کشیدم پاداش فراوانی به من دادهاند.
وی سخن خود را با این عبارت به پایان برد که اینقدر صحبت کردم اما آخر هم متوجه نشدم این مرغ را چطور در قفس میگذارند تا تخم بگذارد؟! واقعاً یک لحظه خودتان را بجای آن مرغ بگذارید!
متن کاملsnn.ir/detail/News/4
وی افزود: نگاه توحیدی به معنای نفی سود نیست و چه بسا برخی برخلاف فرهنگ اسلامی فکر میکنند طبیعت مانند مادر مقدس است و نباید به آن دست زد، در حالیکه در اسلام از یک سو میگویند هر روز نباید گوشت خورد و از سویی دیگر میگویند اگر کسی چهل روز گوشت نخورد در گوش وی باید اذان گفت و این نگاه حاکی از کسب منفعت بدون اسراف و تبذیر و مبتنی بر اعتدال است.
رحیمپور با اشاره به روایات و فتاوای مختلف درباره مسئله دامپزشکی و بخصوص حقوق حیوانات گفت: از اینگونه روایات و فتواها معلوم میشود دامداری و دامپزشکی هم به اسلامی و غیراسلامی تقسیم میشود.
رحیمپور سپس به مسئله احساسات حیوانات اشاره کرد و گفت: وقتی در روایت میبینیم که وقتی میخواهید حیوان را ذبح کنید، چاقو را نباید جلوی حیوان تیز نمایید یا اگر به حیوانی غذا یا علوفه نشان دهید و به این دلیل به سمت شما بیاید و بعد غذا به او ئندهید خیانت کرده اید این مسائل را باید نشانه لزوم توجه به احساسات حیوانات بدانیم.
وی در ادامه بیان کرد: گاهی در مرغداریها که میرفتم با خودم فکر میکردم اگر پیامبر (ص) و انبیاء الهی بودند اجازه میدادند ما مثل امروز مرغ را در قفس بگذاریم و فقط برایمات تخم بگذارد؟
رحیم پور با انتقاد از شیوه مرغداری امروز که مبتنی بر کسب سود است آنرا نشانه تفکر سرمایهداری دانست و گفت: آیا مرغداری امروز ما اسلامی است یا نشانه ای از تفکر سرمایهداری است که در آن زجر حیوان مهم نبود و تنها باید آنقدر تخم بگذارد تا بمیرد و این در حالی است که پیامبر اکرم (ص) در توجه به حقوق حیوانات تا آنجا پیش رفته اند که فرمودهاند طویله و آغل حیوان را هم باید آنطور تمیز کنید که بتوانید در آن نماز بخوانید!
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: در روایت است که در دادگاه شهادت کسی که جلوتر از همه در بین حجاح رسیده قبول نکنید چون عادل نیست و حیوانش را تندتر دوانده و به اصطلاح امروزی تختگاز آمده و سبب آزار حیوانش شده است.
وی با اشاره به مراعات حقوق حیوان توسط پیامبر اکرم (ص) گفت: در روایت است که پیامبر (ص) یکبار میخواستند وضو بگیرند که گربهای جلو آمد و ایشان آب وضوی خود را جلوی گربه گذاشتند تا سیراب شود و سپس وضو گرفتند.
رحیمپور ازغدی در پایان سخنرانی به نمونهای از فتاوای فقها هم اشاره کرد و گفت: فقها میگویند هر جانداری که در اختیار کسی باشد باید وسایل زندگی، بهداشت و آسایش آنرا فراهم کند و گرنه حرام است آن را حیوان را نگه دارد.
وی با بیان این نکته که در روایات آمده که نگهداری حیوان در خانه مستحب است و باعث برکت میشود گفت: باید دانست این مستحب بودن به معنای قاطی شدن با حیوان و به اتاق خواب بردن حیوان نیست.
رحیمپور افزود: با برخی حیوانات هم نظیر سگ و خوک که نجس هستند باید حریم حفظ کرد.
وی با توضیح کوتاهی درباره نجاست سگ گفت: نجاست سگ به معنای این نیست که تعابیری نظیر وفاداری و مهربانی و هوش این حیوان که بعضاً در روایات هم هست را نادیده بگیریم و این حیوان را پلید بدانیم و به آن ظلم کنیم، بلکه معنایش این است که نباید با این حیوان قاطی شد.
رحیمپور همچنین گفت: مهربانی به حیوانات از جمله سگ ارتباطی با نجاست این حیوان ندارد و حتی یکی از علمای بزرگ را پس از مرگش در خواب دیده بودند که وی گفته بود در عالم برزخ به دلیل عبایی که در یک شب سرد برفی روی سگی که زجر میکشید در یک کوچه کشیدم پاداش فراوانی به من دادهاند.
وی سخن خود را با این عبارت به پایان برد که اینقدر صحبت کردم اما آخر هم متوجه نشدم این مرغ را چطور در قفس میگذارند تا تخم بگذارد؟! واقعاً یک لحظه خودتان را بجای آن مرغ بگذارید!
متن کاملsnn.ir/detail/News/4