اسلام دین شادی
یک چیز بگویم که
دل افراد غیرمذهبی آب شود. اسلام دین نشاط و شادابی است و با غم و حزن که سبب رکود
شود مخالف است. اگر گریه و عزاداری بر شهدا به خصوص سالار شهیدان امام حسین (ع) را
جایز می داند، به این دلیل است که در دل آن حرکت و پویایی است، نه افسردگی. امام
صادق (ع) فرمود: «در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین [1] ». امام در همین
حدیث هم ابتدا شاد بودن را مطرح کردند. یعنی اصل بر بانشاط و شاد بودن است. دایره
عوامل و اسباب نشاط و تفریح و شوخی بی نهایت است و فقط از بین آنها قسم حرام را رد
کرده است.
بوستان خنده و شوخی حلال، بسیار شادی زا و بزرگ است شوخی پنج فاز
دارد:
1- متعالی: شوخی حکیمانه که در آن نیت الهی وجود دارد، حقی گفته شود و
باطلی رد شود و یا از مظلومی دفاع شود و ظالمی را تباه کند.
2- مفید: حلال است و
برای کسب نشاط و با نیت الهی است.
3- مباح: دروغ گفتن به شوخی به گونهای که
دیگران بدانند شوخی است.
4- مکروه: خنثا است و حلال. نه حرام نه مستحب و نه
مکروه.
5- مبتذل: حرام است مثل شوخی برای مسخره کردن یا تحقیر و اذیت کردن یک
فرد یا یک قوم. شوخی با نامحرم با ترس افتادن در گناه و به قصد لذت جنسی.
دایره
وسیع شوخی
بنابراین دایره شوخی وسیع است و از پنج قسم یک قسمت آن مرداب است که
نباید نزدیک شویم. تصور کنید به مهمانی ای رفته باشیم و میزبان برای ما غذا و
خوراکی های متنوع و متعددی آماده کرده باشد و از ما بخواهد که به فلان ظرف دست
نزنیم چرا که اگرچه ظاهری جذاب و خوش رنگ و بویی دل انگیز و حتی مزه ای خوش دارند
ولی زهری کشنده دارند. ما یواشکی بخوریم؛ و در دل از او نارحت باشیم که چرا مانع
خوشی ما شده است در واقع وقتی ما از گناهی منع می شویم به جای تشکر از ائمه (ع) که
خون و آسایش خود و خانواده خود را برای هدایت ما دادند فاصله می گیریم.
[2]
پی نوشت :
1 . خصال،
ج2.
2. محمدعلی قدیری، محمدحسین قدیری، قوانین شوخی و خوشی، کتابخانه سایت اسک
دین