حقیقت این است که جریان تفکیک جنسیتی جریانی است که با همه مخالفتها و سرزنشها همچون آبی زلال راه خود را پیدا خواهد کرد و نه تنها در دنیای اسلام بلکه در همه جهان به یک موضوع مطلوب و مورد نیاز تبدیل خواهد شد
گروه فرهنگ و سیاست شاخص؛حقیقت این است که جریان تفکیک جنسیتی جریانی است که با همه مخالفتها و سرزنشها همچون آبی زلال راه خود را پیدا خواهد کرد و نه تنها در دنیای اسلام بلکه در همه جهان به یک موضوع مطلوب و مورد نیاز تبدیل خواهد شد ، برخی از کشورهای جهان که بدنبال داشتن دنیایی آرام و موفق هستند با اینکه هنوز به فهم توحیدی نرسیده اند ، مقوله تفکیک جنسیتی را در عرصه های مختلف یه ضرورت برای داشتن دنیایی علمی و بهتر دانسته اند ، تفکیک جنسیتی در بسیاری ازموارد حتی در اتوبوس و وسایل نقلیه جمعی در ژاپن از این دست مثالهاست.
به همین دلیل بنای پرداختن به آن را نداشتیم تا اینکه دیدیم ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی نیز به جرگه مخالفین و سرزنش کنندگان پیوستند و در سفر خود به چهار محال بختیاری با انجام یک عمل پروپاگاندایی (1) گفتند :
برای دولت تدبیر و امید فرقی بین این طایفه و آن طایفه، مذهب و مرد و زن وجود ندارد و هرکس شایستهتر است کار را بر دوش بگیرد. مگر میشود 50 درصد جامعه ما یعنی زنان به بهانههای مختلف به کار گرفته نشوند؟ وی در ادامه افزوده اند که: زنهای ما اهل عفافند و این جامعه اسلامی و اخلاقی است و زنان ما پیشتاز اخلاق هستند.
پس از این مشخص شد که نیاز به تبیین این موضوع و روشن کردن ابعاد مختلف آن هنوز ضرورت داشته و برای جلوگیری از تبدیل این عرصه به عرصه ای برای جذب رای و یارگیری باید مشخص کرد که چه کسانی در این جریان بر اساس حق و انصاف عمل میکنند و چه کسانی در پشت لبخند معنا دار خود بر خلاف مسیر انصاف و عدل حرکت میکنند .
نکته و سوال اول این است که آیا تفکیک جنسیتی را باید توهینی برای قشر زنان و بانوان جامعه محسوب کرد؟ آیا معنای تفکیک جنسیتی یعنی ناپاکی زنان ؟ سوال بعد اینکه اساسا آیا تفکیک جنسیتی به معنای بد بودن ، خراب بودن وگناهکار بودن عده ای است ؟ نگاه اینگونه که تفکیک جنسیتی را به منزله ی توهینی به قشری از جامعه محسوب کند در حقیقت خارج کردن موضوع از مسیر اصلی خود با قصد از حیز انتفاع ساقط کردن آن است .
نکته و سوال دیگری که قبل از تبیین باید به آن پرداخت و مخالفین طرح تفکیک جنسیتی باید پاسخ دهند آنست که ، زمانی که ترکیب جنسیتی در دستگاههای اداری انجام شد این ترکیب چه دلیل علمی ، دینی، اجتماعی و یا انسانی داشته است ؟ یا در پروسه ی غربی شدن ایران (وبر اساس نظریه امثال تقی زاده ها که به صراحت میگفت تنها راه پیشرفت ایران از نوک سر تا کف پا غربی شدن است) این اتفاق نیز افتاده است و در جریان بازگشت و طرد و ترک غربزدگی از چشمان نافذ امثال جلال آل احمد مخفی مانده ؟
تفکیک جنسیتی را باید از نگاه صیانت و آسایش در کار دید، یعنی به این معنا که دشمن انسانها یعنی شیطان برای تحقق بخشیدن به قسم خود در اغوای انسانها (2) نیاز به محیطهایی دارد که در آنها ضریب ریسک گناه بالاتر برود. در محیطهای کاری و اداری که در بخشهایی از آن ساعتها زن و مرد نامحرم به تنهایی مشغول کار بوده و هر روز این محیط تکرار میشود کاملا غیر عقلانی است که گفته شود هیچ خطری این محیط را تهدید نمیکند. همه ی هنر شیطان در وسوسه کردن است ، آنگاه که علی علیه السلام بر راس منبر کوفه میفرماید شنیدم دربازار کوفه چادر زنی به عبای مردی برخورد کرده ، از شرم بمیرید و سپس بر بالای منبر گریه میکنند در حدی در روایت آمده بکاء شدیدا، آیا واقعا این جمله توهین به مردان و زنان محسوب میشود یا نگرانی از فراهم شدن محیطی برای گناه ؟ تفکیک جنسیتی اقدامی است در راستای صیانت از مرد و زن ، صیانت از دامن پاک زنان و مردان تا در آینده آلوده نشود ، کسانی که بدنبال آن هستند که این صیانت را عطف به ماسبق قلمداد کنند باید پاسخ بدهند که با چه حقی زنان و مردان را آلوده قلمداد میکنند ؟ تفکیک جنسیتی آنگاه که امکان پذیر باشد عملی است دارای قدر و قیمت و قابل تقدیر ، چرا که ضمن صیانت از عفت و پاکدامنی مردان و زنان ، محیطی امن را برای اشتغال بانوان فراهم آورده و همچنین به استواری و استحکام بنیاد خانواده کمک کرده است . گاه باید برخی از تعارفات را کنار گذاشت و به صراحت و درستی گفت که محیطهای مشترک کاری در بسیاری از موارد موجب دوستیها و علاقمندیهای غیر معقولی شده که اساس خانواده ها را به خطر انداخته و در این بین شرایط سواستفاده را برای افرادی که دلهای مریضی دارند ( چه از مردها و چه از زنها ) فراهم کرده است ، چشم بستن و خود را به غفلت زدن و در پی کسب تمجید بودن در این عرصه نه تنها افتخاری نیست بلکه میتواند لکه ننگی باشد برای کسانی که حاضرند برای دنیای خود دین خدا را به بهای اندکی بفروشند(3)
در پایان باید ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری تهران که با همه مشکلات اداری و مخالفتهای مختلف و عجیب مسئولین ، بدون اینکه هیچ یک از کارکنان مرد و زن شهرداری را از کار برکنار کند در مسیر تفکیک جنسیتی پیش قدم شد از سایر دستگاهها و نهادها نیز درخواست نمود تا این الگو را پیش روی خود قرار داده و آنرا بکار ببندند.
پی نوشت:
(1) پروپاگاندا در لغت به معنای تبلیغات است و در معنای اصطلاحی عبارت است از: کوشش برای ترویج نظرات خاص سیاسی از طریق بیان واقعیات با گزارشهای غیر واقعی به قصد تأثیرگذاشتن بر ذهن مخاطب و ترغیب به رفتار خاص. این عمل بوسیله دولتها و احزاب و گروهها صورت میگیرد و هدف اصلی آن ، جهتدهی افکار عمومی و القاء اندیشهها و افکار خاص و مقبولیت بخشی عملکردها در نزد تودههای مردم و افکار جهانیان است.
(2) سوره ص آیه 28: قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ [شیطان] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگى را جدّا از راه به در مىبرم
(3) سوره توبه آیه 9 : اشْتَرَوْاْ بِآیَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ اشْتَرَوْاْ بِآیَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ آیات خدا را به بهاى ناچیزى فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند، به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مىدادند.