آیا معنای تفکیک جنسیتی یعنی ناپاکی زنان!؟

حقیقت این است که جریان تفکیک جنسیتی جریانی است که با همه مخالفتها و سرزنشها همچون آبی زلال ‏راه خود را پیدا خواهد کرد و نه تنها در دنیای اسلام بلکه در همه جهان به یک موضوع مطلوب و مورد نیاز ‏تبدیل خواهد شد


گروه فرهنگ و سیاست شاخص؛حقیقت این است که جریان تفکیک جنسیتی جریانی است که با همه مخالفتها و سرزنشها همچون آبی زلال ‏راه خود را پیدا خواهد کرد و نه تنها در دنیای اسلام بلکه در همه جهان به یک موضوع مطلوب و مورد نیاز ‏تبدیل خواهد شد ، برخی از کشورهای جهان که بدنبال داشتن دنیایی آرام و موفق هستند با اینکه هنوز به ‏فهم توحیدی نرسیده اند ، مقوله تفکیک جنسیتی را در عرصه های مختلف یه ضرورت برای داشتن دنیایی ‏علمی و بهتر دانسته اند ، تفکیک جنسیتی در بسیاری ازموارد حتی در اتوبوس و وسایل نقلیه جمعی در ژاپن ‏از این دست مثالهاست.


به همین دلیل بنای پرداختن به آن را نداشتیم تا اینکه دیدیم ریاست محترم ‏جمهوری جناب آقای دکتر روحانی نیز به جرگه مخالفین و سرزنش کنندگان پیوستند و در سفر خود به ‏چهار محال بختیاری با انجام یک عمل پروپاگاندایی (1) گفتند :


برای دولت تدبیر و امید فرقی بین این طایفه ‏و آن طایفه، مذهب و مرد و زن وجود ندارد و هرکس شایسته‌تر است کار را بر دوش بگیرد. مگر می‌شود 50 ‏درصد جامعه ما یعنی زنان به بهانه‌های مختلف به کار گرفته نشوند؟ وی در ادامه افزوده اند که: زن‌های ما ‏اهل عفافند و این جامعه اسلامی و اخلاقی است و زنان ما پیشتاز اخلاق هستند.‏

پس از این مشخص شد که نیاز به تبیین این موضوع و روشن کردن ابعاد مختلف آن هنوز ضرورت داشته و ‏برای جلوگیری از تبدیل این عرصه به عرصه ای برای جذب رای و یارگیری باید مشخص کرد که چه کسانی ‏در این جریان بر اساس حق و انصاف عمل میکنند و چه کسانی در پشت لبخند معنا دار خود بر خلاف مسیر ‏انصاف و عدل حرکت میکنند .‏

نکته و سوال اول این است که آیا تفکیک جنسیتی را باید توهینی برای قشر زنان و بانوان جامعه محسوب ‏کرد؟ آیا معنای تفکیک جنسیتی یعنی ناپاکی زنان ؟ سوال بعد اینکه اساسا آیا تفکیک جنسیتی به معنای بد ‏بودن ، خراب بودن وگناهکار بودن عده ای است ؟ نگاه اینگونه که تفکیک جنسیتی را به منزله ی توهینی به ‏قشری از جامعه محسوب کند در حقیقت خارج کردن موضوع از مسیر اصلی خود با قصد از حیز انتفاع ساقط ‏کردن آن است .


نکته و سوال دیگری که قبل از تبیین باید به آن پرداخت و مخالفین طرح تفکیک جنسیتی باید پاسخ دهند ‏آنست که ، زمانی که ترکیب جنسیتی در دستگاههای اداری انجام شد این ترکیب چه دلیل علمی ، دینی، ‏اجتماعی و یا انسانی داشته است ؟ یا در پروسه ی غربی شدن ایران (وبر اساس نظریه امثال تقی زاده ها که ‏به صراحت میگفت تنها راه پیشرفت ایران از نوک سر تا کف پا غربی شدن است) این اتفاق نیز افتاده است و ‏در جریان بازگشت و طرد و ترک غربزدگی از چشمان نافذ امثال جلال آل احمد مخفی مانده ؟

تفکیک جنسیتی را باید از نگاه صیانت و آسایش در کار دید، یعنی به این معنا که دشمن انسانها یعنی ‏شیطان برای تحقق بخشیدن به قسم خود در اغوای انسانها (2) نیاز به محیطهایی دارد که در آنها ضریب ‏ریسک گناه بالاتر برود. در محیطهای کاری و اداری که در بخشهایی از آن ساعتها زن و مرد نامحرم به تنهایی ‏مشغول کار بوده و هر روز این محیط تکرار میشود کاملا غیر عقلانی است که گفته شود هیچ خطری این ‏محیط را تهدید نمیکند. همه ی هنر شیطان در وسوسه کردن است ، آنگاه که علی علیه السلام بر راس منبر ‏کوفه میفرماید شنیدم دربازار کوفه چادر زنی به عبای مردی برخورد کرده ، از شرم بمیرید و سپس بر بالای ‏منبر گریه میکنند در حدی در روایت آمده بکاء شدیدا، آیا واقعا این جمله توهین به مردان و زنان محسوب ‏میشود یا نگرانی از فراهم شدن محیطی برای گناه ؟ تفکیک جنسیتی اقدامی است در راستای صیانت از مرد ‏و زن ، صیانت از دامن پاک زنان و مردان تا در آینده آلوده نشود ، کسانی که بدنبال آن هستند که این ‏صیانت را عطف به ماسبق قلمداد کنند باید پاسخ بدهند که با چه حقی زنان و مردان را آلوده قلمداد میکنند ‏؟ تفکیک جنسیتی آنگاه که امکان پذیر باشد عملی است دارای قدر و قیمت و قابل تقدیر ، چرا که ضمن ‏صیانت از عفت و پاکدامنی مردان و زنان ، محیطی امن را برای اشتغال بانوان فراهم آورده و همچنین به ‏استواری و استحکام بنیاد خانواده کمک کرده است . گاه باید برخی از تعارفات را کنار گذاشت و به صراحت و ‏درستی گفت که محیطهای مشترک کاری در بسیاری از موارد موجب دوستیها و علاقمندیهای غیر معقولی ‏شده که اساس خانواده ها را به خطر انداخته و در این بین شرایط سواستفاده را برای افرادی که دلهای ‏مریضی دارند ( چه از مردها و چه از زنها ) فراهم کرده است ، چشم بستن و خود را به غفلت زدن و در پی ‏کسب تمجید بودن در این عرصه نه تنها افتخاری نیست بلکه میتواند لکه ننگی باشد برای کسانی که حاضرند ‏برای دنیای خود دین خدا را به بهای اندکی بفروشند(3) ‏

در پایان باید ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری تهران که با همه مشکلات اداری و مخالفتهای مختلف و عجیب ‏مسئولین ، بدون اینکه هیچ یک از کارکنان مرد و زن شهرداری را از کار برکنار کند در مسیر تفکیک ‏جنسیتی پیش قدم شد از سایر دستگاهها و نهادها نیز درخواست نمود تا این الگو را پیش روی خود قرار داده ‏و آنرا بکار ببندند.‏





پی نوشت:

‏(1)‏    پروپاگاندا  در لغت به معنای تبلیغات است و در معنای اصطلاحی عبارت است از: کوشش برای ترویج ‏نظرات خاص سیاسی از طریق بیان واقعیات با گزارش‌های غیر واقعی به قصد تأثیرگذاشتن بر ذهن ‏مخاطب و ترغیب به رفتار خاص. این عمل بوسیله دولت‌ها و احزاب و گروه‌ها صورت می‌گیرد و هدف ‏اصلی آن ، جهت‌دهی افکار عمومی و القاء اندیشه‌ها و افکار خاص و مقبولیت بخشی عملکردها در نزد ‏توده‌های مردم و افکار جهانیان است.‏

‏(2)‏    سوره ص آیه 28: قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ   [شیطان‏] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که ‏همگى را جدّا از راه به در مى‏برم

‏(3)‏    سوره توبه آیه 9 : اشْتَرَوْاْ بِآیَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ اشْتَرَوْاْ ‏بِآیَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ   آیات خدا را به بهاى ناچیزى ‏فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند، به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مى‏دادند. ‏