شباهت امام عصر(عج) به حضرت سلیمان و داوود علیهماالسلام

زیر بنای نبوت و امامت را یک چیز تشکیل می دهد و این دو مقام مانند حلقه های زنجیر به هم متصل هستند؛ و شرایط حاکم برای متولیان  این دو اصل از اصول دین [انبیاء وامامان معصوم (علیهم السلام)] نیز در همه  موارد مشابه یا عین یکدیگر است.

در روایات اسلامی شباهت های زیادی برای امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) با برخی از پیامبران (علیهم السلام) آمده است که در این مقال به شباهت موجود میان امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) با حضرت سلیمان  و حضرت داوود (علیهما السّلام) پرداخته خواهد شد.

 

الف) شباهت امام (عجل الله فرجه الشریف) به حضرت سلیمان (علیه السّلام) 

 

1- حضرت سلیمان, داوود علیهما السلام را جانشین خود قرار داد در حالی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود, حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز خداوند او را خلیفه قرار داد در حالی که تقریبا پنج ساله بودند.

 

2- خداوند به سلیمان علیه السلام ملکی عنایت کرد که برای هیچ کس بعد از او از نظر کیفیت نبود. چه اینکه سلاطین جهان حکومتشان آمیخته به جور و فساد است, ولی سلیمان می خواست حکومتش آن طورنباشد, و نیز سلطنت و حکومت پادشاهان و امرای زمین تنها بر انسانها است, ولی حکومت سلیمان (علیه السّلام) بر جن و انس و پرندگان بود. [1] همچنین خداوند متعال مُلک و حکومتی به حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) عنایت خواهد فرمود که برای احدی از اولین و آخرین - از نظر کمّیت[2] و کیفیت[3] - مانندش نبوده است.[4]

 

3- خداوند باد را در تسخیر حضرت سلیمان (علیه السّلام) قرار داده بود, حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز خداوند باد را در خدمتش قرار می دهد.

 

4- حضرت سلیمان (علیه السّلام) مدتی از قومش غائب شد, حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز غیبتش طولانی تر از سلیمان است.

 

5- حضرت سلیمان (علیه السّلام) حشمة الله بود, حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز حشمة الله است. [5]

 

ب) شباهت امام (عجل الله فرجه الشریف) به حضرت داوود (علیه السّلام) 

 

1- آهن به امر خداوند برای حضرت داوود(علیه السّلام)  نرم شد [6] و حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز, خداوند آهن را برایش نرم می کند. چنان که امام صادق(علیه السّلام)  فرمود: مردی به خدمت

 

صاحب الزمان  (عجل الله فرجه الشریف) می آید و عرض می کند: آهن برای حضرت داوود (علیه السّلام) نرم شد, اگر تو هم مانند او [معجزه] بیاوری تصدیقت می کنیم. پس آن حضرت معجزه ی حضرت داوود (علیه

 

السّلام) را به او نشان می دهد, ولی آن شخص منکر می شود, پس حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) عمود آهنینی به گردن او می اندازدکه هلاک می شود و می فرماید: این سزای کسی است که آیات خدا را دروغ انگارد».

2- حضرت داوود (علیه السّلام) به الهام در میان مردم حکم می کرد. حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) به حکم داوود قضاوت خواهد کرد و از بیّنه و شاهد نمی پرسد و نیازی به آن ندارد.[7]

 

3- سنگ با او سخن گفت و صدا زد: «ای داود! مرا بگیر و جالوت را با من به قتل برسان». حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز, علم و شمشیرش او را صدا می کنند و می گویند: «ای ولی خدا! خروج کن ودشمنان خدا را به قتل برسان» [8]. [9]

 

4- حضرت داوود (علیه السّلام) را خداوند عزوجل در زمین خلیفه ساخت و فرمود: «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى»[10]. خداوند حضرت مهدی را نیز خلیفه روی زمین قرار داد.

« أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلاً ما تَذَکَّرُونَ ».[11]

 

5- حضرت داوود (علیه السّلام) جالوت را کشت, حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) نیز شیطان را می کشد.[12]

 

پی نوشت:

1. النمل/ 17

2. از نظر کمیّ: حکومت ایشان ما بین شرق و غرب را می گیرد.

3. از نظر کیفی: برای اینکه عدالت محض است.

4. واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران, آیین انتظار, قم, انتشارات مسجد مقدس صاحب الزمان (جمکران), چاپ دوم, 1384ش, پیشین, ص99

5. طسوجی, محمد حسین, مهدی (عج) معجزه جاودان, قم, لاهیجی, چاپ اول, 1382ش, ص42

6. سبأ/10:« وَ لَقَدْ ءَاتَیْنَا دَاوُدَ مِنَّا فَضْلًا  یَاجِبَالُ أَوِّبىِ مَعَهُ وَ الطَّیرَْ  وَ أَلَنَّا لَهُ الحَْدِید: و به راستى داوود را از جانب خویش مزیّتى عطا کردیم. [و گفتیم:] اى کوه‏ها، با او [در تسبیح خدا] همصدا شوید، و اى پرندگان [هماهنگى کنید]. و آهن را براى او نرم گردانیدیم‏».

7. ر.ک: مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج52, ص319, ح21: «... قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ لَنْ تَذْهَبَ الدُّنْیَا حَتَّى یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ یَحْکُمُ بِحُکْمِ دَاوُدَ وَ آلِ دَاوُدَ لَا یَسْأَلُ النَّاسَ بَیِّنَةً »

8. ابن بابویه (صدوق)، محمد بن علی، کمال الدین، قم، دار الکتب الإسلامیه قم، 1395ق, ج1, ص155, ح17

9. ر.ک: آیین انتظار, پیشین, ص98و طسوجی, مهدی (عج) معجزه جاودان, پیشین, ص41

10. ص/26

11. النمل/62

12. طسوجی, مهدی (عج) معجزه جاودان, پیشین, ص41-42