ده نکته عالی برای تعامل و روابط سالم 

بدیهی است همه انسان ها در زندگی خود ناچار به تعامل و  ارتباط با دیگران  هستند. بعضی از این روابط چندان مطلوب و مقبول  نیستند، برخی در حد خوب و  متوسط و احیاناً بعضی  هیجان انگیز، پرتنش و عاشقانه  می باشند .

 اما آنچه بسیار مهم و قطعی است اینکه داشتن روابط عالی نقش  بسیار موثری را در شادی افراد ایفا می کند. لذا برای تحکیم و تقویت روابط عالمانه و خدا پسندانه با دیگران یا احیاناً تصحیح روابط نا سالم خود با دیگران  و داشتن بهداشت روانی مطلوب توجه به نکات ذیل بسیار ضروری است

شاید بارها شنیده ایم افرادی که عاشق هستند به سرماخوردگی مبتلا نمی شوند. علتش این است افرادی که عاشقانه زندگی می نمایند  می توانند تلخ ترین اتفاقات زندگیشان را به شادی تبدیل کنند. داشتن روابط عالی، کیفیت زندگی افراد را ارتقا می دهد.

بنابراین بسیار مهم است یاد بگیریم چه عواملی شخص  را تبدیل به دوستی خوب می کند و همچنین لازم است یاد بگیریم که چطور می توانیم دوست خوبی باشیم.
روابط سالم اسلامی  و انسانی ، واقعا می توانند وضعیت ذهنی، احساسی و حتی فیزیکی فرد را ارتقا دهند، درحالیکه روابط ناسالم و روابط مسموم و خطرناک، فرد را به سمت ناامیدی، غم و افسردگی سوق می دهند. باید مجاهده و کوشش نماییم خودمان را به اخلاق اولیاء الهی متخلق و مزین کنیم .


اینک ده نکته مهم برای داشتن روابطی عالی و عالمانه بشرح ذیل تقدیم می شود امید است با نهایت جدیت و مجاهدت بتوانیم  یکی خوش اخلاق ترین ها باشیم  و در این پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) را الگو و. اسوه خویش سازیم و باتوان تمام علیه جهل و نادانی و بد اخلاقی بتازیم .


1- مشخص کنید چه کسانی دوست شما هستند.
افرادی را که می شناسید به دسته های مختلفی از جمله "خانواده"، "دوستان صمیمی"، "آشنایان" و "همکاران" تقسیم کنید. مشخص کردن اینکه چه کسانی دوست شما هستند واینکه افراد پیرامونتان به چه گروهی تعلق دارند کمکتان می کند تا مدت زمانی را که لازم است به آن ها اختصاص دهید، تعیین کنید. این امر کمک می کند راحت تر مشخص کنید برای وقت گذراندن با افراد، چه کسی در اولویت قرار دارد و به این طریق دیگر وقتتان را صرف افرادی که با آن ها خیلی مایل به برقراری ارتباط نیستید، نمی کنید.
2- رفتار خود ر اصلاح کنید.


اگر از آن دسته از افرادی هستید که در دقیقه نود، قرار خود را با دوستانتان به هم می زنید و یا بیشتر مواقع دیر سر قرارتان می رسید، همین حالا دست از این رفتار بردارید. وفا نکردن به تعهداتتان به دیگران ثابت می کند که برای آن ها یا زمانشان ارزشی قائل نیستید.

3- با دیگران صادق باشید و در عین حال موجب رنجش آنها  نشوید.


برای اینکه در مناسبتی شرکت نکنید متوسل به دروغ نشوید. به دوستانتان بگویید نمی خواهید در مراسم شرکت کنید و دلیلتان را هم بگویید. اگر فکر می کنید ممکن است از شنیدن حقیقت ناراحت شوند با مهربانی و ملاحظه با آن ها صحبت کنید و حقیقت را بگویید اما هرگز دروغ نگویید.

4-  تلاش نکنید که همه را از خود راضی نگه دارید.


همه ما افراد زیادی را می شناسیم که سعی می کنند در برابر تک تک افرادی که در زندگیشان هستند همانی باشند که آن ها می خواهند و همیشه از این تلاش یک نتیجه حاصل می شود و آن این است که این همه تلاش جوابی در پی ندارد.

کسانی دوست واقعی شما هستند که شما را به خاطر آنچه که هستید دوست دارند و کسانی دوستتان ندارند دوست واقعی تان نیستند و مطمئنا دوست ندارید این گروه از افراد در زندگیتان حضور داشته باشند، پس بیهوده تلاش نکنید.

5-  درمورد زندگی خصوصی دیگران صحبت و غیبت نکنید
ممکن است اجتناب از این مورد در میان همکاران دشوار باشد اما برای داشتن محیط کاری ای عاری از استرس، موردی بسیار ضروری است.

صحبت نکردن در مورد زندگی دیگران، موجب می شود انرژی تان برای صحبت کردن درمورد مسائل مهم با دوستان و کسانی که دوستشان دارید حفظ شود. به عبارت دیگر در مورد دیگران و زندگیشان همیشه به گونه ای صحبت کنید که انگار در حضورتان هستند و گفته هایتان موجب رنجش شان نمی شود.


6- بخشنده و بزرگوار باشید.
شاید این سخن زیبا را زیاد شنیده اید و حقیقتةً سخن ارزنده و ارزشمندی است :

با دیگران همانگونه رفتار نمایید  که دوست دارید  با شما آنگونه  رفتار شود.

 هیچ چیز به اندازه اجرای همین نکته موجب نمی شود که دیگران شما را مورد ستایش خود قرار دهند.

7- گوش کنید، گوش کنید و باز هم گوش کنید


گاهی اوقات گوش دادن تنها کاری است که می توان انجام داد. دوستانتان همیشه به دنبال این نیستند که برای مشکلشان به سرعت راه حلی بیابید بلکه شاید تنها بخواهند شما را در چیزی سهیم کنند. حتی اگر به دنبال توصیه شما هستند، ابتدا با دقت کامل و بدون قطع صحبتشان به آن ها گوش دهید و بعد نظرتان را بگویید.

8-  اعتدال و اقتصاد (میانه روی )  را رعایت نمایید


اگر دوستان تان دائما شما را دعوت می کنند (یا شما مرتبا خودتان را به مجالس آن ها دعوت می کنید!) تعادل را برقرار کنید و خودتان را میزبان یک رویداد کنید. در این حالت دوستانتان می بینند که شما هم تعادل را حفظ کرده اید و به این جهت شما را مورد احترام خود قرار می دهند.

9-  مسئله و مشکل را با آرامش و مهربانی بیان نمایید
اگر چیزی موجب آزارتان می شود، دوست یا شریک زندگی تان را مطلع کنید. این کار را بدون اهانت کردن یا فریاد کشیدن انجام دهید.

برای بیان چنین موضوعاتی می توانید اینطور آغاز کنید: "خیلی دوستت دارم و برای رابطمون خیلی ارزش قائل هستم و اصلاً دوست ندارم  از چنین دوستی  مهربان رنجیده باشم قطعاجناب عالی راضی به آزار این حقیر نیستید   . به همین خاطر می خواستم بدونی مساله ای هست که ذهنم را مشغول کرده، و مدتی هست که  آزارم می دهد ". و بعد با احترام و آرامش درمورد آن مساله و مشکل صحبت کنید و نظرتان را برای برطرف کردن مشکل با وی درمیان بگذارید. این کار را در آرامش انجام دهید.

دوست یا شریکتان ممکن است در ابتدا ناراحت شود اما اگر آن ها برای رابطه با شما احترام و ارزش قائل باشند، به سخنانتان گوش می دهند و در یافتن راه حل و اجرای آن به شما کمک می کنند.


10- مرزهای خود را مشخص کنید
آیا  در ارتباط با افراد حد و حدود مناسب را بر قرار و رعایت نموده اید ؟؟  برای درک بهتر به نکته شماره یک مراجعه نموده و  توجه نمایید آیا با همه دوستان و شریکان زندگانی  خود  متناسب با جایگاه خودشان اعم از خانواده  و خویش  و همکار اداری و غیره مرز بندی مشخصی ترسیم کرده اید.؟؟

 به عنوان مثال همکار شما نباید در ساعاتی مشخص به منزلتان زنگ بزند (مگر آنکه مورد اضطراری . اگر برای داشتن زمانی تنها و اختصاصی برای خود (زمانی برای استراحت و رسیدن به آرامش) دچار مشکل هستید، تاریخی را برای چنین شرایطی مشخص کنید، به همسر خود اطلاع دهید و نسبت به انجام آن متعهد باشید.

تعیین مرز برای خود، یکی از بهترین و سالم ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود وضعیت خود و روابطتان انجام دهید، پس این نکته را به عنوان یکی از مهمترین نکات برای بهبود روابط به حساب بیاورید. از آن در روابط خود با دیگران استفاده کنید و شاهد بهبود در روابط باشید.