20 راه برای تاثیر گذاری مثبت برافراد در محیط کار
محیط های مختلف کاری، وظایف و ضوابط مخصوص به خود را دارند. اما رعایت برخی امور می تواند به شما کمک کند، به فردی بخشنده، مهربان، دوست داشتنی و قابل اتکا تبدیل شوید.
اشتباه نکنید، اینجا حرفی از تملق از آقا یا خانم رئیس و یا بدگویی از دیگران نیست. این اعمال منفی در درازمدت برعکس عمل کرده و باعث می شوند در میان همکاران به فردی منفور تبدیل شوید.
چه رئیس هستید و چه کارمند، با رعایت این نکات، علاوه بر اینکه موقعیت فعلی خود را به یک موقعیت تثبیت شده تبدیل کرده اید، فردی موثر، با لیاقت و دوست داشتنی شناخته می شوید.
۱- خوش قول باشید و سروقت در جلسات حاضر شوید. خوش قولی در محیط کار، از شما برای همکارانتان فردی دقیق و قابل اعتماد می سازد.
۲- برنامه هایتان را زودتر از موعد زمان بندی کنید. برای اینکه کارهایتان به تعویق و تاخیر نیفتند، قبلاً آنها را در برنامه ماهانه، هفتگی و یا روزانه خود ثبت کنید.
۳- سعی کنید کارهایتان را بدون ایراد انجام دهید. البته این مورد به تمرین بسیار نیاز دارد. اما کم کردن خطاها و ایرادات کار نهایی شما، بر تاثیرگذاری تان روی سایر افراد بسیار موثر است.
۴- سعی کنید پاسخ ایمیل های کاری را حتماً تا انتهای روز کاری بدهید. اگر پاسخ یک ایمیل به مورد ثالثی وابسته است، مساله را به فردی که منتظر جواب شماست، اطلاع دهید. باور نمی کنید که افراد تا چه حد از پاسخ سریع و بدون وقفه شما خوشحال می شوند.
۵- با همکاران و حتی ارباب و رجوع تعامل داشته باشید. پیگیر امور باشید.
۶- سعی کنید مشکلات را بدون پیدا کردن راه حل مطرح نکنید. مشکلات را به شکلی قابل حل با رئیس و یا همکاران خود مطرح کنید.
۷- هرگز دروغ نگویید. افراد، اشتباهاتی را که صادقانه با آنها مطرح شود، می بخشند؛ اما دروغگویی هرگز فراموش نمی شود.
۸- موقعیت های خوب و مثبت را در نخستین فرصت مناسب و با احترام، به همکاران خود تبریک بگویید. این بهترین راه برای مقابله با احساس حسادت و یا غبطه، در موقعیت های مشابه برای شماست.
۹- مهربان باشید. در موقعیت های بد و به هنگام بروز اتفاقات ناخوشایند برای همکارانتان، ناراحتی و تاسف خود را با صداقت ابراز کنید.
۱۰- بیش از اینکه اخم کنید، سعی کنید با لبخند دیده شوید. حتماً در خصوص فواید بالقوه لبخند زدن شنیده اید. لبخند حس مثبتی از شما به سایر افراد القا می کند.
۱۱- مراقب باشید کسی را نرنجانید. هرگز کسی را مورد تمسخر قرار ندهید؛ خصوصاً در حضور سایر همکاران تان.
۱۲- اگر وظیفه ای به عهده شما گذاشته شد و یا داوطلب انجام کاری شدید، سعی کنید حتماً آن را به انجام برسانید. در این صورت هرگز بخاطر بی مبالاتی تان، مجبور به عذرخواهی نمی شوید.
۱۳- آیا صدای شما پر از ناله است؟ اگر نمی دانید از دوستانتان سوال کنید و بخواهید صادق باشند. اگر چنین بود، سعی کنید لحن خود را تغییر دهید.
۱۴- صدای شما خشن است؟ نمی دانید؟ از دوستانتان بپرسید و از آنها جوابی صادقانه بخواهید. اگر پاسخشان مثبت بود، سعی کنید کمی لطافت در صدای خود ایجاد کنید.
۱۵- اگر لب های تان را می جوید، سعی کنید این عادت را متوقف کنید.
۱۶-آدم ترش رویی هستید!؟ بهتر است در نحوه برخورد با همکاران خود تجدید نظر کنید.
۱۷- دیگران را نصیحت نکنید. سرزنش و ملامت به مذاق خیلی ها خوش نمی آید.
۱۸- سعی کنید دیگران را به اشتباه نیاندازید. در غیر اینصورت در مدتی کوتاه هیچ کس به شما اطمینان نمی کند.
۱۹- تا جایی که می توانید از بهانه آوردن دست بکشید. بهانه آوردن این حس را به وجود می آورد که شما از زیر کارها در می روید.
۲۰- اگر به راحتی به گریه می افتید، باید تلاش کنید کمی قویتر باشید. با کوچکترین اتهامی شروع به گریه کردن نکنید. سعی کنید اوضاع را تحت کنترل در آورید.