خطبه پیامبر اکرم (ص) در جمعه آخر ماه شعبان


قال الإمام الباقر علیه‏السلام: خَطَبَ رَسولُ الله صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله النّاسَ فی آخِرِ جُمُعَةٍ مِن شَعبانَ، فَحَمِدَ الله‏َ و أثنى عَلَیهِ، ثُمَّ قالَ:  

«أیُّهَا النّاسُ، قَد أظَلَّکُم شَهرٌ فیهِ لَیلَةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، و هُوَ شَهرُ رَمَضانَ؛ فَرَضَ اللّه‏ُ  عز و جل  صِیامَهُ، و جَعَلَ قِیامَ لَیلِهِ نافِلَةً، فَمَن تَطَوَّعَ بِصَلاةِ لَیلَةٍ فیهِ کانَ کَمَن تَطَوَّعَ بِسَبعینَ لَیلَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ، و جَعَلَ لِمَن تَطَوَّعَ فیهِ بِخَصلَةٍ مِن خِصالِ الخَیرِ وَالبِرِّ کَأَجرِ مَن أَدّى فَریضَةً مِن فَرائِضِ اللّه‏ِ تَعالى، و مَن أدّى فیهِ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ِ تَعالى کانَ کَمَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ِ تَعالى فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ ... . (1) 

امام باقر علیه‏السلام روایت می‌کند: پیامبر خدا در آخرین جمعه شعبان، خطبه خواند. خدا را حمد و ثنا گفت و سپس فرمود:  

«اى مردم! ماهى بر شما سایه افکنده که در آن، شبى است بهتر از هزار ماه، و آن، ماه رمضان است . خداوند، روزه‏اش را واجب ساخته و نماز در شبش را مستحب قرار داده است . پس هر کس یک شب در آن، نماز مستحب بخواند، گویا هفتاد شب نماز مستحب در ماه‏هاى دیگر خوانده است. و براى کسى که در آن، کار نیک مستحبّى از کارهاى نیک انجام دهد، پاداشى همچون پاداش کسى قرار داده که واجبى از واجبات الهى را انجام داده است، و هر کس در آن، واجبى از واجبات خداوند را ادا کند، همچون کسى خواهد بود که در ماه‏هاى دیگر، هفتاد واجب از واجبات الهى را انجام داده است.  

پیامبر اکرم فرمودند: شما از چهار خصلت، بى‏نیاز نیستید: دو خصلت که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، و دو خصلت که از آن دو، بى‏نیاز نیستید. امّا آن دو خصلتى که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، شهادت به این است که: معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدایم. و اما دو خصلتى که از آن بى‏نیاز نیستید، از خداوند، نیازهایتان و بهشت را بطلبید و از خداوند، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.»  

این ماه، ماه صبر است و پاداش صبر، بهشت است. این ماه، ماه مواسات (همدردى با دیگران در نیازها) است و ماهى است که در آن، خداوند، روزىِ مؤمن را مى‏افزاید. هر کس مؤمن روزه‏دارى را در آن افطار دهد، نزد خداوند، پاداش آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته‏اش را دارد.»   

گفتند: اى پیامبر خدا! همه ما توان افطار دادن به روزه‏دار را نداریم .  

فرمود: «خداوند، کریم است؛ این ثواب را به کسى نیز مى‏دهد که براى افطار دادن، جز بر جرعه‏اى شیر یا جرعه‏اى آب و یا چند خرما قدرت ندارد و بیش از این را نمى‏تواند .  

هر کس در این ماه بر برده خویش سبک بگیرد، خداوند هم حسابش را سبک مى‏گیرد .  

ماه رمضان، ماهى است که آغازش رحمت، میانش آمرزش، و پایانش اجابت و آزادى از آتش دوزخ است.   

شما از چهار خصلت، بى‏نیاز نیستید: دو خصلت که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، و دو خصلت که از آن دو، بى‏نیاز نیستید. امّا آن دو خصلتى که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، شهادت به این است که: معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدایم. و اما دو خصلتى که از آن بى‏نیاز نیستید، از خداوند،

نیازهایتان و بهشت را بطلبید و از خداوند، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.»  

پی‌نوشت:

1- المقنعة: 306، الکافی: 4/66/4، تهذیب الأحکام: 3/57/198 و ج 4/152/423، من لا یحضره الفقیه: 2/94/1831، فضائل الأشهر الثلاثة: 71/51، بحار الأنوار: 96/359/26 .  

منبع:

کتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 166.