نگاهی به تاریخچه حزب ترورستی دموکرات کردستان

حزب دموکرات کردستان ایران حزبی سیاسی در تاریخ کردستان ایران است. این حزب در حال حاضر اپوزیسیون جمهوری اسلامی است و علیه این رژیم فعالیت میکند. مراکز آن در شهر اربیل مرکز کردستان عراق واقع شدهاست.

دبیر کل کنونی آن مصطفی هجری است. شعار این حزب از روز نخست «خودمختاری برای کردستان» بود اما پس از چندین دهه از فعالیتهایش، در آغاز قرن بیست و یکم شعار خود را به «فدرالیسم برای ایران» تغییر داد. [۱] بخشی از حزب دموکرات کردستان ایران به نام حزب دمکرات کردستان در کنگره سیزدهم (۲۰۰۴) منشعب شد.

 

تاسیس

بیانیه تاسیس این حزب شامل هشت بند بود:

    مردم کرد ایران باید از آزادی و خود گردانی در اداره امور خود بهرهمند باشندو در چارچوب مرزهای ایران خود مختاری داشته باشند.

    حق آموزش به زبان کردی و کاربست اداری زبان کردی باید برقرارشود.

    انجمن ایالتی کردستان، باید بیدرنگ، موافق با قانون اساسی (مشروطه ۱۲۸۴ خورشیدی)انتخاب شود و بر تمام اموراجتماعی و دولتی(مناطق کردستان)نظارت کند.

    کلیه کارکنان دولت در منطقه از خود منطقه باشند.

    قانون واحد برای کشاورزان و مالکان وضع گردد و آینده این دو طبقه تامین شود.

    حزب دموکرات کردستان برای تامین وحدت و دوستی کامل در مبارزه با مردم آذربایجان و سایر اقوامی که در آذربایجان زندگی میکنند (آشوریها، ارمنیها وغیره) کوششی خاص مبذول خواهد داشت.

    حزب دموکرات کردستان ایران به خاطر پیشرفت کشاورزی و بازرگانی ورشد فرهنگ و بهداشت و همچنین باکیفیتترکردن زندگانی اقتصادی و معنوی خلق کرد به برداشت از معادن طبیعی کردستان دست میآغازد و دراینراه میکوشد.

    ما آرزومندیم مللی که در ایران زندگی میکنند بتواند آزادانه در راه تامین سعادت وپیشرفت کشور خویش بکوشند.

 

۶۰ روز بعد از تأسیس یعنی روز دوم بهمن ماه ۱۳۲۴ (برابر با ۲۲ ژانویه ۱۹۴۶)، این حزب با استفاده از شرایط مناسب وخواست و پشتیبانی مردم (اشغال ایران توسط متفقین) و با حمایت دولت شوروی در بخشی از خاک کردستان ایران (که در اشغال شوروی بود) حکومتی به نام دولت جمهوری کردستان تشکیل داد. که موءرخین از آن به عنوان جمهوری مهاباد نام بردهاند. علت آن این بود که پیشروی نیروهای شوروی به علت وجود نیروهای انگستان که از جنوب آمده بودند متوقف شد لذا سنندج و مناطق اطراف آن به عنوان مناطق حائل میان شوروی و انگستان در نظر گرفته شدند.[۱]

 

جمهوری کردستان تنها ۱۱ ماه دوام آورد و علت آن خروج نیروهای شوروی به علت انعقاد قراردادی از جانب دولت وقت ایران با اتحاد جماهیر شوروی و بازپس گیری کردستان توسط نیروهای ایران بود. ارتش در ۱۶ آذر ۱۳۲۵ جمهوری مهاباد را سرنگون کرد و نخستین رهبر حزب دموکرات و رئیس جمهور وقت یعنی قاضی محمد را به همراه بسیاری دیگر (همچون حسن مازوجی) در میدان مرکزی شهر مهاباد به دار آویخت. اعدامهای دیگری در سقز و سایر شهرها نیز صورت گرفت و از آن روز بە بعد هم همچنان ادامە دارد. سایر اعضای حزب نیز یا زندانی شدند و یا موفق شدند به خارج و بویژه به مناطق کردنشین شمال عراق بگریزند.

 

بعد از شکست جمهوری مهاباد دومین کنگره حزب دموکرات کردستان ایران تشکیل شد دو بخش مهم پا گرفت، یکی کمیته مرکزی و دیگری کمیته اجرایی. در کمیته مرکزی عبدالرحمان قاسملو و افراد سیاسی فعاّل بودند و در کمیته اجرایی افرادی از قبیلِ احمد توفیق و قادر شریف و... که به پیشمرگ معروف بودند فعالیت میکردند که در دهه ۱۳۴۰ در بخشهای کردنشین ایران و گاه عراق، حضور فعال داشتند.

 

کمتر از دو سال بعد از سقوط جمهوری کردستان، حزب دموکرات فعالیت سیاسی و تشکیلاتی خود را از سر گرفت و طی مدت زمان کوتاهی در بیشتر مناطق کردستان ریشه دوانید. بعد از سقوط دولت مصدق در سال ۱۹۵۳ که آزادیهای سیاسی در سراسر ایران سرکوب گردید فعالیت حزب دموکرات کردستان نیز دچار اختلال شد. اما دو سال بعد مجدداً حزب فعالیت سیاسی و نظامی خود را به صورت مخفی از سر گرفت.

 

دو حمله وسیع پلیسی به تشکیلات حزب دموکرات در سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴، ضربه سنگینی بر فعالیت حزب وارد کرد و موجب دستگیری حدود سیصد تن و فراری و مخفی شدن شمار بیشتری شد.[نیازمند منبع] با این وجود این حزب به فعالیت خود ادامه داد. فعالیت حزب چنان اوج گرفت که در سالهای ۱۹۶۷-۶۸ شماری از کادرها و اعضا حزب به مدت ۱۸ ماه دست به مبارزات مسلحانه علیه رژیم سلطنتی زدند.

 

بعد از شکست جمهوری کردستان، سطح رشد و تنزل جنبش کردها، به سطح اختلاف میان روابط ایران و عراق بستگی پیدا کرد. در آن زمان مرکز حزب دمکرات کردستان ایران به عراق انتقال یافت. در زمان عبدالرحمان قاسملو روابط بین حزب دمکرات کردستان ایران با حزب بعث عراقبا حفظ استقلال سیاسی شروع شد