نماز توبه 

انس بن مالک نقل می‌کند: رسول خدا صلّی الله علیه و آله در روز یک‌شنبه ماه ذی القعده بیرون آمد و فرمود: ای مردم، کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه ما می‌خواهیم توبه کنیم، ای رسول خدا.

فرمود:غسل کنید، وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید؛ و در هر رکعت یک‌بار سوره حمد، سه بار سوره توحید، و یک‌بار سوره فلق و ناس؛ سپس هفتاد بار استغفار کنید و آن را به ذکر؛ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، ختم نمایید.

آن‌گاه بگویید: یَا عَزِیزُ، یَا غَفَّارُ، اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ.

سپس حضرت فرمود: هر بنده‌ای از امّت من که این اعمال را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بنده خدا، عملت را از نو آغاز کن، زیرا توبه‌ات پذیرفته و گناهت آمرزیده شد، و فرشته‌ای از زیر عرش ندا می‌کند: ای بنده، بر تو، خاندان و فرزندانت مبارک باشد، و فرشته‌ای دیگر ندا می‌کند: ای بنده، حق‌داران و طلبکارانت در روز قیامت از تو راضی خواهند شد، و فرشته دیگری ندا می‌کند: ای بنده، مؤمن از دنیا می‌روی و دینت را از از تو سلب نمی‌کنم، و (بعد از مردن) قبرت گشاده و نورانی خواهد شد، پس منادی دیگری می‌گوید: ای بنده، پدر و مادرت از تو راضی خواهند شد، هرچند از تو راضی نباشند، و این عمل تو باعث آمرزش پدر، مادر و فرزندانت شد، و روزیِ تو در دنیا و آخرت وسعت پیدا خواهد کرد. و جناب جبرئیل علیه‌السلام صدا می‌زند: من (هنگام مرگ) با ملک‌الموت نزد تو می‌آیم تا با تو مدارا کند، و مرگ بر تو خراشی وارد نسازد، و روحت از بدنت به آرامی[سلامت] خارج می‌شود.

عرض کردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‌ای این نماز را در غیر از ماه ذی‌القعده بخواند، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آنچه برای شما گفتم، برای ماه دیگر نیز خواهد بود! این اعمال را آن ایّامی که به معراج رفته بودم، جبرئیل به من آموخت.