راهزنان نیکی را بشناسید!

احادیثی در باب تشکر از مردم


امام صادق (علیه‏السلام) فرموده‌اند: خدا لعنت کند راهزنان نیکی را. سوال شد راهزنان نیکی چه کسانی هستند؟ فرمودند: کسی که به او نیکی شود و او ناسپاسی کند، در نتیجه نیکوکار را از نیکی به دیگران باز دارد.


سپاس گزاری

حدیث (1) امام سجاد (علیه‏السلام):

حق کسی که به تو نیکی کرده، این است که از او تشکر کنی و نیکی‌اش را به زبان آوری و از وی به خوبی یاد کنی و میان خود و خدای عزوجل، برایش خالصانه دعا کنی. هرگاه چنین کردی، بی‌گمان پنهانی و آشکارا از او تشکر کرده‌ای. سپس اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن. (امالی (صدوق) ص 372 {شبیه این حدیث در تحف العقول ص 265 و من لا یحضر الفقیه ج 2، ص 622 و 623})

حدیث (2) امام رضا (علیه ‏السلام):

هر کس در مقابل خوبی مردم تشکر نکند، از خدای عزوجل تشکر نکرده است. (عیون الاخبارالرضا ج 2، ص 24، ح 22)

حدیث (3) امام علی (علیه ‏السلام):

اگر به کسی خوبی کردی، در واقع با این کار خود را گرامی داشته‌ای و به خودت آبرو داده‌ای، پس به سبب خوبی‌ای که به خودت کرده‌ای از دیگران خواهان تشکر مباش. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص 382 و  383، ح 8695)

حدیث (4) امام علی (علیه ‏السلام):

سپاسگزاری تو از کسی که از تو راضی است، موجب رضایت و وفاداری بیشتر او می‌شود. (شرح آقا جمال خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج4، ص 161، ح 5668)

حدیث (5) امام علی (علیه ‏السلام):

سپاسگزاریت از کسی که از تو ناخشنود است، سبب رفع ناراحتی و مهربانی او نسبت به تو می‌شود. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 280، ح 6198)

حدیث (6) امام علی (علیه ‏السلام):

هر کس در برابر خوبی‌ای که به او شده، همانند آن را انجام دهد، آن را تلافی کرده است و اگر بیشتر از آن خوبی کند، سپاسگزاری نموده است. (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4، ص 28، ح 11)

حدیث (7) امام رضا (علیه‏ السلام):

خدای عزوجل دستور داد ... به سپاسگزاری از خود و از پدر و مادر، پس کسی که از پدر و مادر خود سپاسگزاری نکند از خداوند سپاسگزاری نکرده است. (عیون اخبار الرضا ج 1، ص 258، ح 13 -  خصال ص 156، ح 196196)

امام علی (علیه‏السلام) فرموده‌اند:

هر کس در برابر خوبی‌ای که به او شده، همانند آن را انجام دهد، آن را تلافی کرده است و اگر بیشتر از آن خوبی کند، سپاسگزاری نموده است.

حدیث (8) امام صادق (علیه ‏السلام):

خدا لعنت کند راهزنان نیکی را. سوال شد راهزنان نیکی چه کسانی هستند؟ فرمودند: کسی که به او نیکی شود و او ناسپاسی کند، در نتیجه نیکوکار را از نیکی به دیگران باز دارد. (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4، ص 33، ح 11)

حدیث (9) امام علی (علیه‏ السلام):

تشکر نکردن دیگران از تو نباید تو را به خوبی کردن بی‌رغبت سازد، زیرا کسی که از آن نیکی، کم‌ترین بهره‌ای نمی‌برد (یعنی خداوند) از تو قدردانی می‌کند و از سپاسگزاری این سپاسگزار به بیش از آن چیزی می‌رسی که فرد ناسپاس فرو گذاشته است و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 505، حکمت 204)

حدیث (10) امام صادق (علیه ‏السلام):

مۆمن ناسپاسی می‌شود، زیرا خوبی او به درگاه خدای تعالی بالا می‌رود و در میان مردم شایع نمی‌شود، اما خوبی‌های کافر شایع می‌شود، چون برای مردم است و به درگاه الهی بالا نمی‌رود. (علل الشرایع ج 2، ص 560، ح 11)

حدیث (11) پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله):

بهترین مردم در نزد خداوند و نزدیک‌ترین آنان به او، نیکوکاری است که از نیکی او قدردانی نمی‌شود. (نوادر (راوندی) ص 9 - بحارالأنوار (ط-بیروت) ج 72، ص 44، ح1)