ها علی بشر کیف بشر- ربه فیه تجلی و ظهر­


1  -  ها علی بشر کیف بشر            ربه فیه تجلی و ظهر­­ 


1 - بدانکه علی بشر است، اما چگونه بشری؟ بشری است که آثار قدرت پروردگارش 

در وجود او آشکار و نمایان شده است.


2 –  عله الکون و لولاه لما                کان للعالم عین و اثر 

2 - آنحضرت علت غائی آفرینش است که اگر او نبود برای عالم واقعیت و اثری نبود.

(خداوند بخاطر او عالم را بوجود آورده است).

3 –  وله ابدع ما تعلقه                     من عقول و نفوس و صور
 

3 – و آنچه را که تو از عالم عقول و نفوس و صور (عوالم سه گانه خلقت که در طول هم قرار 

گرفته و عبارتند از عالم عقل و مثال ماده) تعقل و اندیشه کنی برای وجود او ابداع شده.

4-  فلک فی فلک فیه نجوم                صدف فی صدف فیه درر 

4 – فلکی است در داخل فلکی و دارای ستارگان است و صدفی است در داخل صدفی و 

دارایگوهرهای درخشانی است (آنحضرت محاط در اوصاف پیغمبر اکرم (ص) است و ائمه 

دیگر هم از وجود او پدید آمده اند.

5 –  فلک فی فلک فیه نجوم               مارمی رمیه الا و کفی 

5 – تیری نینداخت جز اینکه آن تیر برای هلاک دشمن کافی شد و به جنگی وارد نشد جز

 اینکه از آن پیروز درآمد.

6 –  اغمد السیف متی قابله             کل من جرد سیفا و شهر 

6 – تمام شمشیر کشان موقع مقابله با او (برای اینکه عرض اندام نکنند از ترس وی)

شمشیر خود را غلاف میکردند.

7 -  اسدالله اذا صال و صاح               ابو الایتام اذا جاد و بر 

7 – موقعیکه حمله میکرد و صیحه میزد شیر خدا بود و در موقع بخشش و احسان پدر یتیمان بود.

8 – حبه مبدء خلد و نعم                  بغضه منشاء نار و سقر 

8 – محبت و دوستی آنحضرت سرچشمه بهشت و نعمتهای بهشت است و دشمنی

 او منشاء آتش دوزخ و جهنم است.

9 – هو فی الکل امام الکل               من ابوبکر و من کان عمر؟ 

9 – او در تمام عالم پیشوای همه پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله است، ابوبکر

 و عمر نمی توانند با او لاف برابری بزنند؟

10 – لیس من اذنب یوما بامام          کیف من اشرک دهرا و کفر 

10 – کسی که یک روز هم مرتکب گناه شود شایسته امامت نیست پس چگونه شایسته آن 

مقام باشد کسی که یک عمر در شرک و کفر بوده است (منظور عمر و ابوبکر است).

11 -  کل من مات ولم یعرفه             موته موت حمار و بقر 

11 – هر کسی که مرد و او را نشناخت مرگ او مانند مرگ خر و گاو است. مانند 

زمان جاهلیتمرده و این سخن اشاره است به حدیث : من مات و لم یعرف امام زمانه....

12 – خصمه ابغضه الله و لو              حمد الله و اثنی و شکر

12 – دشمن آن حضرت مبغوض خدا است اگر چه ستایش کند و ثنا گوید و سپاسگزار باشد.

13 – خله بشره الله ولو                   شرب الخمر و غنی و فجر 

13 – دوست و محب او را خداوند مژده بهشت داده اگر چه شرب و خمر کرده و آواز خوانده

 و مرتکب فجور باشد.

14 – من له صاحبه کالزهراء             او سلیل کشبیر و شبر 

14 – جز علی کیست که زوجه ای چون زهرا علیها السلام یا فرزندانی مانند حسین علیهما 

السلام داشته باشد؟

15 – عنه دیوان علوم و حکم             فیه طومار عظات و عبر 

15 – دیوان علوم وحکمتها از آنحضرت است و طومار موعظه ها و پندها در نزد اوست.

16 – بو تراب و کنوز العالم                عنده نحو سفال و مدر 

16 – آنجناب خاک نشین بود و اعتنایی به دنیا نداشت به طوریکه گنجهای عالم در نزد او به 

منزله سفال و کلوخ بود.

17 – و هو النور و اما الشرکاء            کظلام و دخان و شرر 

17 – و او نور خالص است و اما شرکای خلافت او مانند ظلمت و دود و شرر میباشند.

18 – ایها الخصم تذکر سندا              متنه صح بنص و خبر 

18 – ای که مخالف امامت او هستی بیاد آر سند آن روایتی را (در غدیر خم) که متن آن

بنابر روایات و اخبار شما هم صحیح است.

19 – اذ اتی احمد فی خم غدیر          بعلی و علی الرحل نبر 

19 – موقعیکه در غدیر خم پیامبر صلی الله علیه و آله علی را آورد بر جهاز شتران.

20 – قال من کنت انا مولاه                فعلی له مولا و مفر 

20 – و فرمود من بر هر کس از نفس او اولی بتصرف هستم این علی بر او اولی بتصرف

 و پناهگاه است.

21 – قبل تعیین وصی وزیر                هل تری فات نبی و هجر؟

21 – هیچ پیغمبری را دیده ای که پیش از تعیین وصی و جانشین وفات یابد و یا هجرت کند؟


22 – من اتی فیه نصوص بخصوص       هل باجماع عوام ینکر؟ 

22 – کسی که در شأن او نص ها و روایات مخصوصی آمده باشد آیا می توان با اجماع

مشتی عوام الناس منکر او شد؟

23 – آیه الله و هل یجحد من             خصه الله بآیه و سور؟ 

23 – علی علیه السلام آیت عظمای خدا است آیا انکار کرده میشود کسی که خداوند

برای او آیه ها و سوره هائی اختصاص داده است؟

24 – وده اوجب ما فی القران            اوجب الله علینا و امر 

24 – دوستی آن حضرت واجب ترین امری است که در قرآن آمده و خداوند او را به ما واجب فرموده است.

25 – مدعی حب علی و عداه            مثل من انکر حقا و اقر 

25 – کسی که ادعای دوستی آن حضرت و مخالفین او را دارد مانند کسی است که

 حقی را انکار کند و هم بدان اقرار نماید.