دانستنی های پزشکی 


با آغاز فصل پاییز باید مراقب بیماری های شایع این فصل از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا باشید. پیشگیری از این بیماری ها مهم ترین اقدام برای حفظ سلامتی در فصول سرد سال به شمار می رود.

دست های خود را بشویید: بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. عطسه کردن در دست ها و سپس تماس با تلفن، کیبورد و ظروف آشپزخانه از راه های انتقال ویروس است. برای جلوگیری از این انتقال دست های خود را مرتب بشویید و یا از ضد عفونی کننده های دست که حاوی الکل هستند استفاده کنید.

جلوی عطسه و سرفه خود را با دست نگیرید:
 در صورت احساس عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید و سریع آن را دور بیندازید. اگر دستمال همراه خود ندارید در آستین خود عطسه و یا سرفه کنید.

صورت خود را لمس نکنید:
 ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق چشم ها، بینی و دهان به بدن شما منتقل می شوند. لمس صورت یکی از راه های اصلی در انتقال ویروس است.

به طور منظم ورزش های هوازی (ایروبیک) انجام دهید:
 ورزش های هوازی موجب افزایش ضربان قلب و پمپ کردن مقداربیشتری خون، تنفس سریع تر و تسهیل انتقال اکسیژن از ریه ها به خون می شود. در نتیجه این اثرات، تعریق افزایش یافته و دمای بدن بالا می رود. در نتیجه سلول های طبیعی از بین برنده ویروس افزایش می یابند.

از غذاهای حاوی فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید:
 "فیتو" به معنی گیاه و "کمیکال" به معنی مواد شیمیایی است. ویتامین ها از جمله این مواد هستند، بنابراین روزانه از سبزیجات و میوه های سبز، قرمز و زرد استفاده کنید.

سیگار نکشید:
 بر اساس مطالعات، در افراد سیگاری سرماخوردگی شدیدتر و دفعات آن بیشتر است. دود سیگارسیستم ایمنی را تضعیف می کند، موجب خشک شدن مخاط بینی و فلج شدن مژک ها می شود. مژک ها موهای ظریفی هستند که در غشاهای مخاطی بینی و ریه قرار دارند و با حرکت خود موجب خروج ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از بدن می شوند. متخصصان معتقدند که کشیدن یک عدد سیگار می تواند این مژک ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه فلج کند.

استراحت کنید:
 استراحت سیستم ایمنی را تقویت می کند. بدین صورت که با استراحت اینترلوکین ها (اجزای سیستم ایمنی که در مقابل ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا عمل می کنند) در جریان خون افزایش می یابند.

بسیاری از خانم ها در طول زندگی با درد هایی رو به رو شده اند که آن ها را جدی نگرفته و راحت از کنارشان گذشته اند؛ اما بعد از مراجعه به پزشک و آگاهی از بیماری ای که داشته اند، می فهمند که می توانسته اند قبلاً از ابتلا به بیماری، پیشگیری کنند و این مساله احساس پشیمانی بزرگی را در وجودتان منجر می شود ... با خواندن این مطلب می توانید جزو کسانی باشید که می دانند چه علائمی را نباید نادیده بگیرند. پس اگر شما یا اعضای خانواده تان به چنین دردهایی دچار شدید و چنین نشانه هایی در بدن خود حس کردید، لازم است هر چه سریع تر برای درمان اقدام نمایید.

خس خس سینه یا تنگی نفس
یکی از نشانه هایی که افراد، پس از ابتلا به سرطان ریه به خاطر می آورند، این است که نمی توانند نفس خود را نگه دارند. یکی از بیماران می گوید من حتی نمی توانستم بدون خس خس سینه حیاط خانه را طی کنم. فکر میکردم مبتلا به آسم شده ام اما این چطور ممکن است وقتی در گذشته مشکلی نداشته ام؟

سرفه مزمن یا درد قفسه سینه


انواع مختلف سرطان مانند سرطان خون و تومورهای ریه، نشانه هایی مانند سرفه های بد یا برونشیت داشته اند. تفاوتی که این سرفه ها با سرفه های معمولی دارند این است که برای مدتی از بین می روند اما دوباره برمی گردند. و این چرخه به دفعات تکرار می شود. برخی از مبتلایان به سرطان ریه گفته اند که دردی در قفسه سینه داشتند، که تا شانه ها و پایین بازو کشیده می شده است.

مشکل در بلع

مشکل در بلع غذا، بیشتر از نشانه های سرطان مری یا گلو است. اما گاهی اوقات یکی از اولین نشانه های سرطان ریه شناخته شده است.

تورم غدد لنفاوی یا توده ای در گردن، زیر بغل یا کشاله ران
تورم غدد لنفاوی باعث ایجاد تغییر در سیستم لنفاوی می گردد که می تواند نشانه ای از سرطان باشد. برای مثال یک توده یا گره لنفاوی زیر بازو گاهی نشانه ای برای سرطان پستان است. همچنین وجود یک توده بدون درد در گردن، زیر بغل یا کشاله ران می تواند نشانه اولیه سرطان خون باشد.

ضعف یا خستگی
خانمی برای توصیف اینکه چگونه از مبتلا بودن خود به سرطان خون با خبر شده است اینگونه می گوید: همیشه در محل کار خود ساکن به روی صندلی خود می نشستم و رغبتی به بلند شدن نداشتم. تا جایی که یک شب به علت خستگی زیاد حتی نمی توانستم تا منزل رانندگی کنم. ضعف عمومی و خستگی می تواند نشانه ای برای انواع مختلف سرطان باشد که باید به آن توجه خاصی نسبت به دیگر نشانه ها داشته باشید. هر زمان که احساس کردید بدون هیچ دلیل خاصی خسته اید و نیاز به خواب بیشتری دارید حتما به دکتر خود مراجعه نمایید.

تب یا عفونت های مکرر


تب یا عفونت های مکرر می توانند نشانه هایی از سرطان خون باشند. سرطان خون از مغز استخوان شروع می شود. سرطان خون باعث می شود مغز استخوان، به طور غیر معمول گلبول سفید ایجاد کند. این کار گلبول های سفید سالم را که کارشان مبارزه به عفونت هاست از بین خواهد برد. اغلب پزشکان می گویند که اکثر بزرگسالان مسن که مبتلا به سرطان خون شده اند، یک مدت طولانی از تب، درد و علائم شبیه آنفولانزا شکایت داشته اند.

نفخ یا افزایش سایز شکم

هر چند نفخ شکم ممکن است مورد خاصی برای نگران بودن به نظر نیاید ولی زنانی که مبتلا به سرطان تخمدان تشخیص داده شده اند می گویند برای یک مدت طولانی و به طور ناگهانی دچار نفخ شکم، بدون علتی مشخص، شده اند.

احساس سیر بودن یا کم اشتهایی

این مورد نیز یکی دیگر از موارد مشکوک به سرطان تخمدان است. برخی زنان می گویند هر چند برای مدتی چیزی نخورده بوده اند، اشتهایی نداشته و نمی توانستند غذا بخورند. هر زنی که دچار نفخ یا افزایش وزن غیر معمول در ماه شود (معمولا ۱۳ بار در ماه)، مخصوصا اگر همراه با درد لگن باشد باید به پزشک خود مراجعه کند و درخواست سونوگرافی دهد.

درد شکم و لگن

درد لگن می تواند علت بسیاری از درد های شایع مانند فیبروید (تومورهای رحمی خوشخیم)، کیست تخمدان و سایر اختلالات دستگاه تناسلی باشد. وقتی که این درد را برای پزشکان توضیح می دهید، اغلب آنها به سرطان فکر نخواهند کرد. مطمئن شوید که دکترتان کوچکترین جزئیات را از شما بپرسد و یک معاینه کامل از شما به عمل آورد. درد لگن و نفخ شکم اغلب نشانه سرطان تخمدان هستند. بزرگ شدن طحال نیز می تواند عامل درد شکم و نشانه ای از سرطان باشد.

کبودی بیش از حد یا خونریزی هایی که متوقف نمی شوند


زمانیکه یک اتفاق غیر طبیعی برای پلاکت ها و گلبول های قرمز بیفتد می تواند نشانه ای از سرطان خون باشد. یک زن مبتلا به سرطان خون می گوید به کبودی های غیر معمول بر روی نقاط مختلف بدنش مانند انگشتان و دست ها و همچنین نقاط قرمز بر روی صورت، گردن و سینه اش بی توجه بوده است. نشانه دیگر سرطان خون، داشتن خونریزی لثه است. توضیح:با گذشت زمان، سرطان خون، کار گلبول های قرمز و پلاکت ها را که حمل اکسیژن و لخته است را خدشه دار می کند.

خونریزی از رکتوم یا وجود خون در مدفوع

بیشتر پاسخی که پزشکان از مبتلایان به سرطان روده بزرگ می شنوند این است که فکر می کرده اند این مشکل هموروئید یا همان بواسیر باشد. دیدن خون در توالت به تنهایی می تواند دلیل کافی برای مراجعه به دکتر و انجام کلونوسکوپی باشد.

کاهش وزن غیر قابل توضیح

اگر بدون اینکه رژیم گرفته باشید یا ورزش کرده باشید دچار کاهش وزن شدید باید از خود بپرسید که چرا این اتفاق افتاده است؟ کاهش وزن یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ و دیگر سرطان های گوارشی است. همینطور می تواند نشانه ای از سرطان باشد که تا کبد گسترش یافته و اشتها و توانایی بدن شما را کم خواهد کرد.

درد پستان یا متورم و قرمز شدن آن

همه خانم ها می توانند پستان خود را برای پیدا کردن غده چک کنند. بیشتر علائم نزدیک به سطح پستان می باشند که نشانه ی سرطان پستان التهابی هستند. برخی از زنان غده را روی سطح پستان حس کرده اند و برخی دیگر متوجه شده اند که پستان آن ها متورم، گرم و قرمز شده است. تغییر رنگ پستان به قرمز یا بنفش باید شما را نگران کند. هر گونه تغییر غیر طبیعی را که در پستان خود دید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات نوک پستان

شایع ترین موردی که زنان قبل از مبتلا شدن به سرطان پستان به یاد دارند، تغییر شکل دادن نوک پستان آن هاست. می گویند نوک پستان آن ها صاف، معکوس و یا به یک طرف چرخیده است. سرطان التهابی پستان همچنین باعث خارش، پوسته پوسته شدن و خشک شدن نوک پستان می گردد. بنابراین هر گونه تغییرات نوک پستان را جدی بگیرید.

قاعدگی غیر معمول و دردناک و یا خونریزی بین دوره ها


به بسیاری از زنان به علت قاعدگی غیر معمول و دردناک برای سرطان آندومتر رحم (پوشش داخلی رحم) اخطار داده شده است. متاسفانه بسیاری از زنان از پزشک خود شکایت دارند که یا درست تشخیص نداده است و یا آن را به عنوان درد طبیعی دوران یائسگی معرفی کرده است. اگر فکر می کنید این درد، چیزی بیشتر از یک قاعدگی دردناک است حتما درخواست یک سونوگرافی ترنس واژینال داشته باشید.

ناراحتی معده یا دل درد

زنانی که پزشکانشان با اولین سونوگرافی تشخیص داده اند که دارای تومور کبد هستند بسیار خوش شانس بوده اند زیرا می توانند به سرعت درمان را شروع کنند. دل درد یا ناراحتی معده می تواند نشانه ای برای سرطان کولورکتال باشد. (به ۲۵ سانتی متر آخر روده، به علاوه ی قسمت انتهایی کولون و راست روده، به اصطلاح کولورکتوم می گویند و سرطان این قسمت را سرطان کولورکتال می نامند) بسیاری از مبتلایان به سرطان به پزشک خود می گویند فکر می کرده اند دچار زخم معده شده اند.

تورم اعضای صورت


برخی بیماران مبتلا به سرطان ریه می گویند در صورت خود تغییر رنگ، تورم و قرمزی مشاهده کرده اند. توضیح برای این مورد این است که سلول های کوچک تومور ریه معمولا رگ های خونی را در سینه مسدود می کنند و مانع حرکت آزادانه خون از سر به صورت می شوند.

زخمی که بهبود نمی یابد و به راحتی خونریزی می کند


اکثریت ما می دانیم که توجه به تغییرات خال ها می تواند کمک به تشخیص سرطان پوست باشد. اما دیگر نشانه ها مانند توده های کوچک و خشک می توانند به راحتی از چشم ما پنهان شوند. سراسر بدن و پوست خود را چک کنید و اگر لکه های عجیب و غریب دیدید به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در ناخن ها

تغییرات غیر قابل توضیح ناخن ها نیز می تواند نشانه ای از انواع مختلف سرطان باشد. نقاط یا رگه های قهوه ای یا مشکی زیر ناخن ها می تواند نشانه سرطان پوست باشد. همینطور بزرگ شدن انتهای انگشتان یا بیش از حد منحنی شدن ناخن ها می تواند نشانه ای از سرطان ریه باشد. ناخن های سفید و رنگ پریده نشان می دهند که کبد شما به درستی کار نمی کند و گاهی اوقات نشانه ای از سرطان کبد هستند.

درد کمر یا سمت راست پهلو


این نشانه بسیار مبهم است. بیشتر مبتلایان به سرطان می گویند درد کمر اولین نشانه سرطان کبد بوده است که به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است. دیگر سرطانی که به این عنوان شناخته شده، سرطان تخمدان است. تومور پستان به قفسه سینه، ستون فقرات و یا دنده ها فشار می آورد، به همین دلیل اغلب سرطان های پستان نیز از طریق درد کمر شناخته شده اند.



.:: این میوه ها را نشسته بخورید! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد برخی از میوه ها هنگام رشد کردن روی سطح پوست آنان باکتری های سفید برخی از مواد خود را بجای می گذارند که برای بدن بسیار مفید است.

هنگامی که میوه هایی مانند خیار، گوجه فرنگی در سطح خاک در حال رویش هستند باکتری های خاص با عمل های هوازی که سطح پوست میوه ها انجام می دهند باعث بوجود آوردن مواد آلی می شوند که آن مواد برای افزایش حافظه بسیار مفید است. البته گوجه و خیارهای گلخانه ای نه تنها از این خاصیت مستثنی هستند بلکه بعلت سمومی که روی پوست آنها وجود دارد حتما باید شسته و ضدعفونی شوند.

بررسی ها نشان می دهد همچنین موز، نارگیل و خرما از دیگر میوه هایی هستند که روی سطح پوست آنها این مواد آلی مفید وجود دارد به همین دلیل عده ای براین باورند که همیشه باید میوه ها را قبل از مصرف خوب شست سپس مصرف کرد اما دانشمندان عکس این قضیه را صحیح می دانند و معتقدند میوه هایی که خاک محل اصلی رویش آنهاست و روی درخت رشد نکرده اند را با کمی آب یا با یک دستمال مرطوب می توان شست و شست و شستشوی دقیق آنها لازم نیست.

همچنین خرما را هیچ وقت قبل از مصرف نشویید زیرا خرما روی پوست خود موادی دارد که آن مواد جذب آهن و قند درون خرما را در بدن افزایش می دهد و باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

به گفته پژوهشگران آلمانی مصرف کلسیم، محصولات لبنی و آجیل می تواند تا چند برابر طول عمر زنان را افزایش دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ یک مشت آجیل در هر روز تمام نیازهای زنان به ویتامین های مواد معدنی را تامین می کند. گفتنی است، پژوهشگران با انجام آزمایشاتی روی 120 هزار داوطلب زن دریافتند مصرف مکمل کلسیم و آجیل می تواند انرژی زنان را تا 5 برابر افزایش دهد و از بروز سرطان پیشگیری کند.

بررسی ها نشان می دهند سلامت بدن ارتباط مستقیمی با مصرف آجیل و کلسیم دارد و مصرف آجیل مرگ و میر را در میان زنان بسیار کاهش می دهد. از این رو پزشکان توصیه می کنند خانم ها برای افزایش طول عمر خود و دوری از سرطان و بیماری های مختلف روزانه یک مشت آجیل بخورند.


.:: شش راه برای جلوگیری از خشکی پوست ::.



پوستهای خشک همواره خشن و پوسته پوسته می شوند و این خشکی می تواند تمام بدن را شامل شود. زمانی که رطوبت طبیعی پوست از بین می رود بازیابی رطوبت از دست رفته بسیار دشوار است. اما جلوگیری از خشکی و حفظ رطوبت با رعایت برخی نکات، در کنار مراقبتهای روزانه از پوستتان کاری به مراتب آسانتر است. در این مطلب ۶ راه که باعث می شود همیشه پوستی مرطوب داشته باشید و از خشکی آن جلوگیری کنید پیش روی شما قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه شوید:

۱. استفاده از پاک کننده های ملایم

صابون، پاک کننده ای است که با از بین بردن چربی پوست موجب خشکی بیشتر آن می شود، بنابراین ساده ترین راه برای حفظ رطوبت پوست، استفاده از پاک کننده های ملایمی است که حاوی مرطوب کننده بوده و مخصوص پوستهای خشک فرموله شده هستند.

۲. استفاده مداوم از مرطوب کننده


اگر پوست شما مستعد خشک شدن است، می توانید روزانه از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده لوسیون، بعد از استحمام است. زمانی که هنوز پوست شما مرطوب است. لازم است در طول روز چندین بار این عمل را انجام دهید. شما همچنین می توانید از وازلین جهت مرطوب سازی پوست خود استفاده کنید.

۳. توجه به میزان استحمام


برخی متخصصین پوست بر این باورند که می بایست میزان حمام رفتن خود را محدود کنیم و استحمام بیش از حد را علت اصلی بروز خشکی در پوست میدانند. این در حالی است که عده ای دیگر از متخصصین این رشته دوبار استحمام در روز را ایده آل می دانند. واقعیت این است که اگر استحمام شما همراه با روغن حمام صورت گیرد، رطوبت بدن حفظ خواهد شد و ایجاد محدودیت در استحمام تاثیر زیادی بر رطوبت بدن شما نخواهد گذاشت.

۴. کنترل درجه حرارت آب به هنگام استحمام


چیزی که بیشتر از تعدد حمام رفتن مورد توجه است و اهمیت ویژه ای دارد چگونگی شستن بدن و درجه حرارت آب است. سعی کنید که تا آنجا که می توانید از دوش های طولانی و با درجه حرارت بالا دوری کنید. پس چیزی که به دنبالش هستیم دوش های کوتاه مدت و استفاده از آب ولرم و یا حتی کمی سرد است. پس از استحمام نیز به آرامی بدن خود را با حوله خشک کنید و همانطور که گفتیم بلافاصله و تا قبل از اینکه بدن کاملاً خشک گردد از مرطوب کننده استفاده کنید.

۵. پرهیز از ماندن در هوای سرد و خشک


دوری از هوای خشک هوای سرد و خشک می تواند به راحتی رطوبت را از پوست شما برباید. برای جلوگیری از آن ابتدا می بایست عواملی را که تاثیر مخرب هوا بر روی پوست را تشدید کرده و آسیب پذیری را بیشتر می کنند، پیدا کنیم. از جمله این عوامل می توان به بیماریهای تیروئید، کم خونی و برخی داروها به ویژه داروهای کاهنده کلسترول اشاره کرد. تمامی این موارد باعث کاهش چربی پوست می شوند. در کنار کنترل این عوامل می توانید از دستگاههای بخور استفاده کرده و رطوبت لازم را به هوا باز گردانید.

۶. نوشیدن آب و غذاهای سالم


اگر شما از درون سلامت باشید، در چهره و ظاهر شما کاملاً نمود خواهد داشت و مطمئناً بر نرمی و لطافت پوست نیز تأثیر گذار خواهد بود. داشتن یک شیوه زندگی سالم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آب بنوشید، غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و با کاهش استرس، ذهن، بدن و پوست خود را سالم نگه دارید. توجه داشته باشید که تنها با کمی توجه می توانید از خشکی پوست رهایی یابید.


.:: بی اختیاری ادرار، بیماری آزاردهنده و شرم آفرین ::.



بی اختیاری ادرار یا هرگونه نشت غیر ارادی ادرار ممکن است در برخی مواقع و در مقادیر اندک چندان آزاردهنده نباشد و از سوی دیگر، برای برخی افراد و بخصوص خانم ها بسیار ناراحت کننده و استرس زا تلقی شود. اما چرا روی خانم ها تاکید می کنیم؟ برای اینکه شیوع این مشکل، بین خانم ها شایع تر است و علت آن هم به اختلاف ساختار بدن بین خانم ها و آقایان و عامل بارداری نزد خانم ها بازمی گردد.

مطالعات نشان داده است که ارتباط ناچیزی بین حجم ادرار دفع شده و استرس ایجاد شده برای بیمار وجود دارد. به این معنا که میزان ناراحتی حاصل از نشت ادرار برای بیمار، تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند هنجارهای اجتماعی و ناروایی دفع غیرارادی قرار دارد. دکتر رویا تقی پور انوری، جراح و متخصص زنان تاکید می کند که اگر نشت ادرار برای بیمار استرس زا باشد باید ارزیابی و درمان انجام شود. از دید بیشتر زنان جوان که زایمان نکرده اند، نشت گهگاه مقادیر اندک ادرار مزاحمت جدی ایجاد نمی کند و در حدی نیست که به خاطر آن در جست وجوی اقدامات درمانی برآیند، اما از سوی دیگر، ۵ تا ۱۰ درصد زنان هر روزه دچار نشت شدید ادرار می شوند و تحت تاثیر این مشکل، نحوه زندگی خود را تغییر می دهند. از فعالیت های خود می کاهند و گردش های اجتماعی و روابط نزدیک خود را کاهش می دهند. بسیاری از این زنان با کاهش شدید اعتماد به نفس مواجه می شوند، اما گروه دیگری از زنان نیز هستند که دست کم هفته ای یک بار دچار نشت ادرار می شوند، اما شدت نشت و تأثیر آن بر تغییر شیوه زندگی در حد گروه قبلی نیست.

عوامل موثر در بروز بی اختیاری ادرار

برخی شواهد نشان می دهد که سن، حاملگی، زایمان و چاقی برافزایش میزان و شدت بی اختیاری موثر است. دکتر تقی پور در گفت وگو با جام جم با اشاره به بیماری های همراه با بی اختیاری ادرار می گوید: این بیماری ها شامل دیابت، سکته مغزی و ضایعات طناب نخاعی می شود. دیگر عوامل همراه یا کمتر شناخته شده با بی اختیاری شامل برداشتن رحم، یبوست، استرس های شغلی، استعمال دخانیات و عوامل ژنتیک می شود.

این متخصص زنان و نازایی با اشاره به این که رعــایت نکردن مــوازین بهداشتی تأثیر مستقیمی در بروز بی اختیاری ادرار ندارد، توضیح می دهد: رعایت نکردن موازین بهـــداشتی باعث عفونت وشاید اختلال کنترل ادرار به طور موقت شود و بعد از درمان عفونت، بی اختیاری ادرار نیز به طور کامل بهبود می یابد.

وی به احتمال بروز مشکل بی اختیاری ناشی از چاقی و تغییرات عصبی و هورمونی که با افزایش سن رخ می دهد، اظهار می کند: حتی ممکن است مشکلات طبی که در زنان مسن شایع تر است با افزایش سن آنها دخالت بیشتری در ایجاد بی اختیاری ادراری داشته باشد.البته نباید از تاثیر چاقی به علت نقش احتمالی در ایجاد یا تشدید بی اختیاری ادرار غافل شد.

سیگار و استرس و افزایش خطر بی اختیاری

بررسی ها نشان می دهد گرچه افراد سیگاری در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بی اختیاری ادرار قرار دارند، اما درباره برطرف شدن بی اختیاری با قطع سیگار اطلاعی وجود ندارد. شرایط استرس زا نیز باعث بروز بی اختیاری ادرار در افراد مستعد می شود و اگر شرایط اضطرابی از زندگی شان حذف شود بهبودی چشمگیری در بی اختیاری ایجاد می شود.

پژوهشگران تاکید می کنند از آنجا که چاقی و سیگار از عوامل زمینه ساز بی اختیاری ادرار استرسی است یعنی با عطسه و سرفه و افزایش فشار شکم، ادرار بی اختیار می ریزد، کاهش وزن و نکشیدن سیگار به کنترل این بیماری کمک می کند. همین طور نخوردن قهوه و چای و نوشابه های گازدار به درمان این بیماری کمک می کند، اما نخوردن مایعات چندان تغییری در وضع بیمار ندارد و به دلیل احتمال آسیب به کلیه ها توصیه نمی شود.

بیماری قابل درمان

به گفته دکتر تقی پور، درمان های بی اختیاری ادرار شامل درمان های جراحی و غیرجراحی می شود، اما رویکرد درمانی بر پایه یافته های بالینی و شدت ناراحتی است که بیمار تجربه می کند. درمان های غیرجراحی نیز به تغییرات شیوه زندگی، درمان فیزیکی، رفتار درمانی، آموزش مثانه و مصرف داروها معطوف می شود. شواهد پزشکی نشان می دهد که تقویت عضلات کف لگن با انجام ورزش های خاص، در درمان بی اختیاری ادرار مؤثر است، اما بیمار باید ورزش ها را به صورت منظم و به مدت کافی انجام داد. انجام ورزش های خاص تقویت ماهیچه های لگنی که به ورزش های کگل معروف است از درمان های بسیار موثر این بیماری محسوب می شود.

پونه شیرازی در روزنامه جام جم



خواب یکی از ارکان اساسی حیات بشر است. بازه ای که نزدیک به سی درصد از عمر ما در آن سپری می شود و اغلب انسان ها به سبب اینکه خواب را یک عمل غیر ارادی تلقی می کنند، آن را کم اهمیت می شمارند. این موضوع سبب می شود تا کم خوابی یا بی خوابی در زندگی روزمره آنها تاثیر منفی بگذارد. به یاد داشته باشید برای اینکه سالم بمانید و بتوانید راندمان خوبی داشته باشید به خواب خوبی نیاز دارید. در صورتی که شما با خوابتان مشکل دارید، می توانید با رعایت این نکات خواب بهتری داشته باشید.

۱. کافئین را قطع کنید
کافئین موجود در قهوه، چای و یا نوشابه سبب می شود تا شما بیشتر بیدار بمانید. بدانید که اثر کافیئن بیشتر از آنچه که تصورش را بکنید در بدن شما می ماند. این ماده می تواند گاهی اوقات تا هشت ساعت در بدن باقی بماند. به منظور جلوگیری از بی خوابی در شب، بهتر است شش ساعت قبل از زمان خوابتان دیگر به نوشیدنی های کافئین دار لب نزنید، تا خواب راحت تری داشته باشید.

۲. از الکل به عنوان عاملی برای خواب اجتناب کنید

نوشیدن الکل قبل از خواب سبب می شود شما به خواب فرو بروید، اما خوابی که توسط الکل به وجود می آید، برای بدن خواب خوبی نیست، زیرا الکل سبب می شود شما اغلب در میانه خوابتان بیدار شوید.

۳. قبل از خواب آرامش داشته باشید

فکر کردن به استرس های دیروز، امروز و فردا، خواب را از چشمان شما می گیرد. سعی کنید خودتان را قبل از خواب سرگرم کنید، می توانید یک متن آرامش بخش را مطالعه کنید، به یک موسیقی کلاسیک گوش دهید یا یک دوش آب گرم بگیرید. قرار دادن ده دقیقه وقت برای چنین فعالیت هایی، آرامشی مثال زدنی به شما می دهد. مشخص است که خوابی آرام نتیجه نهایی این امور است. سعی کنید به تیک.تاک ساعت هم دقت نکنید.

۴. تمرینات روزانه ورزشی را فراموش نکنید

بر اساس عکس العمل بدنی خود به تمرین روزانه خود بپردازید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که ورزش کردن به شما انرژی بیشتری می دهد بهتر است، تمرینات خود را به صبح منتقل کنید و از ورزش کردن در عصر خودداری نمایید.

۵. اتاق خوابتان را ساکت، تاریک و راحت بسازید

بعضی از افراد حتی با کوچکترین نور و صدا هم خوابشان مختل می شود. تا جایی که می توانید اتاق خوابتان را تاریک و ساکت نگه دارید. کوچکترین نور ساطع شده از سوی لپ تاپ و یا تلویزیون می تواند خواب شما را برهم بزند. در صورت نیاز می توانید از چشم بند و حتی گوش گیر نیز استفاده کنید. دمای اتاق خواب را هم بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. دمای کمتر ۱۶ درجه و بیشتر از ۲۵ درجه، روند خواب شما را مختل می کند.

۶. به قدر کافی بخورید و راحت بخوابید

سعی کنید زمانیکه به رختخواب می روید، گرسنه نباشید. همچنین از خوردن وعده های غذایی سنگین قبل از خواب اجتناب کنید. بعضی از مواد غذایی همچون شیر، کدو تنبل، آووکادو، کنگر، تخم مرغ، بادام، هلو، گردو، زردآلو، سیب زمینی و موز می توانند به روند خواب شما کمک کنند.

۷.نیکوتین را محدود کنید.

نیکوتین هم همانند کافئین سبب می شود تا شما بیدار بمانید. اگرچه افراد تصور می کنند که کشیدن سیگار قبل از خواب به آنها آرامش می دهد، اما نیکوتین جاری در خون شما خوابتان را مختل می کند. بهتر است زمانهای نزدیک خواب از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

۸. چُرت های طولانی را حذف کنید

در صورتی که با خوابیدن مشکل دارید، بهتر است در کل قید چُرت های میان روزی را بزنید. ولی اگر مشکلی با خوابتان ندارید، می توانید به میزان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طول روز چرت بزنید، بهتر است زمان چرت زدن را تقریبا هشت ساعت پس از بیداریتان تنظیم کنید.

۹. حیوان خانگی تان را از محل خوابتان دور نگه دارید

خوابیدن حیوان خانگی بر روی همان ملحفه ای که شما بر رویش می خوابید می توانید خطر ابتلا به آلرژی را در شما افزایش دهد. به اضافه اینکه حرکت کردن ناگهانی حیوان در نیمه شب ممکن است خواب شما را برهم زند. می توانید حیوانتان را بر روی زمین پای تختتان بخوابانید.

۱۰. محل خواب را برای خواب استفاده کنید، نه برای تماشای تلویزیون و یا خوردن و آشامیدن

تخت خوابتان را فقط و فقط برای خواب استفاده کنید و فعالیت های دیگر مانند تماشای تلویزیون و یا کار با لپ تاپ را در محل خودشان انجام دهید. اجازه دهید تا بدنتان به محیط تخت خواب برای خوابیدن عادت کند.


.:: هشت ماده آرایشی کشنده! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بیشتر خانم ها از فرط خوشحالی و ذوق زدگی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آنها توجه می کنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل دهنده آن نمی اندازند. این در حالی است که بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک ناخن، ریمل، کرم های صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و... می تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و... ایجاد کند. پس برای خودتان ارزش قائل شوید و حتی اگر کار وقت گیری باشد قبل از خرید به محتویات تک تک لوازم آرایشی نگاه کنید و انواع سالم و بی خطر و از همه بهتر "ارگانیک" آنها را انتخاب کنید. در این مقاله با انواع مواد خطرناک آرایشی آشنا می شویم.

۱. فتالات (Phthalates)
فتالات ماده ای است که باعث اختلالات هورمونی می شود. معمولا ۲ نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری های مادرزادی در اندام تناسلی متولد می شود. علاوه بر این تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه ، ریه و غدد جنسی ثابت شده است.

۲. فرمالدئید (Formaldehyde)

فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می شود. تنفس این ماده موجب ایجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می شود. مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می شود. مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

۳. پارابن (Paraben)

این ماده به طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می شود و نوعی نگهدارنده محسوب می شود که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند. همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben یا عبارت های propylparaben و ethylparaben باشید زیرا این مواد شیمیایی می توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

۴. اکسی بنزون (Oxybenzone)

هنگام خرید رژلب یا لیپ استیک حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد؛ به خصوص در مورد رژ لب های ضد آفتاب. این ماده می تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول ها آسیب برساند.

۵. سورفاکتانت (Surfactant)

سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می تواند جذب بدن شود. این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک خوردگی سریع تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف کننده، شامپوها و صاف کننده های مو و لباس نیز استفاده می شود. جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

۶. رنگ ها

رنگ های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می روند درصورت رعایت نکردن استانداردهای خاص می توانند مشکل ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به خصوص در مورد رژ لب که طی روز چندین بار استفاده می شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

۷. بوتیل هیدروکسی (Butylated Hydroxyanisole)

بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگهدارنده است. چندی پیش موسسه ملی سم شناسی ایالات متحده اعلام کرد این ماده می تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم به کار می رود. بوتیل هیدروکسی تولوئن نیز که یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می کند.

۸. فراگرنس (fragrance)

اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آنها عبارت "fragrance free" چاپ شده باشد. گاهی اوقات این مواد همچنین عطر و ادکلن می توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.


.:: مراقب این ۱۰ ترکیب در لوازم آرایشی بهداشتی باشید ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نمک آلومینیوم، پارافین، فتالات ها و ... گاهی کارخانجات تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی برای ساده تر کردن کار خود ترکیبات سمی، محرک و سرطان زایی را به مواد آرایشی یا بهداشتی مثل ژل دوش، صابون ها و دئودرانت ها اضافه می کنند. در اینجا به ۱۰ نوع از این ترکیبات اشاره می کنیم. قبل از خرید هر نوع ماده آرایشی بهداشتی توصیه می کنیم برچسب آن را خوانده و به این ترکیبات توجه کنید:

1. نمک آلومینیوم یا کلورهیدرات آلومینیوم کار این ترکیب بستن منافذ است. به همین دلیل اکثر کارخانجات در تهیه خوش بوکننده های زیر بغل، پیلینگ و آرایش برنده ها از آن استفاده می کنند. از جمله خطراتی که این ترکیب به وجود می آورد این است که گرچه منافذ را مسدود می کنند و با این کار جلوی عرق کردن و بوی ناخوشایند را می گیرند، اما به هر حال اجازه خروج مواد سمی را از همه بدن نمی دهند.طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ میلادی در انگلیس انجام شد نمک آلومینیوم موجود در برخی دئودرانت ها می تواند با گیرنده استروژن در سلول ها تداخل کرده و زمینه ساز رشد سلول های سرطان پستان شود.

2.
 پارابنپارابن نوعی نگه دارنده است که از ورود باکتری ها به کرم های مرطوب کننده و کرم پودرها پیشگیری می کند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ میلادی در انگلیس انجام شد وجود پارابن می تواند عامل بروز سرطان پستان باشد. در این تحقیق ۲۰ نوع تومور مورد بررسی قرار داده شد که در تمامی آنها کم و بیش تجمع پارابن وجود داشت.

3.
 فتالات ها نوعی حلال هستند که در لاک ناخن و انواع عطرها موجودند. گفته می شود که فتالات ها، سرطان زا، سمی و مسبب ناباروری هستند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۵ میلادی در آمریکا روی ۱۳۴ پسر انجام شد نشان داد ۹۵ درصد نوزادان هنگام تولد در خون شان فتالات وجود دارد، چون مادران شان با این ترکیب تماس داشته اند. در حال حاضر استفاده از فتالات ها در اکثر مواد آرایشی ممنوع شده است.

4.
 فرمالدهید را می توان در شامپوها، ژل های حمام، پاک کننده های دهان و دندان، رنگ مو و برخی لاک ها یافت. گفته می شود که این ترکیب می تواند مسبب بروز سرطان رینوفارنیکس شود. به همین دلیل مصرف آن در اکثر مواد آرایشی ممنوع است مگر در شرایطی که نتوان برای آن جایگزینی پیدا کرد.

5.
 آلکیلفنول ها که شامل نونیلفنول ها و اکتیلفنو ل ها می شوند را در رنگ موها و شامپوها می توانید بیابید. بررسی ها نشان داده این ترکیبات می توانند در کار غدد درون ریز اختلال ایجاد کنند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در چین انجام شد الکیلفنول ها اثر مختل کنندگی گیرنده های استروژن را دارند و می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان پستان باشند. در حال حاضر تنها مصرف نونیلفنول ها در مواد آرایشی بهداشتی ممنوع شده است.

6.
 لوریلسولفات سدیماین ترکیب پاک کننده و کف آور در اکثر صابون های مایع، شامپوها، خمیردندان ها و خمیرریش ها موجود است. بررسی ها نشان داده این ترکیب می تواند لایه محافظ روی پوست را نابود کرده و زمینه ساز بروز آلرژی و التهاب روی پوست باشد.طبق تحقیقی که چندی پیش نتایج آن در مجله American college of Toxicology به چاپ رسید این ترکیب به راحتی در اپیدرم نفوذ می کند و تجمع ۵/۰ درصدی آن می تواند سبب تحریک شده و تجمع ۱۰ تا ۳۰ درصدی آن موجب آلرژی شدید پوستی شود.

7.
 اترگلیکولاین ترکیب نوعی حلال و نگه دارنده است که در رنگ مو و عطریات موجود است. طبق تحقیقات موسسه فرانسوی Inserm در سال ۲۰۰۶ میلادی این ماده به راحتی از طریق پوست جذب شده و سبب بروز انواع سرطان ها می شود. در حال حاضر استفاده از آن ممنوع اعلام شده است.

8.
 EDTAاین ترکیب نوعی تثبیت کننده ضدانعقاد ژل های دوش و شامپو است که می تواند سبب بروز التهاب در پوست، چشم و ریه و همچنین آلودگی محیط شود. متاسفانه روی مواد آرایشی بهداشتی حاوی این ترکیب هرگز قید نمی شود "آلرژی آور"!

9.
 تریکلوکربن و تریکوزاناین دو ترکیب آنتی باکتریال در انواع دئودرانت ، خمیردندان و صابون ها موجود است و بررسی ها نشان داده می تواند سبب مقاوم شدن باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها شود و همچنین کارکرد پرزهای چشایی دهان را با اختلال روبه رو کند. مصرف این ماده در حد ۳/۰ درصد از سوی اتحادیه اروپا بلااشکال اعلام شده است.

10.
 دی اکسید تیتاناین ترکیب در سفیدکننده های دندان و در کرم های ضدآفتاب موجود است. متاسفانه این ترکیب در دسته مواد سرطان زا قرار گرفته و تحقیقی که روی کارمندان در مواجهه با این ترکیب انجام شده نشان می دهد دی اکسید تیتان عامل ابتلا به سرطان ریه است. نانوذرات دی اکسید تیتان به راحتی از طریق پوست جذب شده و در تمامی ارگان ها پخش می شود. در حال حاضر تجمع بیش از ۲۰ درصد دی اکسید تیتان در کرم های ضدآفتاب ممنوع اعلام شده است.

آیا استفاده از مواد آرایشی طبیعی راه حل مناسبی است؟ نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی را چه طبیعی باشند چه شیمیایی چشم بسته نخرید. قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست تان تست کنید تا مطمئن شوید آلرژی زا نیست. گاهی حتی مواد طبیعی هم می توانند آلرژی زا باشند. مواد آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر خریداری کنید مواد آرایشی بهداشتی که در کناره های خیابان یا مراکز غیرمعتبر با قیمت های پایین تر به فروش می رسند چندان قابل اعتماد نیستند. تولیدکنندگان این مواد از ترکیبات ممنوعه که ارزان تر هم هستند برای ساخت مواد آرایشی کمک می گیرند و برای شان سلامت مصرف کننده اهمیتی ندارد. مواد آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر با مارک شناخته شده تهیه کنید و قبل از خرید هم برچسب روی آن را بخوانید تا از وجود نداشتن هر نوع ماده و ترکیب ممنوعه در آن مطلع شوید.



.:: قوز نکن! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نامم انحنای پشت قفسه سینه و شهرتم قوز است. بزرگ ترها به فرزندانشان از کودکی و نوجوانی نسبت به درست نشستن و ایستادن برای برحذربودن از من هشدار می دهند. البته قوزکردن همیشه به شیوه و الگوی غلط زندگی بازنمی گردد، بلکه در برخی موارد علت بروز آن مادرزادی یا شخصیتی است و در سنین کهنسالی نیز بسیاری را گرفتار می کند. بد قرار گرفتن بدن بخصوص هنگام نشستن، تلویزیون دیدن، کار کردن با کامپیوتر یا حتی انجام تکالیف از سوی دانش آموزان از دلایل اصلی قوزکردن است که در صورت تلاش نکردن برای اصلاح این وضع، مهره های پشت قفسه سینه دچار انحنایی غیرطبیعی می شود و اصطلاحا شخص را قوزی می کند.

اما به گفته دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در بسیاری موارد، قوز یا انحنای غیرطبیعی در ناحیه بالای کمر به طور مادرزادی و ناشی از اختلالات استخوانی و ضعف عضلانی در بیماری هایی چون در رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون مهره ها به وجود می آید که نیاز به درمان نگهدارنده و در صورت فراهم شدن شرایط بیمار، عمل جراحی دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه در گفت وگو با جام جم تاکید می کند: البته در برخی موارد نیز ضربه ناشی از تصادف یا حوادث دیگر به خردشدن بخشی از مهره های پشت قفسه سینه منجر می شود و این شکستگی فشاری روی بقیه مهره ها می آورد که به قوز منجر می شود. در چنین شرایطی نیز شخص نیاز به درمان توانبخشی خواهد داشت.

وقتی قوزکردن، ریشه شخصیتی و روانی دارد
یکی از چالش های بسیاری از والدین با فرزندانشان ناشی از لجبازی و سماجت کودکان و نوجوانان بر تداوم رفتارهایی است که از نظر پدر و مادرها قابل پذیرش نیست. یکی از مهم ترین نمونه های چنین رفتارهایی، قوزکردن کودکان و نوجوانان هنگام نشستن، تماشای تلویزیون و حتی در حال ایستادن است.

جالب است بدانید بسیاری از روان شناسان معتقدند قوزکردن فرزندان، نوعی رفتار اعتراض آمیز نسبت به تبعیض ها و بی توجهی های احتمالی والدین نسبت به آنها و با هدف جلب توجه بیشتر صورت می گیرد. گاهی نیز قرار گرفتن بدن در حالت قوز کرده ممکن است به تحقیر و سرکوب شخصیت کودک یا نوجوان از سوی اطرافیان یعنی خواهر و برادر بزرگ تر، معلم یا والدین بازگردد.

البته دکتر توانا نیز با چنین دیدگاهی موافق است و تاکید می کند: در چنین شرایطی با آموزش صحیح والدین و فرزندان امکان اصلاح روش نشستن و ایستادن کودک وجود دارد که در بیشتر موارد، نیازی به استفاده از قوزبند در کودکان یا نوجوانان نیست. البته ورزش های مربوط به تقویت عضلات به همه افراد و در همه سنین توصیه می شود، اما رفع مشکل قوزکردن در کودکان بیشتر به اصلاح اختلالات رفتاری در آنها و آگاهی و آموزش والدین بازمی گردد.

چرا پیری با قوزکردن همراه می شود؟

چه کسی می گوید قوزکردن در دوران پیری طبیعی و گریزناپذیر است؟ دکتر توانا با نفی این که اصولا افزایش سن نباید با شاخص هایی چون قوزکردن همراه باشد، می گوید: متاسفانه افراد مسن به دلیل ضعف عضلانی هنگام ایستادن، نگران آن هستند که نتوانند تعادل خود را حفظ کنند و به همین علت قوز می کنند و این برایشان عادت می شود.

به علاوه، پوکی استخوان و فرسودگی استخوان ها نیز به ضعف عضلانی آنها دامن می زند و آنها را ناگزیر به استفاده از عصا می کند که در بسیاری موارد به علت کوتاه بودن به وضع قرارگیری بدن حالت قوز کرده می بخشد.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، اصلاح الگوی زندگی یعنی نحوه نشستن و راه رفتن، استفاده از عصا با طول قد مناسب، انجام ورزش هایی برای تقویت عضلات و نیز اصلاح داروهای مصرفی که به درمان پوکی استخوان کمک کند، در جلوگیری از قوزکردن افراد مسن بسیار موثر است. در برخی موارد نیز استفاده از قوز بند و در موارد حاد، جراحی ضروری می شود.

هر قوزکردنی قوز نیست

بی شک هر نوع خمیدگی ناحیه پشت قوز تلقی نمی شود، بلکه برجستگی غیرعادی در ستون مهره ها همراه یا بدون انحناء جانبی ستون فقرات معمولا با درد، اشکال در راه رفتن، خستگی زودرس و در مراحل شدید بیماری، اختلالات تنفسی و عصبی همراه است. بی شک تشخیص آن نیز فقط با معاینه دقیق توسط پزشک متخصص ممکن است. البته روش های پرتونگاری نیز به تشخیص آن بسیار کمک می کند.

نباید فراموش کرد درمان قطعی قوز بسته به علت بروز این مشکل متفاوت است، اما در هر شرایطی همکاری پیگیرانه خود بیمار و تلاش وی برای تغییر عادت های غلط زندگی یعنی طرز نشستن و ایستادن غلط ضروری است. در برخی موارد نیز استفاده از قوزبند، فیزیوتراپی برای رفع ضعف عضلات ستون فقرات نیز می تواند در روند درمان بسیار موثر باشد.



.:: خوراکی های خوب برای پوست‌های بد ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آب: اولین و مهم‌ترین چیزی که می‌توانید به بدنتان برسانید تا پوستتان زیباتر و سالم‌تر شود، آب است. هرچه آب بیشتری بنوشید مواد مضر بیشتری از بدنتان دفع شده و ظاهر پوستتان بهتر می‌شود.

آووکادو:
 این میوه پر خاصیت سرشار از بیوتین است و برای جلوگیری از خشکی پوست، سستی مو و شکنندگی ناخن بسیار مفید است. استفاده موضعی از این میوه می‌تواند سوختگی را التیام بخشد. می‌توانید در خانه ماسک مرطوب‌کننده آووکادو درست کنید. ابتدا هسته این میوه را در بیاورید؛ بعد، پوست آن را بگیرید و مانند پوره له کنید. روغن این میوه بسیار نرم‌کننده است و ویتامین E نیز دارد.

چای سبز:
 پلی‌فنول‌های انباشته‌شده در چای سبز از آن نوشیدنی پرخاصیتی ساخته‌اند. سعی کنید روزانه 4 فنجان چای سبز بنوشید؛ سرد یا گرمش هم تفاوتی نمی‌کند. هنگام نوشیدن چای به آن شیر یا شکر نیفزایید.

گوجه‌فرنگی: 
دانشمندان آلمانی دریافته‌اند مصرف موضعی رب گوجه خانگی همراه روغن زیتون از آفتاب‌سوختگی پوست جلوگیری می‌کند. گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن و کاروتنویید است. این ریزمغذی‌ها می‌توانند پوست را در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

ماهی:
 ماهی حاوی کاروتنوییدی به نام آکستانتین است که به پوست خاصیت الاستیسیته می‌بخشد. پس اگر می‌خواهید پوستتان کمتر چروک شود بهتر است ماهی را پای ثابت رژیم غذایی خود قرار دهید.

هندوانه:
 هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را جذب کرده و از فعالیت‌های مضر آنها جلوگیری می‌کنند.

انواع توت:
 توت فرنگی، توت سفید، توت قرمز، تمشک و... منابع بی‌نظیری برای دریافت آنتی‌اکسیدان هستند. این میوه‌ها را به عنوان میان وعده میل کنید؛ حتی می‌توانید آنها را در کنار غذا به‌عنوان چاشنی مصرف کنید.

کلم بروکلی:
 بروکلی نوعی سبزی است که خواص سلامت‌بخش متنوعی دارد. حتما پیش از این هم شنیده‌اید که: برای سلامت خودتان بروکلی بخورید و حالا از ما هم بشنوید که: برای سلامت پوستتان بروکلی بخورید.� یکی از مواد مفید بروکلی ویتامین A است که در ساخت سلول‌های پوست نقش مهمی ایفا می‌کند و با مصرف آن تجدید سلول‌های پوست بهتر و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

گریپ‌فروت:
 گریپ‌فروت میوه‌ای سرشار از ویتامین C است که پوست شما نیاز مبرمی به آن دارد.

انار:
 انار میوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند ساخت کلاژن را در بدن افزایش دهد. دانه‌های انار را گاهی روی پوست‌تان قرار دهید و از فواید بی‌نظیر آنها بهره‌مند شوید.

پرتقال: 
حتما شنیده‌اید که برای دریافت ویتامین C پرتقال بخورید. ویتامین C این میوه تاثیر بسزایی بر پوست می‌گذارد.

هویج: 
هویج را به خاطر ویتامین A زیادش خوب می‌شناسند. از آنجا که ویتامینA یکی از ویتامین‌های ضروری برای پوست محسوب می‌شود، بهتر است هویج را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

اسفناج:
 ملوان زبل را به خاطر دارید؟ قرار نیست با خوردن اسفناج مثل آن شخصیت کارتونی زورتان زیاد شود اما ویتامین A فراوان این سبزی می‌تواند پوست‌تان را جوان و شاداب ‌کند.

لبنیات کم‌چرب:
 یکی از دیگر از گروه‌های غذایی که ویتامین A قابل توجهی دارند، انواع لبنیات هستند. اگر می‌خواهید با لبنیات، نیاز پوستتان را به ویتامین A برآورده سازید، باید انواع کم‌چرب لبنیات را انتخاب کنید تا انواع مضر چربی به بدنتان نرسد.

تخم‌مرغ:
 تخم‌مرغ سلول‌های آسیب‌دیده با رادیکال‌های آزاد را ترمیم می‌کند؛ زیرا سرشار از پروتئین است. از طرفی، مقادیر قابل توجه بیوتین تخم‌مرغ باعث شده این ماده غذایی از خشکی پوست هم جلوگیری کند.

گردو:
 اگر پوست جوان و سالمی می‌خواهید، باید در رژیم غذایی خود مقادیر کافی اسید چرب امگا 3 داشته باشید. گردو منبع خوبی از این ماده مغذی است. به علاوه، اگر طعم ماهی را زیاد دوست ندارید، گردو جایگزین خوبی برای دریافت این ماده است. اسید چرب امگا 3 باعث نرمی پوست و مو شده و ظاهر جوان‌تری به شما می‌بخشد.

حبوبات:
 یکی دیگر از منابع غنی پروتئین، حبوبات هستند. این گروه غذایی می‌توانند خراب‌کاری‌های رادیکال‌های آزاد بر پوست را از بین ببرند. پروتئین‌ها در بدن به مواد تشکیل‌دهنده‌شان یعنی آمینواسید‌ها تبدیل می‌شوند. سلول‌های بدن هم از آمینواسید ساخته شده‌اند بنابراین در دسترس بودن آمینواسید کافی امکان بازسازی سلول‌ها را به بدن می‌دهد.

غلات کامل:
 اگر سبوس غلات از آنها جدا نشوند، به آنها غلات کامل می‌گویند. این گروه غذایی منبع مناسبی از سلنیوم هستند که پوست به این ماده معدنی نیاز دارد. انواع غلات صبحانه و نان و برنج قهوه‌ای می‌توانند سلنیوم مورد نیاز پوست را فراهم کنند.