درشگفتم  چرا از چهار بیم به چهار دعا  پنا ه نمی برید؟ 

امام صادق علیه السلام مى فرماید: در شگفتم براى کسى که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیزپناه نمى برد؟
 


 1- در شگفتم براى کسى که ترس بر او غلبه کرده ، چگونه به ذکر حسبنا الله و نعم الوکیل (یعنی : خدا ما را بس است و او خوش نگهبانی است.)پناه نمى برد.

زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر یاد شده فرمود:

پس (آن کسانى که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتى از جانب خداوند (عافیت ) و چیزى زائد بر آن (سود در تجارت ) بازگشتند و هیچگونه بدى به آنان نرسید.


2 - و در شگفتم براى کسى که اندوهگین است ، چگونه به ذکر لا اله الا انت سبحانک انّى کنت من الظالمین (یعنی : جز تو خدایی نیست ، تو پاکی ، من از ستمکارانم.) پناه نمى برد.

زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر فوق فرمود: پس ما (یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده ) از اندوه نجات دادیم و همین گونه مؤمنین را نجات مى بخشیم.


3 - و در شگفتم براى کسى که مورد مکر و حیلهواقع شده ، چگونه به ذکر و أفوض امرى الى الله ان الله بصیر بالعباد (یعنی : کار خود را به خدا وامی گذارم که او نسبت به بندگان بینا و بصیر است.)پناه نمى برد.

زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل به دنبال ذکر فوق فرمود: پس خداوند (موسى را در اثر ذکر یاد شده ) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.

 

4 - و در شگفتم براى کسى که طالب دنیا و زیبایى هاى دنیاست ، چگونه به ذکر ما شاءالله لا قوة الا بالله (یعنی : هرچه خدا خواهد همان شود ، نیرویی جز به یاری خدا نیست.) پناه نمى برد.

زیرا به تحقیق شنیدم که خداوند عزوجل بعد از ذکر یاد شده (از زبان مردى که فاقد نعمت هاى دنیوى بود ، خطاب به مردى که از آن نعمتها بهره مند بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند ، کمتر از خود مى دانى پس امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد