دلایل بازخوانی مکرر فتنه 88 چیست؟

جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی سازی وجهه آنان است. در حالیکه بازخوانی فتنه ۸۸ نشان میدهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند

امیر المومنین علی علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه در خطبه ۵۰ میفرماید :

إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ

وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ

فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِینَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ

 وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى .

ترجمه:

ابتداى ظهور فتنه‏ ها ،هواهایى است که پیروى مى‏شود، و احکامى که در چهره بدعت خودنمایى مى‏کند، در این فتنه‏ها و احکام با کتاب خدا مخالفت مى‏شود،

و مردانى مردان دیگر را بر غیر دین خدا یارى و پیروى مى‏ نمایند.

اگر باطل از آمیزش با حق خالص مى‏شد راه بر حق جویان پوشیده نمى‏ماند. و اگر حق در پوشش باطل پنهان نمى‏گشت زبان دشمنان یاوه گو از آن قطع مى‏گشت.

ولى پاره‏اى از حق و پاره‏اى از باطل فراهم شده و در هم آمیخته مى‏شود، در این وقت شیطان بر دوستانش مسلط مى‏شود، و آنان که لطف حق شاملشان شده نجات مى‏یابند.

عوامل پیدایش فتنه عبارتنداز:

1-       خودخواهی و هوا پرستی : خودخواهی موجب میشود در مواردی که خواسته های انسان با موازین دینی و الهی سازگاری ندارد ، به توجیه رفتارش و یا به تاویل های ناشایسته ای از معارف دینی دست بزند .در چنین دیدگاه معیار ارزش کالا، موافقت و سازگاری شان با هوس ها و خواسته های نفسانی آنان است . اینچینین افراد توقعاتی از قبیل دستیابی به پست و مقام و هم چنین بهره برداری بیشتر از ثروت ها و امکانات ملی و امثال آن را دارند و برای آنها از هرگونه تلاش و کوششی حتی از راه نامشروع دریغ نمی ورزند .

۲-       ریاست طلبی : طلحه و زبیر نخستین کسانی بودند که با امام علی علیه السلام بیعت کردند . اما پس از پایان مراسم بیعت ، خصوصی به نزد آن حضرت رفتند و از ایشان خواستار مشارکت در امر حکومت شدند و ادعا کردند که اساساً انگیزه ی اصلی آنان از بیعت با حضرت همین بوده است .

حضور میلیونی و زمان شناسانه مردم مسلمان ایران در تظاهرات ۹ دی سال ۱۳۸۸ که در طول سه دهه تاریخ انقلاب بی‌نظیر بود، برای همیشه خود را به عنوان حماسه‌ای ماندگار در تاریخ کشورمان به ثبت رساند. همان‌طور که مقام معظّم رهبری یک سال بعد در باره این حماسه فرمودند:

 حماسه ماندگار ۹ دی، کاری نبود که با اراده انسانی انجام‌پذیر باشد بلکه دست قدرت خدای متعال، روح ولایت و روح حسین‌بن علی (ع) در لحظه لحظه این حماسه ماندگار دیده می‌شد. این ماندگاری در گرو گره خوردن به عمق آگاهی و باور مردم است که بدون تردید در سایه تبیین واقعیت حادثه در زمینه های محیطی شکل گیری آن حاصل می شود.

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در دیداری که  در سال۱۳۹۰ با اعضای ستاد بزرگداشت ۹دی داشتند، در تبیین حقیقت حماسه نهم دی به دو عنصر حضور گسترده مردمی و ایمان دینی مردم اشاره و خاطرنشان فرمودند:

نهم دی ۸۸، حادثه کوچکی نیست؛ بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.

اما چرا مقام معظم رهبری مد ظله در سخنرانیهای خود بیشتر به فتنه و زوایای مختلف آن پرداخته اند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : فتنه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، یکی از مهمترین چالشهای سیاسی – اجتماعی نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم دهه ۸۰ شمسی بود که طی آن چند نفر از شخصیتهای سیاسی که سابقه انقلابی نیز داشتند، به تقابل صریح با قانون اساسی جمهوری اسلامی برخاستند و با طرح ادعاهای غیرقانونی جهت بسیج هواداران خود علیه نظام اقدام کردند. از دیدگاه مقام معظم رهبری، فتنه ۸۸ یک برنامه طراحی شده از سوی دشمنان برای براندازی جمهوری اسلامی بود که حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال قبل آن را آماده کرده بودند.

دشمن با استفاده از مهره های فریب خورده داخل، طرح پیچیده ای را در فتنه ۸۸ دنبال می کرد که به بیان رهبر معظم انقلاب حتی اشغال کشور را نیز در دستور کار داشت.

 ایشان در این باره می فرمایند: « فتنه، فتنه‌ بزرگى بود. من به شما عرض کنم؛ چند سالى که بگذرد، آن وقت قلم هاى بسته شده‌ آگاهان بین‌المللى روان خواهد شد، باز خواهد شد، خواهند نوشت. ممکن است من آن روز نباشم، اما شماها هستید؛ خواهید شنید، خواهید خواند که چه توطئه‌ بزرگى پشت فتنه‌ى سال ۸۸ بود. این فتنه خیلى چیز مهمى بود، قصدشان خیلى قصد عجیب و غریبى بود؛ در واقع می خواستند ایران را تسخیر کنند. اینهائى که عامل فتنه بودند – توى خیابان، یا بعضى از سخنگویان شان – اغلب ندانسته وارد این میدان شده بودند؛ اما دستهائى اینها را هدایت میکرد، نمی-فهمیدند».(۱۳۸۹/۰۸/۱۲)

چنین فتنه عظیمی با مدیریت و روشنگری های رهبر معظم انقلاب و راهپیمایی های گسترده مردم در دفاع از جمهوری اسلامی، خنثی شد و نه تنها کشور آسیبی ندید، بلکه رهبر معظم انقلاب در سفر آبان ماه سال ۱۳۸۹ در اجتماع مردم قم فرمودند:« فتنه ۸۸، کشور را در برابر میکروب‌های سیاسی واکسینه کرد».

دلایل بازخوانی های مکررفتنه 88

در این زمینه نکات ذیل را میتوان گفت:

۱- همچنان که گذشت فتنه ۸۸ برنامه پیچیده دشمنان و ماحصل۱۰ تا ۱۵ سال برنامه ریزی آنان برای براندازی نظام با کمک عواملی در داخل و افرادی که سابقه انقلابی داشتنتد، بود. از این منظر فتنه۸۸، یکی از پیشرفته ترین طرح های دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی بود.

به عبارت دیگر، فتنه ۸۸ الگوی نسبتا جامعی از چگونگی ترکیب آخرین ایده ها، برنامه ها و شیوه های دشمن جهت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران بود که بازخوانی مکرر آن و بررسی عناصر و عوامل دخیل در آن، می تواند بصیرت مردم و نخبگان را برای مواجهه با آخرین شیوه های براندازی نظام افزایش  دهد.

۲- فتنه ۸۸ تهدیدی علیه ساختار های بنیادین جمهوری اسلامی، یعنی قانون اساسی، نهادهای نظام و آراء مردم بود. وقوع این حادثه در عین حال که سبب آشفتگی کشور و امیدواری دشمن شد، ارزش و اهمیت قانون و احترام به رأی مردم را در فرهنگ سیاسی کشور بیش از پیش نهادینه کرد.

بازخوانی مکرر این رخداد (فتنه 88)به این معناست که جمهوری اسلامی هیچ گاه از  اصول بنیادین خود کوتاه نمی آید. اصول بنیادین نظام ریشه در اعتقادات مردم و هویت ملی آنان دارد و بنابراین فتنه گرانی که قصد دارند با هوادارانی اندک و شورشی گسترده، این اصول را تغییر دهند، موفق نخواهند شد.

فتنه ۸۸ این آموزه را بیش از هر زمانی در افکار عمومی جامعه ایران برجسته کرد. در واقع، تهاجم جبهه مخالف به اصول انقلاب و نظام در فتنه ۸۸، سبب شد تا افکار عمومی جامعه بیشتر از قبل با بُعد عینی هویت این اصول همچون شورای نگهبان و جایگاه آن، قانون اساسی، آراء مردم و ولایت فقیه ارتباط برقرار کرده و ضرورت آن ها را برای غلبه بر بحران های سیاسی درک کنند.

۳- نگاهی به مواضع مخالفان جمهوری اسلامی نشان میدهد که جریان مخالف همچنان از آموزه ها، برنامه ها و شیوه های فتنه۸۸ درصدد اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران است. در واقع فتنه ۸۸ همچنان که برای نیروهای انقلابی درس های بزرگی دارد، جریان مخالف نیز آن را همچنان سرمشق اقدامات خود می داند. نگاهی گذرا به رسانه های مخالف نظام، به ویژه رسانه های مجازی آنان در اینترنت نشان می دهد که جریان مخالف مترصد است از هر فرصتی برای زنده کردن فتنه استفاده کند و حتی رفع حصر سران فتنه را تبدیل به مطالبه ای در بین افکار عمومی کشور نماید.

 در واقع جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی سازی وجهه آنان است. در حالیکه بازخوانی فتنه ۸۸ نشان میدهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند و در شرایطی که نظام حرکت تندی را به سوی تعالی و پیشرفت تجربه می کرد، برای مدتی در این حرکت اخلال ایجاد کردند.

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان(۶/۵/۱۳۹۲) از اصرار سران فتنه بر مواضع غلط خود در حالی که در اجتماعات خصوصی خود این مواضع را قبول نداشتند، سخن گفتند و تصریح کردند که سران فتنه با وجود چنین اشتباهاتی حاضر نشدند که حتی در موقعیتی که امکان پذیر بود به سؤالاتی که درباره آنان وجود داشت پاسخ دهند.

بنابراین با عادی شدن رفتار فتنه گران و تطهیر وجهه آنان، راه برای اقدامات دوباره دشمن در این حوزه باز میشود و فتنه های دیگری که ویژگی آن ها یارگیری دشمن از نخبگان سیاسی داخل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است، بذر خود را در زمین بی خبری نیروهای انقلاب می کارند.

نتیجه :

۱-  ” حضور هوشمندانه و دائمی ” در تمامی صحنه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی امنیتی ” جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی به ویژه ” نظام جمهوری اسلامی ” و ” اصل مترقی ولایت فقیه :” از اوجب واجبات است.

۲- همانطوری که از حماسه ی ۹دی با نام انقلاب سوم یاد میشود بر همگان از جمله کلیه مسئولین کشوری و لشگری  و سایر آحاد مردم  لازم و ضروری است در پاسداشت چنین روزی بهتر از پیش همت گمارند و نگذارند این حماسه ای که با اراده الهی و حضور مردم  به صورت خودجوش در صحنه دفاع از انقلاب رقم خورد به وادی فراموشی سپرده شود چرا که دشمنان داخلی و خارجی سعی دارند حماسه ۹دی ماه سال ۸۸ را به یک جریان و نزاع داخلی تبدیل نمایند. و میگویند این یک نزاع داخلی بوده است.

۳- دشمنان اسلام و انقلاب در هر لحظه در صدد ضربه زدن به این انقلاب میباشند .فلذا  میباست همیشه هوشیار بود . توطئه ها و نقشه های دشمن را شناخت و چشم از دشمن برنداشت.