دسته بندی اجمالی کارهای فرهنگی رادریک نگاه .

1-فعالیتهای قرآنی

2-ترویج فرهنگ مطالعه

3-گسترش محافل و مجامع ادبی و فرهنگی وهنری و سازمانهای مردم نهاد

4-بر پایی نمایشگاهها

5-اجرای تاتر ،نمایشنامه و دیگر فعالیت های نمایشی

6-استفاده از شهر نوشته ها

7-برپایی جشنواره ها

8-برپایی مراسم مذهبی و ملی

9-تاسیس فرهنگ سرا،خانه های هنری ادبی و موزه ها

 

گرچه پرداختن به هر کدام از گروه های ذکر شده از نظر راههای اجرایی کردن ، برنامه ها ، اهداف ، میزان تاثیر گذاری تعیین ضریب نفوذ و تاثیر گذاری ، طرفندهای اجرایی نوشتاری جداگانه ای را می طلبد ولی در این مقاله وارد جزئیات آن نمی شویم .

 

1- فعالیتهای قرآنی: آشنایی با قرآن و تعالیم نجاتبخش آن، قاعدتا سطح فرهنگ و اخلاق جامعه را بالا برده و خود بخود افرادی را که به این منبع نور متصل شده اند از آسیب های اجتماعی محافظت خواهد کرد و در تمامی زندگی نوشه خواهد بود. لذا هر گونه فعالیت قرآنی حتی بشکل جلسات قرائت قدیمی یک کار فرهنگی ارزشمند و درمانی معضلات بوده و نقش پیشگیری از ابتلا به ناهنجارها را هم خواهد داشت و لذا مانند خود قرآن یک منبع پایان ناپذیر برای کارهای فرهنگی خواهد بود .

 

2- ترویج فرهنگ مطالعه : از موثر ترین و ماندگارترین روشهای آموزش و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه عادت دادن مردم به مطالعه و استفاده از نوشتارهای مختلف به صورت کتاب ، جزوه ، نشریه و حتی مطالعه در فضای مجازی می باشد . به گونه ایی که میزان مطالعه در هر جامعه از شاخص های اصلی تعیین توسعه یافتگی آن جامعه به حساب می آید . دست یابی به این مهم از راههای مختلف امکان پذیر می شود که به آنها اشاره می شود و گام برداشتن در هر کدام از این راها از کارهای اساسی فرهنگی محسوب می گردد. غنی و بروز کردن کتابخانه های موجود ، تاسیس کتابخانهای جدید در فضاهای مختلف مانند مساجد، مدارس، پارک ها و حتی اتوبوس ها ، گسترش فروشگاهای کتاب و دائر کردن کتابخانه و کتابفروشیهای تخصصی مانند کودک و نوجوان ، روانشناسی و تربیتی ، عاشورایی ، برپایی مسابقات کتابخوانی ، هدیه و عیدی کتاب ، نذر کتاب ، تاسیس کتابخانه های سیار و صلواتی ، تاسیس کتابخانه های در گردش ، وقف کتاب ، باغ و گلستان کتاب ، برپایی نمایشگاههای دائمی و موقتی کتاب در مکانهای پر رفت و آمد و جوار پارکها ، انتشار نشریات و وبلاگها و سایت  ها ، اختصاص ستونهای ویژه معرفی و نقد کتاب در نشریات و فضای مجازی

 

3- گسترش محافل و مجامع ادبی و فرهنگی و هنری و سازمانهای مردم نهاد .

تشکیل و تقویت محافل ادبی شاهنامه ،مثنوی و مقتل خوانی ، تاریخ خوانی ،نقد و معرفی کتاب به ویژه برای کودکان و نوجوانان و زنان خانه دار ، تشکیل انجمن ها و جلسات شعر خوانی و مشاعره ، تشکیل کارگاههای تخصصی داستان و شعر ، تشکیل سازمانهای مردم نهاد فعال در هر رشته . این موارد در فضای مجازی هم می تواند اجرا شود . تجاربی  از اینگونه فعالیتها در شهرستان وجود دارد که برخی در حال اجراست و به دلیل برخی کج سلیقه گیها تعطیل شده است .

 

4-برپایی نمایشگاه ها

نمایشگاهها در واقع فضایی برای عملی کردن بسیاری از اهداف ذکر شده مثلا عرضه کتاب آثار هنری و دستی، معرفی جاذبه ها و غیره می باشد که هم مستقیم و هم از طریق امکان ابجاد تبادل نظر و چهره به چهره شدن افراد می تواند در خدمت فعالیتهای فرهنگی قرار گیرد .

 

5-اجرای تاتر ،نمایشنامه، و دیگر فعالیتهای نمایشی

هنر های نمایشی از جمله تاتر می تواند در ضمن پر کردن اوقات فراغت و سرگرم کردن مردم اهداف فرهنگی را به دلیل مخاطبان وسیع دنبال کند و لذا هنر می تواند با برنامه فرهنگ ساز شود .

 

6-استفاده از شهر نوشته ها

فضای شهری می تواند برای نصب انواع شهر نوشته ها در خدمت ارتقاء سطح فرهنگ و ارائه آموزش های مناسب و شهروندی فرار گیرد . به شرطی که دارای برنامه و هدف باشد نه اینکه بصورت کلیشه ایی برای پاره ایی تبریک و تهنیت ها بکار گرفته شود . تجربه کمیته های فرهنگی شهروندی در شهرهای دیگر و اجرایی کردن آن در دیار خودمان می تواند از این ظرفیت بهره مناسب را ببرد.

 

7-جشنواره ها

جشنواره های مختلف و نوآوری در عناوین و موضوعات آن با توجه به علایق مردم دست یابی به اهداف فرهنگی را می تواند در برنامه خود قرار دهد ، تجارب انگشت شماری در این باب در شهرستان وجود دارد و بهر ترتیب از مزایای جشنواره ها نباید چشم پوشید .

 

8-بر پایی مراسم ملی ومذهبی

9- از جمله زمینه های کارآمد در شهرستان ما به دلیل علایق مردم استفاده از مناسبتهای مختلف مذهبی چه اعیاد و چه مراسم سوگواری و مناسبتهای ملی برای اجرای برنامه های فرهنگی از قبیل سخنرانی کارآمد می باشد که البته باید سعی شود جنبه های شعوری آن از رفتارهای شعاری قویتر گردد و در واقع از شور موجود به نفع ارتقای سطح فرهنگ مردم و آشنا شدن با حقوق شهروندی بهره جست و به اینگونه مراسم به عنوان فرصتی برای فعالیتهای فرهنگی مورد نیاز نگاه شود.

 

9- تاسیس فرهنگ سرا، خانه های هنری و ادبی و موزه ها

تاسیس و گسترش چنین مکانهایی از طرق مختلف از جمله آشنا کردن مردم با سابقه فرهنگی خود، ارائه آثار هنری و ادبی، گردهمآیی و تبادل نظر اصحاب قلم و هنر، اجرای برنامه های متنوع، ثبت و حفظ آثار و سوابق فعالیت ها و نیز فرهنگ مردم در ارتقای سطح فرهنگ و دست یابی به جامعه رشد یافته کاربردهای ویژه ای دارد.