قرآن خواندن سر مطهر امام حسین علیه السلام واقعیت دارد؟

آیا قرآن خواندن سر مطهر امام حسین علیه السلام در مجلس یزید و در مسیر راه شام واقعیت دارد و چطور یزید و افراد حاضر در مجلس این معجزه را دیدند و تحت تاثیر قرار نگرفتند؟

قرآن تلاوت کردن سر مقدس سید الشهداء علیهم السلام از معتبر ترین و مستند ترین روایات و اسناد تاریخی است، که در چند مورد انجام گرفته است که به برخی از آن موارد اشاره می کنیم:

 

۱-زید‌بن‌اَرقم می‌گوید: سر مطهّر را که بالای نیزه‏ا بود، از پیش من عبور دادند، من در غرفه ‏ای بودم. چون برابر من رسید، شنیدم که آیه«‎اَمْ حَسِبْتَ اَنَّ ‏اَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَباً»(کهف، ۹. «آیا پنداشتی که اصحاب کهف و رقیم، آیات شگفتی از نشانه‏ های ما بودند؟») را می‏خواند.

 

به خدا سوگند، مو بر تنم راست شد و صدا زدم: ای پسر رسول‌خدا، به خدا سوگند، (داستان) سر تو بسیار شگفت‏تر است.

 

در توضیح مقصود زیدبن‌اَرْقَم می‎توان گفت: که اگرچه ماجرای اصحاب کهف و رقیم شگفت‎انگیز بوده است، اما آنان پس از مرگشان سخن نگفتند، اما داستان سر تو شگفت‎انگیزتر است، چرا که پس از جدا شدن از بدن، سخن گفته و قرآن می‎خواند.

 

ابن‌شهرآشوب می‎نویسد:

سر امام حسین علیه السلام را در کوفه، در بازار صرّ‎افان بر نیزه کرده بودند، از سر، صدایی آمد و سوره کهف را تا آیة «إنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِم وَ زِدْناهُم هُدیً» (کهف، ۱۳. «آنان جوانانی (یا جوان‎مردانی) بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایت‎شان افزودیم». ) تلاوت کرد.

 

این امر شگفت‌انگیز جز بر گمراهی آنان نیفزود. چون آنان سر را بر درختی آویختند، از آن سر تلاوت آیة «وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»( شعرا، ۲۲۷. «آنان که ستم کردند، به زودی می‎دانند که به کدام بازگشت‎گاه باز خواهند گشت») شنیده شد.

کد مطلب: 180359