لقب ابوتراب آقا امیر المومنین (صلوات الله علیه )

چرا لقب ابو تراب به حضرت علی (صلوات الله علیه ) داده شده است؟ پاسخ: در وجه نامگذارى على (صلوات الله علیه ) به «ابوتراب» و زمان و مکان آن اختلاف نظر وجود دارد. در این جا به دو مورد اشاره مى شود: 1- پیامبر با گروهى از یارانش در نیمه جمادى الاولى سال دوم هجرى به تعقیب کاروان قریش که به سرپرستى ابوسفیان عازم شام بود، تا نقطه‏اى به نام «عشیره» پیش رفتند، اما اثرى از کاروان قریش نیافتند. در یکى از روزها که در عشیره بودند، پیامبر بر بالین على (صلوات الله علیه ) و عمار آمد، دید خوابیده ‏اند و بر سر و صورت على خاک نشسته است.حضرت آن دو را با مهربانى و ملاطفت بیدار کرد و خطاب به على (صلوات الله علیه ) فرمودند:

«اى ابوتراب (آغشته به خاک) برخیز! آیا نمى‏خواهى شقى‏ترین مردمان روى زمین را به تو خبر دهم! یکى به نام احمیر (لقب قدار بن سالف) است که ناقه صالح پیامبر را پى کرد. دیگرى کسى است که شمشیر بر فرق تو مى زند و محاسن تو را به خون سرت رنگین مى کند».(1) از آن پس على (صلوات الله علیه ) میان مسلمانان به ابوتراب معروف گردید. این کنیه را حضرت بسیار دوست داشت، زیرا پیامبر او را به چنین کنیه‏اى خطاب کرده بود.

 

2- عبایة بن ربعى در وجه دیگر این نامگذارى مى گوید: به ابن عباس گفتم: چرا رسول خدا على (صلوات الله علیه ) را »ابوتراب« نامید؟ گفت: چون على صاحب زمین است و پس از پیامبر حجت خدا بر اهل زمین است و به وسیله او زمین و آرامش آن باقى است، از این رو او را «ابوتراب» نامید.از رسول خدا شنیدم: «وقتى روز قیامت به پا مى شود، آن قدر ثواب و کرامت نصیب شیعیان على (صلوات الله علیه ) مى شود که کفار با دیدن این صحنه مى گویند: اى کاش ما از خاک، یعنى از شیعیان على بن ابى طالب بودیم».(3)پی نوشت ها:1- کامل ابن اثیر، ج 1، ص 522؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 133.2- اصغر ناظم زاده، مظهر ولایت، ص