هشدار مراجع معظم تقلید به انحراف فرهنگ

مراجع عظام تقلید نسبت به اقدامات خلاف شرع و قانون وزارت ارشاد اعتراضات شدیدی مطرح کردند.

هشدار مراجع به انحراف فرهنگ

به گزارش فرهنگ نیوز ، از همان روزهای آغازین دولت یازدهم و شروع برخی حواشی فرهنگی، بسیاری از علما، رجال سیاسی و مذهبی و کارشناسان مسائل فرهنگی نسبت به رویه حاکم بر وزارت ارشاد دولت تدبیر ابراز نگرانی کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، بی‌تفاوتی این وزارتخانه نسبت به قبح‌شکنی‌های برخی مطبوعات، دفاع از برخی هنجارشکنی‌ها و ابراز تاسف برای برخورد با آن، ارائه برخی مجوزها به ناشران ضد انقلاب، چاپ برخی کتب با محتوای ضد دینی، وضعیت اسفبار حاکم بر فضای سینما و تئاتر و اعطای مجوز به فیلم‌های مساله‌دار و بسیاری دیگر از موضوعاتی که در این نوشتار نمی‌گنجد، از جمله دلایلی بود که نگرانی‌ها را نسبت به رویه غیرفرهنگی وزارت فرهنگ دولت یازدهم بیشتر می‌کرد اما سرانجام این وزارتخانه در اقدامی عجیب به یک خواننده زن مجوز انتشار آلبوم داد تا شاه‌بیت اقدامات خلاف عرف و شرع این وزارتخانه سروده شود. بعد از این اقدام آشکار خلاف‌شرع و قانون وزارت ارشاد، روز گذشته مراجع عظام تقلید نسبت به زیرپاگذاشتن پی‌درپی ارزش‌ها، هشدار شدیداللحنی به وزارت ارشاد دولت یازدهم دادند. آیات عظام مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، صافی‌گلپایگانی و علوی‌گرگانی در اظهارات جداگانه‌ای نسبت به رفتارهای غیرشرعی و غیرفرهنگی وزارت ارشاد اعتراض کردند. مراجع تقلید شیعیان تاکید کردند اجازه نخواهیم داد وزارت ارشاد هرکاری دلش خواست انجام دهد. به گزارش رسا، آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود ارزش‌های انقلاب اسلامی را مورد تاکید قرار داد و از اقدامات نسنجیده و نادرست وزارت ارشاد که زمینه کمرنگ شدن این ارزش‌ها را فراهم می‌کند انتقاد کرد. این مرجع تقلید ابراز داشت: وزارت ارشاد ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد، داد مردم بلند شده؛ همه روزه شکایات و گلایه‌های متعدد به دفتر ما می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می‌کشد چرا ارزش‌های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیرپا می‌گذارد. وی خطاب به دست‌اندرکاران وزارت ارشاد با بیان اینکه مردم بویژه مردم انقلابی را عصبانی و ناراضی نکنید، گفت: همین مردم انقلابی بودند که انقلاب کردند؛ ناراحت کردن آنها آثار بسیار بدی را به دنبال دارد. این مرجع تقلید تاکید کرد: به مسائل بی‌اهمیت و بی‌ارزش اهمیت می‌دهند، مردم از ما توقع دارند که تذکر دهیم؛ امیدواریم این تذکرات سبب هوشیاری شود، روی مردم انقلابی باید بیش از همه حساب کرد. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: امیدواریم خدای متعال به همه ما هوش و عقل برای درک واقعیات و عمل مطابق آن عنایت فرماید.
 
جلوی اقدامات وزارت ارشاد را می‌گیرم
آیت‌الله العظمی نوری همدانی از دیگر مراجع عظام تقلید نیز نسبت به اقدامات خلاف فرهنگ و شرع وزارت ارشاد واکنش نشان داد و بشدت به آن اعتراض کرد. حضرت آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید دیروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به صدور مجوز برای تکخوانی زنان از سوی وزارت ارشاد، این اقدام را محکوم کرد و گفت: این انقلاب، اسلامی و دینی است؛ حضرت امام رضوان‌الله‌تعالی علیه بارها تاکید می‌کردند‌ ای علما به داد اسلام برسید. این مرجع تقلید اظهار داشت: هر جریانی که برخلاف امام و اسلام باشد مورد تایید نیست، ما اجازه نمی‌دهیم برخی مسائل خلاف شرع با مجوزهایی که ارشاد برای آن می‌دهد معمول و مرسوم شود و جلوی آن را می‌گیریم. وی تاکید کرد: خواندن زنان در برابر مردان به نص صریح قرآن حرام است و در این بین فرقی بین تکخوانی و همخوانی وجود ندارد؛ بنابراین وزارت ارشاد حق ندارد چنین مجوزی بدهد، مردم نیز چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهند. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: هر فیلم و جشنواره و برنامه‌ای که متضمن ارزش‌های انقلاب باشد ما از آن حمایت می‌کنیم اما اگر اینگونه نباشد ما با آن مخالفیم و جلوی آن را می‌گیریم و به وزارت ارشاد اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بحمدالله حوزه علمیه قم که از اول همراه با انقلاب و امام بود امروز هم همراه و همگام با رهبر معظم انقلاب است و موید نظام و رهبری و کاملا بیدار و هوشیار است. حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: تاکید می‌کنیم هر فیلم و برنامه‌ای که بخواهد برخلاف اسلام باشد و وزارت ارشاد بخواهد به آن مجوز دهد، جلوی آن را می‌گیریم. این مرجع تقلید اضافه کرد: ما طرفدار اسلام هستیم و کاری به دولت‌ها نداریم، هر کس براساس قواعد اسلام گام بردارد حامی او هستیم، در دولت قبل نیز موضع ما همین بود؛ اگر بنا باشد امروز نتوانیم جلوی این را بگیریم فردا چطور می‌توانیم جلوی دیگر منکرات را بگیریم.
 
دولتمردان به مسائل فرهنگی و دینی هم توجه کنند
در ادامه انتقادهای مراجع و علما از عملکرد وزارت ارشاد، آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز از صدور مجوزهای خلاف شرع از سوی این وزارتخانه ابراز نگرانی کرد.این مرجع تقلید تاکید کرد: دولتمردان همان طور که به مسائل اقتصادی و رفاه و آسایش مردم باید توجه داشته باشند، به مسائل دینی و اخلاقیات در جامعه هم باید توجه بیشتری کنند. این مرجع تقلید تاکید کرد: مردم با ایمان و دلسوزان انقلاب اسلامی توقع دارند مسؤولان وزارت ارشاد به وظایف دینی خود عمل کرده و جلوی منکرات و محرمات را بگیرند. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی تاکید کرد: وزارت ارشاد اسلامی وظیفه بسیار سنگینی برعهده دارد. شیوع بعضی از منکرات در جامعه موجب تضعیف نظام اسلامی است. منکر هرگز با مجوز نهادی، معروف و مشروع نخواهد شد. این مرجع تقلید بیان داشت: دولتمردان ما همان طور که به مسائل اقتصادی و رفاه و آسایش مردم باید توجه داشته باشند، به مسائل دینی و اخلاقیات در جامعه هم باید توجه بیشتری کنند.
 
نباید اجازه داد اهداف انقلاب را به بیراهه بکشند
حضرت آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی نیز در کنار سایر مراجع عظام تقلید به رفتارهای خلاف فرهنگ و شرع وزارت ارشاد اعتراض و تاکید کرد: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند. به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار اعضای برگزارکننده کنگره شهدای بسیج دانشجویی استان قم که ظهر دیروز برگزار شد، با اشاره به جایگاه شهید و شهادت در جامعه، گفت: شهدا امتیازی برای کشور ما هستند که خداوند به ما داده است و این یکی از برکات جمهوری اسلامی است. وی در ادامه با اشاره به اینکه راه شهدا همچنان ادامه دارد، افزود: مسؤولیت ما در این زمینه زیاد است و باید همه توان خود را در راستای تعظیم مقام شهدا صرف کنیم چرا که استقلال کشور و ثبات انقلاب اسلامی را مدیون این عزیزان هستیم. حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی با تأکید بر اینکه باید جلوی نفوذ بیگانگان در کشور را بگیریم، ابراز داشت: دست‌های بیگانگان در حال خرابکاری در همه ارکان جامعه است و می‌خواهد انقلاب اسلامی را به انحراف بکشاند و ما باید با آن مقابله کنیم. این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه دشمن با لباس حق و اهداف مقدس به میدان می‌آید، اظهار داشت: آنها می‌خواهند فرزندان این انقلاب را به انحراف بکشانند و فریب دهند و ما باید در این زمینه بسیار هوشیار باشیم و نگذاریم آنها به اهداف خود برسند. وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران با همه انقلاب‌های دیگر دنیا تفاوت بسیاری دارد، تصریح کرد: انقلاب ما بر پایه دین و مذهب است و خون‌های بسیاری برای آن ریخته شده است. حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی با اعتراض نسبت به تکخوانی خواننده‌های زن در کشور و مجوز وزارت ارشاد به انتشار آلبوم تکخوانی بانوان، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند چرا که یکی از اهداف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی تکریم زن و مقام زن در جامعه است.