برکات احسان کردن  

ابن شهر آشوب روایت کرده است که حضرت امام حسین(ع)فرمود: بهترین اعمال بعد از نماز، داخل کردن سرور در قلب مؤمن است به گونه ای که همراه گناه نباشد، به درستى که من دیدم روزى غلامى با سگى طعام مى‏خورد، من از سبب آن پرسیدم گفت: یا بن رسول اللَّه من مغمومم مى‏خواهم او را شاد گردانم، شاید شادى او موجب شادى من گردد، زیرا که مالکى دارم یهودى و مى‏خواهم از دست او نجات یابم.

 حضرت چون این سخن را از غلام شنید، رفت به نزد یهودى که مالک او بود و فرمود: دویست دینار طلا مى‏دهم که غلام خود را به من بفروشى، یهودى گفت: من غلام را فداى گامهاى تو کردم که برداشته‏اى و به خانه من آمده‏اى، و این بستان را نیز به او مى‏دهم، و مال را به تو پس مى‏دهم، حضرت فرمود: مال را به تو بخشیدم، یهودى گفت: قبول کردم و به غلام بخشیدم، حضرت فرمود: غلام را آزاد کردم و مالها را به او بخشیدم، زن یهودى گفت: من مسلمان شدم و مهر خود را به شوهر بخشیدم، یهودى گفت: من نیز مسلمان شدم و این خانه را به زن خود بخشیدم‏
جلاء العیون، المجلسی ،ص:504