انشعاب در حزب دمکرات کردستان ایران

عبدالله حسنزاده[۳] دبیرکل قبلی حزب دمکرات کردستان ایران همراه با چندین تن از اعضای با سابقه و رهبری حزب در تاریخ ۱۶٫۱۲٫۲۰۰۶اعلام کردند که به اعتراض از عملکردهای جناح تمامیت خواه به رهبری مصطفی هجری، راه خود را از راه اکثریت کومیته مرکزی منتخب کونگره سیزدهم حزب جدا و از این تاریخ به بعد با نام حزب دموکرات کردستان که نام سابق حزب نیز هست فعالیت خواهند کرد عبدالله حسن زاده[۴]، روز پنج شنبه هفتم دسامبر ۲۰۰۶ به خبرگزاری فرانسه گفتهاست که انشعاب او وهم حزبیهایش صلح آمیز و بدون هرگونه درگیری انجام شدهاست.

آقای حسن زاده که در کوی کردستان به سر میبرد میگوید در دو سال گذشته بحث اصلی در درون حزب، پیرامون اصلاح ساختار رهبری جمعی حزب بود و به دلیل عدم رسیدگی به خواست هایمان، به این نتیجه رسیدیم که این تصمیم را بگیریم. حزب دمکرات کردستان میگوید علت انشعاب، اختلاف بر سر مساله رهبری حزب بود. در همین زمینه، کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان در اطلاعیهای گفتهاست میانجی گریهای حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق در ترغیب اکثریت کومیته مرکزی به اجرای قوانین حزب بی نتیجه بودهاست.

رابطه با سایر جریانها

حزب دموکرات کردستان ایران در تاریخ خود با جریانات مختلفی رابطههای مختلفی داشتهاست. در زمان جمهوری مهاباد این حزب رابطه حسنهای با فرقه دموکرات آذربایجان داشت. پس از جمهوری مهاباد میان حزب دمکرات کردستان و حزب توده ایران تا کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ وحدت تشکیلاتی وجود داشت.

 

بعد از شکست جمهوری مهاباد، سطح رشد و تنزل جنبش کردها، به سطح اختلاف میان روابط ایران و عراق بستگی پیدا کرد. در آن زمان مرکز حزب دمکرات کردستان ایران به عراق انتقال یافت. در زمان عبدالرحمان قاسملو روابط بین حزب دمکرات کردستان با حزب بعث عراق به سطح همکاری رسید.

 

در دوره جنگ مشترک علیه جمهوری اسلامی این حزب گاهی با کومله مشارکتهایی داشت اما نهایتاً به درگیریهایی نظامی با این سازمان کشیده شد جنگ کومله و حزب دموکرات کردستان ایران (دهه ۶۰) که اوج جنگ این دو نیرو با هم در اواسط دهه ۶۰ بود. (بعداً هر دو نیرو از ایجاد درگیری بین همدیگر «احساس تاسف» کردهاند).

 

در زمان جنگ ایران و عراق نیروهای این حزب در کردستان عراق مستقر بودند و با این دولت علیه ایران متحد شدند و با دریافت پول و اسلحه از عراق با ارتش ایران در زمان جنگ ایران و عراق جنگیدند.

کنگرههای حزب دموکرات کردستان

حزب دموکرات کردستان ایران تاکنون پانزدە بار کنگره حزبی برگزار نمودهاست:

    کنگره اول ۱۹۴۵

    کنگره دوم ۱۹۴۶

    کنگره سوم ۱۹۷۳

    کنگره چهارم ۱۹۸۰

    کنگره پنجم ۱۹۸۱

    کنگره ششم ۱۹۸۴

    کنگره هفتم ۱۹۸۵

    کنگره هشتم ۱۹۸۸

    کنگره نهم ۱۹۹۲

    کنگره دهم ۱۹۹۵

    کنگره یازدهم ۱۹۹۷

    کنگره دوازدهم ۲۰۰۰

    کنگره سیزدهم ۲۰۰۴

    کنگره چهاردهم ۲۰۰۸

    کنگره پانزدهم ٢٠١٢

در کنگره بیستم بینالملل سوسیالیست که طی روزهای ۹ تا ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۶ در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، حزب دموکرات کردستان ایران به عنوان عضو بینالملل سوسیالیست پذیرفته شد.[نیازمند منبع]

رهبران حزب دموکرات کردستان ایران (به ترتیب زمانی)

    قاضی محمد

    غنی بلوریان

    عزیز یوسفی

    احمد توفیق

    عبدالرحمان قاسملو

    صادق شرفکندی

    عبدالله حسنزاده

    مصطفی هجری