۶ شرط برای توافق ۵+۱ با تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، کمیته امور عمومی آمریکا و رژیم صهویونیستی «آیپک» که بزرگترین لابی این رژیم در ایالات متحده است با انتشار مطلبی در بخش «ایران» وبگاه خود، خواستار درنظر گرفتن 6 شرط مشخص در هرگونه توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان شد.

همزمان با آغاز دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «۱+۵» در وین،۶ شرط به عنوان الزام هرگونه توافق نهایی با تهران، مطرح شد. 

این شروط در حالی مورد تأکید قرار گرفته‌اند که از ظهر امروز سه شنبه، به وقت محلی وین دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با ناهار کاری ظریف و اشتون، آغاز می‌شود.


در صفحهِ ایرانِ وبگاه آیپک شروط زیر به عنوان الزامات اساسی هرگونه توافقی عنوان شده‌اند:


1. ایران باید زیرساخت سانتریفیوژهای خود را برچیند به گونه‌ای که هیچ راهی برای تبدیل اورانیوم به یک بمب هسته‌ای نداشته باشد.


2. ایران باید تأسیسات آب سنگین اراک را برچیند، یا اینکه آن را به یک رآکتور آب سبک تبدیل کند،‌ در نتیجه هیچ راهی برای تبدیل پلوتونیوم به یک بمب هسته‌ای نداشته باشد.


3. بازرسان بین‌المللی بایستی اجازه دسترسی به هر نقطه‌ای را داشته باشند تا تقلب ایران کشف کنند.


4. ایران باید به طور کامل تلاش‌های گذشته خود برای مسلح شدن (به بمب هسته‌ای) را توضیح دهد.


5. کاهش تحریم‌ ها بایستی به صورت مرحله به مرحله انجام شود تا زمان کافی برای قضاوت در مورد پایبندی ایران (به تعهداتش) وجود داشته باشد.


6. توافق‌نامه‌ای که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند باید برای دهه‌ها (چندین دهه) و نه چند سال اجرایی شود.


اعلام این شروط از سوی آیپک از آن جهت اهمیت دارد که این لابی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به سیاست‌های دولت آمریکا داشته و بیشتر رؤسای جمهوری، وزاری خارجه و رهبران احزاب دوگانه این کشور خود را ملزم به حضور در نشست سالانه این لابی و برشمردن سیاست‌ها و رویکردهای داخلی و خارجی خود می‌دانند.