آزمایش و بلا سنت حتمی خدا


لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ أَذًى کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ

قطعا در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد و از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و [نیز] از کسانى که به شرک گراییده‏اند [سخنان دل]آزار بسیارى خواهید شنید و[لى] اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید این [ایستادگى] حاکى از عزم استوار [شما] در کارهاست

آزمایش، یک سنّت جدّى الهى است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانه‏ى جدّى بودن مسئله است.)

یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مى‏کند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالکم»

بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم»

علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش‏ها و تحقیرها آماده کرد. «ولتسمعنّ...»

شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یکى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»

براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل کرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالکم و انفسکم ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»

انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»

مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان‏ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الکتاب... و من الّذین اشرکوا»

دشمن به کم قانع نیست. «اذىً کثیراً»

صبر و تقوى در کنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مى‏شود. «تصبروا و تتّقوا»

صبر و تقوى، ملازم یکدیگرند.کلمه‏ى «ذلک» مفرد است، در حالى که به صبر و تقوى که دو چیزند، اشاره دارد.

آیه شماره 186  از سوره مبارکه آل عمران