آیاتی در بیان معرفی امام زمان (عج)


بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین


 اگر مومن باشید ، بقیه الله برای شما بهتر است . ( سوره هود 869)



1-    امام بافر (ع) فرمودند  :



به هنگامیکه قائم عج خروج کند به کعبه تکیه می زند و سیصد و سیزده مرد به نزدش حاضر می شوند ، پس اولین سخنی که به زبان می آورد این آیه است : بقیه الله خیر لکم این کنتم مؤمنین



سپس می فرماید :



من بقیه الله در زمین و خلیقه خدا و حجت او برشما هستم ، پس هیچ مسلمانی بر او سلام نمی کند ، مگراینکه چنین می گوید :



السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه



و چون شماره یارانش به یک عقد که ده هزار نفر است رسید ، خروج می کند . پس درزمین هیچ معبودی جز خداوند عزوجل باقی نمی ماند ، بتها و اصنام و غیرآنها نابود می شود و آتش در آنها می افتد .



و این امر پس از غیبتی طولانی خواهد بود تا روشن شود چه کسی در غیبت ایمان می آورد و اطاعت می کند .( مکیال المکارم ج 1 ص 225 از کمال الدین ج 1)



ماء معین مهدی موعود (ع) است



2-    قل ارایتم ان اصبح ماءکم غوراً فمن یاتیکم بماء معین



بگو اگر آبی که شما به آن زنده اید در طبقات زمین فرو برود ،چه کسی است که آبی گوارا برایتان بیاورد (سوره ملک 40)



پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به عمار فرمودند :



ای عمار ، خداوند عهد کرده که از تبار حسین (ع) 9 امام پدید آید که نهمی آنها از دیدگان ناپدید می شود و این است معنای آیه شریفه : قل ارایتم ان اصبح ماءکم غوراً ...



برای او یک غیبت طولانی است که گروهی از عقیده خود بر می گردند و گروهی بر آن ثابت می مانند .



چون آخر الزمان فرا رسد ،او ظاهر می شود و دنیا را پر از عدل و داد می کند و چنانچه از جور و ستم پر شده است .( تفسر برهان ج 4 ص 366)



غیب حجت غائب است



3-    ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب ...



این کتاب که در ان هیچ نقطه ابهامی نیست ،راهنمای متقین است ،کسانی که به عالم غیب ایمان دارند .و.. (سوره بقره 2 و 4)



امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمودند :



منظور از المتقین شیعیان علی بن ابیطالب (ع) است و " الغیب " آن حجت غائب است . (بحار الانوار ج51 ،ص 52، از کمال الدین )



" امام نعمت است "



... و نعمتهای خویش را آشکار و نهان بر شما کامل نمود ...



حضرت موسی بن جعفر (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمودند :



" نعمت ظاهری " ؛ امام ظاهر و" نعمت باطنی " امام غائب است ،که شخص او از دیده ها غائب می شود و معدنهای زیر زمینی برای او آشکار می شود و راههای دور برای او نزدیک می شود . ( بحار الانوار ج 51 ، ص 64)



            " مضطر حقیقی قائم آل محمد (ع) است "



4-    امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلقاء الارض ... "



آیا آن کیست که دعای مضطر را به اجابت می رساند و رنج و غم را برطرف می سازد و شما را جانشینان زمین قرار دهد " ( سوره نمل ، 62)



امام باقر (ع) فرمودند :



سپس به سوی مقام ابراهیم می رود (قائم عج ) و در آنجا دو رکعت نماز می گذارد و حق خود را ازخداوند می طلبد .



سپس امام باقر (ع) فرمودند :



و اوست بخدا سوگند آن " مضطری " که خداوند درباره اش می فرماید : امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض



و این آیه درباره او نازل گشت . (ترجمه المحجه ص 292، از الغیبه )



" فجر امام زمان عج است "



6-    والفجر ولیال عشر و الشفع والوتر " ( سوره فجر 1 و2 )



سوگند به سپیده صبح  و سوگند به شبهای دهگانه و سوگند به جفت و طاق



امام صادق (ع) درباره این آیه شریفه فرمودند :



والفجر همان قائم عج است .



لیال عشر که امامان علیه السلام ، از امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری هستند . و " الشفع " : امیر المؤمنین و فاطمه علیهما السلام هستند . " والوتر " : همانا خداوند یکتا است که هیچ شریک ندارد . ( ترجمه المحجه ، ص 424 از تأویل الایات الظاهره .



" زمین بوسیله امام زمان عج زنده خواهد شد "



اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها " ( سوره حدید 17)



" بدانید که البته خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد "



7-    اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها " ( سوره حدید ، 17)



 بدانید که البته خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد "



امام باقر (ع) درباره این آیه شریفه فرمودند :



خدای عزوجل زمین را به وسیله حضرت قائم عج زنده می کند . " بعد موتها " : یعنی بعد از کفر اهل زمین ( مردن زمین به کفر ورزیدن اهل آن است ) و کافر مرده است . ( ترجمه المحجه ص 376 از کمال الدین ج2)



" متقین ائمه اطهارند و همه زمین از آن انهاست "



8-    " ان الارض یورثها من یشاء من عباده والعتقبه للمتقین "



" زمین از آن خداست ، به هر کس از بندگانش بخواهد آنرا ارص می گذترد ،و عاقبت از آن پرهیزکاران است " ( سوره اعراف : 78)



امام باقر (ع) فرمودند : در کتاب حضرت علی (ع) یافتیم که ایشان در تفسیر این آیه فرموده اند : من و فرزندانم کسانی هستیم که خداوند زمین را برای ما ارث نهاده است . : متقین " : ( پرهیزکاران ) ما هستیم و همه زمین از آن ماست . ( اصول کافی ج 2 ص 266 ، ح 1)



" ون لیطفئوا نور الله بافواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون "



می خواهند نور خدا را با ف دهانشان خاموش سازند و خداوند تمام کننده نور خود است هر چند کافران را ناخوش آید . ( سوره صف 8)



9-    هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون "



اوست خدایی که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد ، تا آن را بر همه ادیان آشکار سازد هر چند که مشرکان این امر را اکره دارند " ( سوره صف 9)



محمد بن فضیل گوید : از حضرت موسی بن جعفر (ع) از معنای ..." والله متم نوره " سؤال کردم ، حضرت فرمودند :



خداوند تمام کننده امر امامت است . بدلیل فرموده خداوند عزوجل که می فرماید :



" الذین آمنوا بالله و رسوله و النور الذی انزلنا"



" آنانکه به خداوند و رسول او و نوریکه نازل ساختیم ایمان آوردند ( تغابن 8)



پس " نور " همان امام است .



عرضه داشتم : " هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق " (صف9)



فرمودند : (یعنی ) اوست خدایی که رسول خویش را به ولایت وصیش امر فرمود و " ولایت " همان دین حق است .



عرض کردم " لیظهره علی الدین کله "



فرمودند : (یعنی ) آن را بر تمامی ادیان هنگام قیام حضرت قائم عج غالب سازد . خداوند می فرمایند : " والله متم نوره "



(یعنی ) ولایت قائم (ع) را به مرحله تمام می رساند ... ( ترجمه المحجه ص 281 از اصول کافی ج 2 ص 432)



 



شناخت امام عصر عج



امام صادق (ع) فرمودند :



ای مفضل ،اخبار مهدی را به شیعیان ما بازگوی تا در دین خود ،به شک و تردید نیافتند . ( بشاره الاسلام : ص 267)



آیاتی در بیان معرفی امام زمان علیه السلام



1-    بقیه الله خیر لکم این کنتم مؤمنین



2-    قل ارایتم ان اصبح ماءکم غوراً فمن یاتیکم بماء معین



3-    هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب



4-    واسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه



5-    امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء



6-    والفجر و لیال عشر و الشفع والوتر



7-    العموا ان الله یجیی الارض بعد موتها



8-    ان الارض یورثها من یشاء من عباده



9-    یریدون لیطفئوا نور الله



10- الذی ارسل ... لیظهره علی الدین کله