جنسیت فرزند را خدا برایمان انتخاب کند یا خودمان؟!

آن پسرى که عالِمِ همراه با ‏موسى کلیم - حضرت خضر - او را کشت بَدَل و عوضى را که خداوند به پدر و مادرِ او عطا فرمود، ‏دختر بود که منشأ پیدایش چندین پیامبر شد.


با وجود تکراری بودن جمله «مهم نیست بچه پسر باشه یا دختر، مهم اینه که سالم باشه» در سال‌های گذشته همیشه خانواده‌هایی  در حسرت داشتن فرزند پسر  هستند.



البته بسیاری از خانواده ها هم هستند که در آرزوی فرزند دختر می باشند، در این میان برخی از قدیمی‌ها هم توصیه‌هایی برای پسر یا دختردار شدن می‌دادند که اغلب مبنای علمی نداشت. با پیشرفت علم  احتمال تعیین جنسیت فرزند پیش از بارداری، پررنگ و پررنگ‌تر شده است. این روزها با تعیین زمان لقاح و همچنین تغذیه پیش از بارداری می‌توان احتمال تعیین جنسیت فرزند را بالا برد.  



اما یک نکته هست که این پدران و مادران عزیز به آن توجه ندارند، هر چند تلاش برای تعیین جنسیت فرزند منع قانونی و شرعی ندارد اما آیا بهتر نیست که صلاح خود را به دست خداوند متعال بسپاریم تا آنچه را که برای ما خیر و صلاح است پیش آورد؟



در زمینه دعا در دستورات ائمه اطهار علیهم السلام آمده اگر چیزی را با اصرار از خداوند میخواهی بخواه در دعا کوتاهی نکن اما برای خداوند متعال تعیین تکلیف نکن بگو خداوندا آنچه خیر و صلاح من است برایم مقدر کن.



در زمینه مسائل مهمی همچون ازدواج و بچه دار شدن ما که تا یک ثانیه بعد نمیدانیم هستیم یا نیستیم از کجا می خواهیم بدانیم صلاحمان چیست که تازه بخواهیم اقدامی هم بکنیم.



آیا بهتر نیست اگر هر کدام از ما قصد فرزند دار شدن دارد به خداوند متعال توکل کند و با اعتماد به علم لایزالی خداوند خیر و صلاح خویش را در اراده و خواست خداوند متعال بجوید؟

‎در متون دینى گرامیداشت مَقْدمِ مادران مایه ورود بهشت است چه این که خط مَشىْ و کیفیت ‏رفتار مادر در تربیت فرزندِ وارسته اهل بهشت نقش تعیین کننده‏اى دارد و از حضرت رسول اکرم ‏صلى الله علیه وآله در این باره دو مطلب رسیده است یکى آن که:‏ ‎ «الجنّة تحت أقدام الأُمّهات»

معیار ارزش انسان چیست؟



چون معیار ارزش انسان همان فضائل علمى و عملى او است و در این جهت خصوصیّت صنفى ‏زن و مرد تأثیرى ندارد لذا وقتى، مردى که صاحب دختر شده و حضرت امام صادق علیه السلام او را ‏ناراضى و غضبناک دیدند به او فرمودند: اگر خداوند به تو الهام و ابلاغ مى‏فرمود که من براى تو (فرزند) ‏انتخاب کنم یا تو براى خودت (فرزند) انتخاب مى‏کنى، تو در جواب چه مى‏گفتى؟ آن مرد گفت: ‏مى‏گفتم: پروردگارا تو براى من (فرزند) اختیار و انتخاب فرما، آنگاه حضرت امام صادق علیه السلام ‏فرمودند: خداوند براى تو «دختر» را انتخاب و اختیار نمود، سپس فرمودند: آن پسرى که عالِمِ همراه با ‏موسى کلیم - حضرت خضر - او را کشت بَدَل و عوضى را که خداوند به پدر و مادرِ او عطا فرمود، ‏دختر بود که منشأ پیدایش چندین پیامبر شد، یعنى گاهى پسر از بین مى‏رود تا زمینه پدید آمدن ‏دختر شود، زیرا آن دختر واجد معیار ارزش بوده و از پسر برتر بوده است، در چنین موقعى خضر راه ‏فرا مى‏رسد و در صحابت موسى کلیم کار شگفت‏انگیز مى‏کند تا ارج چنین دخترى روشن گردد.‏ ‎در این مقام لازم است به آنچه درباره فضیلت حَمْل و باردارى و اجر وضع حَمْل و دوران نِفاس زن ‏وارد شده(1) و نشانه اعتلاى شئون ویژه زنان است توجه شود، گرچه ممکن است براى ناباوران ‏امور معنوى چندان جلوه نکند.‎

یک نکته هست که این پدران و مادران عزیز به آن توجه ندارند، هر چند تلاش برای تعیین جنسیت فرزند منع قانونی و شرعی ندارد اما آیا بهتر نیست که صلاح خود را به دست خداوند متعال بسپاریم تا آنچه را که برای ما خیر و صلاح است پیش آورد؟



در متون دینى گرامیداشت مَقْدمِ مادران مایه ورود بهشت است چه این که خط مَشىْ و کیفیت ‏رفتار مادر در تربیت فرزندِ وارسته اهل بهشت نقش تعیین کننده‏اى دارد و از حضرت رسول اکرم ‏صلى الله علیه وآله در این باره دو مطلب رسیده است یکى آن که:‏ ‎«الجنّة تحت أقدام الأُمّهات»(2)‏ ‎و دیگر آنکه «اذا کنت فى صلاةِ التطوّع فاِن دعاک والدک فلا تقطعها و اِن دَعَتْک والدتک فاقطعها»(3)‏ ‎‎یعنى اگر مشغول نماز مستحبى هستى، پدرت تو را خواند نماز را قطع نکن و اگر مادرت تو را ‏خواند نماز را قطع نما، البته قطع نافله حرام نیست لیکن در حالت جواز قطع یا رجحان آن یکسان ‏نیست. و از این جهت نیکى نسبت به مادر افضل از احسان نسبت به پدر است چنانکه از رسول ‏گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) رسیده است(4) و سرّ ترجیح آن هم در تحمل رنج هاى فراوان مادر تعبیر‎ ‎شده ‏است(5) و نیز گرامیداشت خاله (خواهر مادر) در نبود و فقدان مادر به منزله تکریم مادر تلقى شده ‏است.(6)‏



 



پی نوشت ها:



‏‏(1) جامع احادیث الشیعه، ج20، ص11.‏ ‏



(2) همان مأخذ، ج21، ص428-429.‏ ‏



(3) همان.‏



‏(4) همان مأخذ، ص433-435.‏



‏(5) همان.‏



‏(6) همان.‏ ‏(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 342 ـ 343.)‏



منبع:



خبرگزاری شبستان



سایت پزشکان