آیا اهل غزه ناصبی‌ هستند!!

جریان خوارج جریان عمیقی است که در جای جای اسلام هرگاه توانسته و موقعیت را مناسب دیده از خود رونمایی کرده است. جریان نقشه ی قتل امام رضا ع به علت پذیرفتن ولیعهدی همین جریان است که در تاریخ اسلام جاریست.


گروه سیاسی شاخص؛دوران علی علیه اسلام از حیث مبارزه تفاوتی اساسی با دوران پیامبر اعظم (ص) دارد و آن اینکه در دوران پیامبر (ص) غزوات و سریره ها همگی در مقابل کفاری بود که علنا دشمن اسلام بودند و تلاششان ریشه کنی دین نوپای اسلام بود لذا مبارزه با این افراد حتی اگر از منسوبین سربازان اسلام بودند نیز کار دشواری نبود لیکن آنگاه که جنگ در داخل دنیای اسلام و با افرادی که از مشهورین اسلام باشند، کار سخت و دشوار میشود تا آنجا که برخی به جهت فهم نکردن این مبارزه راه دور شدن از هر دو جبهه را در پیش میگیرند که خواجه ربیع مشهور از این دسته است .



در این بین یقینا افرادی که در میدان مبارزه در کنار حق بایستند و جان خود را در راه حق بذل کنند نسبت به دیگران دارای بصیرت بیشتری هستند. جنگ سخت امیرالمومنین علی  ع  با معاویه از این نوع مبارزات است . مبارزه ی علی ع یار پیامبر ص و کاتب وحی با معاویه ای که او نیز در پرونده خود صحابی پیامبر ص بودن و به نقل برخی اخبار کاتب وحی بودن را دارد. این مبارزه ، مبارزه ای کسانی است که در آن علی ع را برگزیدند و قاعدتا دارای فهم دینی بهتر و بصیرتی بالاتری هستند. حال اگر در این افراد خللی ایجاد شود و این مبارزان دچار اشکالات اعتقادی شوند موضوع نگران کننده شده و باید به علل و ریشه های آن پرداخت .



خوارج که جنگ نهروان را علیه علی ع رقم زدند و پس از اتمام جنگ آن امام همام فرمود که چشم فتنه را کور کردم، جریانی است که از زلال ترین و عمیق ترین سطح مبارزاتی شیعه جدا شده و به انحراف رفته است . این جریان با آنکه ابتدای راه را درست تشخیص داد اما با دو اقدام اشتباه، خود را در برابر امام مسلمین قرار داد.



اشتباه اول فریب مکر معاویه و عمرو عاص را در جریان قرآن بر سر نیزه کردن و انتخاب ابوموسی اشعری ( فردی که سوابق او بیشتر از آنکه سادلوحی را نشان دهد دشمنی با علی ع را نشان میدهد) به عنوان حکم به جای پیشنهاد امام ع که مالک اشتر بود و اشتباه دوم محکوم کردن علی ع به اینکه چرا حکمیت اجباری خود این افراد را پذیرفت .



جریان خوارج جریان عمیقی است که در جای جای اسلام هرگاه توانسته و موقعیت را مناسب دیده از خود رونمایی کرده است. جریان نقشه ی قتل امام رضا ع به علت پذیرفتن ولیعهدی همین جریان است که در تاریخ اسلام جاریست .



نکته ی مهم اینست که علل ایجاد این جریان چه بوده ؟ دانستن پاسخ این سوال از آن جهت مهم است که بر ورزیدگی شیعه برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری در دوران فعلی بسیار کمک کننده می باشد.



شاید بتوان همه علتهایی را که باعث شد خوارج بوجود بیاید در دو نکته مهم خلاصه کرد:




  1.     تا آنجا با امام و ولی بودند که کار و اقدام امام با فهم و دین آنها سازگار بود و آنجا که امام دستور یا کاری میکرد که اینها نمی فهمیدند اطاعت را کنار گذاشته و مخالفت می کردند.

  2.     اکتفای صرف به قرآن و عدم فهم  بی توجهی به اینکه مفسر قرآن بر اساس فرموده ی خود قرآن کریم  ، اهل بیت  (ع) و اولی الامر هستند.



این دو عامل باعث شد آنجا که علی ع فرمودند من قرآن ناطقم و آن کاغذها که بر نیزه است قرآن صامت است را فهم نکنند و نپذیرند و آنگاه که علی ع فرمود شما سربازان من هستید و من نمیتوانم وقتی شما موضوعی را همگی می پذیرید ،نپذیرم را نفهمند و بگویند ما اشتباه کردیم چرا علی ع  پذیرفت .



همانگونه که در سطور بالا گفته شد امروز نیاز جامعه شیعی به اینست که از این حادثه درس عبرت بگیرد و اجازه تشکیل چنین اندیشه غلط و خطرناکی را در درون خود ندهد.



اقداماتی مانند کمک ایران به برخی از کشورها مانند فلسطین اشغالی ، مبارزه با تفرقه شیعه سنی و اصرار بر وحدت این دو جریان از جمله مواردی است که امروز دشمن بدنبال آنست که با تمسک به آنها پروژه تولید خوارج در درون شیعه را کلید بزند.



توجه جدی به بیانات و فرمایش امام خامنه ای(مدظله العالی) در این دو موضوع و نشر و گسترش آن میتواند بهترین راه مقابله با این طرح دشمن بوده و این اقدام را خنثی نماید. در ذیل به دو نمونه از بیانات امام خامنه ای  اشاره میشود:



    اگر شما دیدین کسانی وحدت ملی مارو به بهانه ی مذهب این سنیه این شیعه است بخوان بهم بزنند  اون کسی که ندای تفرقه ی بین شیعه و سنی رو سر میدهد  چه شیعه باشه چه سنی مزدور دشمنه چه بدانه چه ندانه .



    از جمله در قضیه‌ی غزه – در این جنگ بیست و دو روزه‌ی چند ماه قبل – جمهوری اسلامی در همه‌ی سطوحش؛ از رهبری و ریاست جمهوری و مسئولین گوناگون و مردم و تظاهرات و پول و کمک و سپاه و غیره، همه در خدمت برادران فلسطینیِ مظلوم و مسلمان قرار گرفتند. در بحبوحه‌ی این حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبی‌اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند!؟ بله، سنی‌اند؛ اما ناصبی!؟ اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.