یک کارشناس تغذیه گفت: روزه‌داری فرمان خداوند متعال و تمرینی برای زندگی سالم و با‌معنویت است.
یک کارشناس تغذیه گفت: روزه‌داری فرمان خداوند متعال و تمرینی برای زندگی سالم و با‌معنویت است.

جلیل نباتی، در رابطه با تغذیه در ماه مبارک رمضان و چگونگی حفظ سلامتی در این ماه، اظهار کرد: روزه‌داری و ماه مبارک رمضان زمان خوبی برای استراحت نسبی دستگاه گوارش است و از آن جایی‌که مدت زمان بی‌غذایی نسبتاً زیاد نیست توده‌های عضلانی دچار کاستی نمی‌شوند و فقط چربی‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.


وی با اشاره به تأثیرات خوردن سحری در سلامتی معنوی و جسمی افراد گفت:

در سحری توصیه می‌شود افراد یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند تا ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحری و مناجات با خداوند متعال بدون عجله غذا بخورند.

وی ادامه داد:
 برای پیشگیری از تشنگی در طول روز بهتر است در هنگام سحری از مصرف غذاهای پرچرب و شور پرهیز شود و خوردن میوه به‌ویژه میوه‌هایی مانند گلابی، انگور، هلو و هندوانه که به‌علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل لازم برای نمک در خون مناسب است.

وی اظهار کرد: بهتر است در سحری از مواد غذایی کم‌حجم، پرانرژی و پروتئین‌دار مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، گوشت و همچنین از عسل، گردو، بادام، فندق و خرما استفاده شود و از استفاده از غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی، کباب و جوجه کباب که ادویه زیادی می‌طلبند و باعث عطش در طول ساعات روزه‌داری می‌شود، پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه غذای افطار باید پرکالری و زود هضم باشد، گفت:

توصیه می‌شود افطار را با یک غذاها و نوشیدنی گرم مثل سوپ، آش رشته، چای شیرین، خرما و کشمش که به‌دلیل جذب بالا باعث تخفیف در گرسنگی می‌شود آغاز کرد.

ضمن اینکه نوشیدن آب یا نوشابه در ابتدای افطار سبب ضعف و بی‌حالی و درد معده می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: مصرف آب و مایعات زیاد همراه افطار توصیه نمی‌شود زیرا سبب احتلال در هضم می‌شود

ولی مصرف این مایعات یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری به‌منظور تامین مایعات مورد نیاز بدن به همراه میوه‌ها و سبزی‌جات بسیار مفید است.