بیانات امام خامنه ای درجمع  مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی


1-   عزم جدی مسئولان»،

«تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»،«نظارت دقیق»،«رفع موانع حضور فعالان و مردم در عرصه اقتصادی»

«گفتمان سازی»، این امکان را فراهم می کند که ثمرات شیرین و ملموس این الگوی بومی و علمی، در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه گر شود.

2-    مجموعه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است.

7-   سیاستهای اقتصاد مقاومتی، فقط برای شرایط کنونی نیست بلکه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف بلند اقتصادیِ نظام اسلامی است.

8-   این سیاستها قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملاً اقتصاد کشور را به حالت انعطاف پذیری می رساند و شکنندگی اقتصاد در شرایط مختلف را برطرف می کند.

9-   گرایش به اقتصاد مقاومتی فقط مخصوص کشور ایران نیست و در سالهای اخیر با توجه به بحران اقتصادی جهانی، بسیاری از کشورها با توجه به شرایط و ساختارهای درونی خود به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند.

10 البته نیاز ما به اقتصاد مقاومتی بیش از کشورهای دیگر است زیرا از یک طرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود و از طرف دیگر نظام اسلامی، به دلیل استقلال خواهی و عزت مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن از سیاستهای قدرتهای جهانی، مورد تهاجم، سوء نیت و اخلال گری است.

 

4- 

6-**********************************************

 

ویژگی ها و مؤلفه های دهگانه اقتصاد مقاومتی

 

1-   اولین مؤلفه، ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص های کلان اقتصادی بود.

2-   با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص هایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود خواهد یافت و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد.

3-   عدالت اجتماعی، مهمترین شاخص، در میان این شاخص ها است زیرا نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد.

4-   توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا را دومین ویژگی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: تکانه های اقتصادی دنیا، بلایای طبیعی و تکانه های تخاصمی همچون تحریم ها از جمله این عوامل تهدید زاست.

5-   سومین مؤلفه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را، تکیه بر ظرفیت های داخلی بیان و خاطرنشان کردند: این ظرفیت ها شامل ظرفیت های گسترده علمی، انسانی، طبیعی، مالی، جغرافیایی و اقلیمی است که باید برای اجرای سیاستها، بر آنها تکیه شود.

6-   یشان در بیان چهارمین مؤلفه، به رویکرد جهادی اشاره کردند و افزودند: اجرای این سیاستها، با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بدون حساسیت امکان پذیر نیست و نیازمند برنامه ریزی، حرکت علمی، همت و مدیریت جهادی است.

7-   مردم محوری، پنجمین مؤلفه ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و افزودند: براساس معارف اسلامی و دینی و همچنین براساس تجربیات 35 سال اخیر، در هر عرصه ای که مردم وارد میدان شوند، عنایت و پشتیبانی الهی نیز همراه می شود و کارها به پیش خواهد رفت.

8-   هدف از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44، در چند سال قبل را استفاده از ظرفیت ها و امکانات مردمی در اقتصاد کشور دانستند و گفتند: متأسفانه حق این سیاستها، ادا نشد.

9-   امام  خامنه ای، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی بویژه غذا و دارو و خودکفایی در این اقلام را ششمن مؤلفه سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمردند.

10-          هفتمین مؤلفه  کاهش وابستگی به درآمد فروش نفت یکی از ویژگیهای اصلی این سیاستها است.

11-          از اصلاح الگوی مصرف به عنوان هشتمین مؤلفه نام بردند و خاطرنشان کردند: خطاب اصلی من در این موضوع متوجه مسئولان است که باید در درجه اول در حوزه مأموریتی خود، از اسراف و ریخت و پاش بطور جدی پرهیز و در درجه بعد، این موضوع را در زندگی های شخصی خود رعایت کنند.

12-          فسادستیزی نهمین مؤلفه ای بود که امام خامنه ای  به آن اشاره و تأکید کردند: لازمه فعالیت سالم و پرتحرک اقتصادی، امنیت است و لازمه امنیت اقتصادی نیز، برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی است که قانون را دور می زنند.

13-          شفاف سازی را شرط اصلی مقابله با فساد اقتصادی دانستند.

14-          ایشان با اشاره به اعلام آمادگی سه قوه برای مقابله با فساد اقتصادی، تأکید کردند: در این موضوع، گفتنِ صرف کافی نیست، و همه مسئولان اجرایی، قضایی و قوه مقننه در این خصوص مسئول هستند.

15-          دانش محوری، آخرین مؤلفه ای بود که امام خامنه ای به آن اشاره کردند و گفتند: امروز شرایط کشور از لحاظ پیشرفتهای علمی به گونه ای است که می توانیم رسیدن به اقتصاد دانش  بنیان را با بلندپروازی، جزو اهداف خود قرار دهیم.

 

***********************************

 

آیا سیاستهای اقتصاد مقاومتی، حرکتی مقطعی است که تحت فشار تحریم 


ها شکل گرفته است؟

 

1-   اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه سیاستی مقطعی نیست بلکه تدبیری راهبردی است که برای همه دورانها - چه تحریم باشد و چه نباشد -  مفید و راهگشا و پیش برنده است.

2-   امام  خامنه ای در تشریح علل و انگیزه تدوین و ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به بیان چهار عامل اصلی پرداختند:

1-   ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور، 2- حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، 3-مقابله با تحریم ها و 4- کاهش کامل تأثیرپذیری اقتصاد کشور از بحرانهای اقتصاد جهانی.

2-   ظرفیتهای عالی انسانی، سرمایه های «معدنی، طبیعی و صنعتی» و نیز موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور انگیزه ای قوی برای طراحی الگوی پیشتاز اقتصادی یعنی اقتصاد مقاومتی بوده است.

3-   مشکلات مزمن و دیرپایی همچون تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، واردات بی رویه، معیوب بودن برخی ساختارها، پایین بودن بهره وری و الگوی ناصحیح مصرف، جز با یک حرکت برنامه ریزی شده برای مقاوم سازی اقتصاد برطرف نمی شود.

4-   مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان را از دیگر عوامل تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان کردند و افزودند:

5-   تحریم ها قبل از موضوع انرژی هسته ای نیز وجود داشته و اگر مذاکرات هم ان‌شاءالله به نقطه حل برسد وجود خواهد داشت

6-   چرا که هسته ای و حقوق بشر و مسائل دیگر بهانه ای بیش نیست و زورگویان جهانی از استقلال طلبی و الگو شدن ملت ایران در هراسند.

7-   چهارمین عامل تدوین سیاستهای مقاوم سازی اقتصاد کشور را ضرورت کاهش تأثیرپذیری از بحرانهای جهانی بیان فرمودند .

 

******************************  

انتظارات امام خامنه ای از مسئولین قوای سه گانه و ...

 

1-   ایشان عزم راسخ و جدی مسئولان سه قوه و بویژه قوه مجریه را عاملی بسیار مهم برای مقاوم سازی اقتصاد خواندند و افزودند:

2-   صرف مطرح شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مشکلی را حل نمی کند بلکه عزم و تلاش مسئولان همه بخشهای مرتبط با این سیاستها، زمینه ساز تحقق اهداف اعلام شده خواهد بود.

3-   ورود به میدان عمل را دومین انتظار خود از مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند:

4-   این طرح و سیاستهای کلی باید به برنامه های گوناگون اجرایی تبدیل شود تا حماسه اقتصادی، واقعاً بوجود آید.

5-   تدوین، برنامه های زمان بندی شده را سومین ضرورت دانستند و تأکید کردند:

6-   باید سهم هر قوه و همچنین سهم هر دستگاه در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بطور دقیق مشخص شود.

7-   اقدام سران سه قوه در تهیه ساز و کار هماهنگی دستگاهها و نیز نظارت در همه سطوح، چهارمین و پنجمین ضرورتی بود که امام خامنه ای  بر آنها تأکید کردند.

8-   برطرف کردن موانع «قانونی، اجرایی، حقوقی و قضایی» از سر راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ششمین وظیفه ای بود که امام خامنه ای  متوجه سران قوا دانستند.

9-   گفتمان سازی و ارائه تصویری درست از اقتصاد مقاومتی را وظیفه صدا و سیما، رسانه ها، مسئولان، دلسوزان و صاحبان فکر و اندیشه خواندند و خاطرنشان کردند:

10-                      دستگاههای تبلیغاتی مخالفِ پیشرفت ایران، تلاش می کنند با ایجاد شبهه و اشکال تراشی، سیاستهای ابلاغ شده را بی اهمیت جلوه دهند اما اگر تصویر درستی از این حرکت بزرگ و پیشتازانه ارائه شود و گفتمان سازی صورت گیرد، مردم به آن معتقد می شوند و از مسئولان مطالبه می کنند که در این صورت کارها به پیش خواهد رفت.

11-                      امام خامنه ای  در بیان آخرین انتظار خود از مسئولان موضوع پایش و اطلاع رسانی دقیق را مطرح کردند.

12-                      ایشان افزودند: باید مرکزی قوی و بینا برای رصد و پایش دقیق فعالیتها وجود داشته باشد.