راز نعلین وصله دار آقا

افسران - راز نعلین وصله دار آقا

راز نعلین وصله دار آقا


ساده زیستی آقا چیزی نیست که کسی در آن شک و شبهه ای داشته باشد و حتی دشمن ترین دشمنانش هم به آن معترفند، پس نیازی هم نیست که ما بخواهیم با انتشار تصویر نعلین وصله دار رهبر انقلاب، مسأله اثبات شده ای را دوباره اثبات کنیم. نعلین وصله دار آقا، گرچه نشانه ساده زیستی ایشان و بی توجهی شان به زخارف دنیا هست، ولی نکته اصلی چیز دیگری است. اصل قصه به اصول «حکمرانی اسلامی» بازمیگردد. یک رهبر اسلامی پیش از آنکه مردم را امر به چیزی کند یا آنان را از چیزی نهی کند، خودش عامل به آن دستورات است، و آقا مصداق بارز این شیوه حکمرانی است.
نوروز 88 بود که آقا در حرم امام رضا(ع) فرمودند:


در مصارف گوناگون شخصی و خانوادگی، اسرافِ فردی صورت میگیرد. تجمل‌گرائی‌ها، چشم و هم‌چشمی‌ها، هوسرانی افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چیزهای غیر لازم خریدن؛ اینها از موارد اسراف است. وسائل تجملات، وسائل آرایش، مبلمان خانه، تزئینات داخل خانه؛ اینها چیزهائی است که ما برای آنها پول صرف میکنیم.


پولی که میتواند در تولید مصرف شود، سرمایه‌گذاری شود، کشور را پیش ببرد، به فقرا کمک کند، ثروت عمومی کشور را زیاد کند، این را ما صرف میکنیم به این چیزهای ناشی‌شده‌ی از هوس، چشم و هم‌چشمی، آبروداری‌های خیالی. باید خودمان را اصلاح کنیم. باید الگوی مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوی مصرفمان غلط است. چه جوری بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟ تلفن همراه توی جیبمان گذاشته‌ایم؛ به مجرد اینکه یک مدل بالاتر وارد بازار میشود، این را کأنّه دور می‌اندازیم و آن مدل جدید را باید بخریم؛ چرا؟! این چه هوس‌بازی‌ای است که ما به آن دچار هستیم.
حالا نعلین وصله دار آقا معنای دیگری پیدا میکند. او پیش و بیش از مردمی که به آنان امر و نهی میکند به گفته های خودش عمل میکند. نعلینی که میتواند با وصله زدن همچنان از آن استفاده کند را دور نمی اندازد. چون او «امام» است، و امام پیش از تأدیب مردم باید خودش را تأدیب کنید و پیش از گفتار باید رفتارش را اصلاح کند 


. «مَنْ‏ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ.»


انتشار این تصویر اونم در آستانه سال نو و در ایامی که هوسبازی و چشم و همچشمی برای خرید شب عید بیداد میکنه، به من و شمای حزب اللهی مدعی ولایتمداری درسی عملی داد که مراقب باشیم و حواسمون جمع باشه که امام ما کیه و چی گفته و از ما چی خواسته و قبل از اینکه از ما بخواد، خودش چه جوری عمل کرده. گرچه قطعاً آقا توقع نداره که ما مثل او زندگی کنیم، 


ولی به قول امیرمؤمنان(ع):


 «أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَی مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ‏ وَ مِنْ طُعْمِهِ‏ بِقُرْصَیْه‏،


أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی‏ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد


». (آگاه باشید که امام شما از دنیای خویش به دو جامه فرسوده و دو قرص نان کفایت کرده و رضایت داده است؛ البته شما توانایی چنین کاری را ندارید، ولی با پرهیزگاری و تلاش فراوان، و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید.)
ــــــــــــ
راستی، تابلوی نصب شده در دفتر کار آقا را که یادتان هست: farsi.khamenei.ir/me