خـصوصیات اخلــاقی مـردان واقــعی و دوست داشتنی 

مرد واقعی همان مردی است که وقتی دیگران به او نگاه می‌کنند، انگیزه می‌گیرند و خیلی وقت‌ها هم نگاهشان با کمی غبطه  همراه است. او همان کسی  است که هر کسی آرزوی مصاحبت و رفاقت و مشارکت زندگی  با او را می کنند . این مرد بدون اینکه بخواهد، در هر جمعی مرکز توجه است.

در زیر به ۲۵ خصوصیت یک مرد مطلوب  و واقعی  اشاره می‌کنیم. البته این لیست کامل نیست و شما هم می‌توانید خصوصیاتی را که در ذهنتان است به آن اضافه کنید.

۱. مرد واقعی جدی و با پشتکار است . هیچوقت تا  به هدف خود-  که همانا رسیدن به خداوند منان و مهربان است - نرسد از پا نمی نشیند . و تا نفس آخر ایستادگی و مجاهده  می‌کند.

دست از طلب ندارم تا کام دل بر آید // یا جان رسد به جانان یا جان ز تن بر آید 

۲. مرد واقعی می‌تواند از خودش و خانواده‌اش و دین و ایمان و وطنش و... دفاع می کند. 

۳. مرد واقعی دارای روح بزرگ و  ورزشکاری است .

۴. مرد واقعی شجاع است. نه اینکه ترسی ندارد، نه. بلکه با ترس خود  در هر موقعیتی  روبه‌رو می‌شود.

۵. مرد واقعی شوخ‌طبع و خوش قلب  و خوش اخلاق  است و همیشه آدم‌های زیادی را با سخنان ارزنده  و ارزشمند  و نشاط بخشش به حقیقت جذب  می‌کند.

۶. مرد واقعی اگر  اشتباهی را  مرتکب شد توانایی این را دارد عذر خواهی نمایید و حلالیت بطلبد .

۷. مرد واقعی می‌تواند به خودش بخندد. این یکی از لازمه‌های مرد واقعی است. شما هیچوقت نمی‌توانید مرد واقعی را مسخره کنید، چون خودش هم به ما ملحق خواهد شد. -هیچکس نمی‌تواند بهتر از خودش، خودش را مسخره کند-

۸. مرد واقعی متواضع است.  به هر پیروزی که دست پیدا کند،  مغرور نمی شود  و اگر هم شد فوراً توبه می کند و سر بر آستان حضرت حق می ساید . 

۹. مرد واقعی دنبال علم و حکمت است . پیش نیاز آن مدرک تحصیلی نیست، بلکه عطش یادگیری است.

او دوست دارد یاد بگیرد و این کار را می‌کند. علم  و حکمت به او کمک می‌کند تا بتواند با افراد از هر وضعیت و موقعیت اجتماعی و اقتصادی ارتباط برقرار کند. خیلی راحت و هوشمندانه می‌تواند با تاجران بزرگ و مبلغین مذهبی رابطه داشته باشد.

۱۰. مرد واقعی، مرد مردهاست. مردی است که دوست نداشتن او بسیار سخت است. قاطع و اکثر اوقات ساکت است اما می‌تواند هر لحظه زیر خنده زده و با سخنی حکمت آمیز گروهی را مسرور سازد .

۱۱. مرد واقعی ارزش هر کلمه را می‌شناسد، فقط به این دلیل حرف نمی‌زند که صدای خود را بشنود. کلمات خود را به دقت انتخاب می‌کند. به قدرت آنها احترام می‌گذارد. چه در نوشتن و چه حرف زدن،

فقط وقتی حرف می‌زند که دیگران حرف‌هایش را بشنوندو زمانی حرف می‌زند که چیز باارزشی برای گفتن داشته باشد.

۱۲. مرد واقعی هدف دارد. این مشخص‌ترین خصوصیت اوست. درحالی که اکثر آدمها در زندگی خود سرگردانند ،

مرد واقعی قبل آنکه به تربیت و تعلیم  دیگران بپردازد  سخت سرگرم ساختن و تربیت و تعلیم خودش است. هر روز به خدا نزدیک و نزدیک تر می شود . 

۱۳. مرد واقعی پرتلاش و سخت‌کوش است. او می داند که بدون تلاش و کار سخت به هیچ  جایی  نمی‌رسد.

۱۴. یک مرد واقعی یک جنگنده است. می‌داند که بعضی چیزها تحت کنترل او نیستند اما برای کنترل چیزهایی که در اختیار اوست هر کاری می‌کند. اما نگران بقیه چیزهایی که کنترلی روی آنها ندارد نیست. نگران فردا نیست، برای ساختن امروز خود سخت در تلاش است.

۱۵. مرد واقعی شروع‌کننده دعوا نیست اما اگر در دعوایی گرفتار شود، به آن خاتمه می‌دهد. قلدر نیست.

 از آن دسته آدم‌هایی نیست که دنبال دعوا می‌گردند تا زورآزمایی کنند. اما اگر منطقی‌ترین کاری که باید انجام دهد، دعوا کردن باشد، این کار را خواهد کرد. او برای خراب کردن دعوا نمی‌کند، بلکه برای دفاع کردن از خود این کار را می‌کند.

۱۶. مرد واقعی آراسته و نظیف است. به ظاهر و باطن خود اهمیت می دهد و مردم هم برای او احترام می‌گذارند. او می‌داند چطور باید مثل یک مرد لباس بپوشد . او لباس مردانه به تن می کند و خصوصیات زنانه را به خانم های محترم وا گذار می کند .... 

۱۷. مرد واقعی می‌داند کیست، ارزش‌هایش بر زندگی او حکومت می‌کنند. هیچوقت از ارزش‌های خود سرپیچی نمی‌کند و تا لحظه آخر برای آنها می‌ایستد. حتی اگر در ایستادگی برای ارزش‌هایش تنها باشد، تا آخرین توان خود می‌جنگد.

۱۸. مرد واقعی می‌داند با خانم‌ها چطور باید رفتار کند. او به زن‌ها احترام می‌گذارد و در هر موقعیتی به همسر خود کمک می‌کند. به او کمک می‌کند تا به آرزوهایش برسد.

۱۹. مرد واقعی برای خوشنود کردن همه آدم‌ها خود را به زحمت نمی‌اندازد چون می‌داند این کار غیرممکن است.

هیچوقت نمی‌گذارد زنی زندگی او را اداره کند. او مرد خودش است. بااینکه زمینی را که زنش روی آن راه رفته  می‌بوسد اما می‌داند چطور نباید اجازه دهد او از حد خود تجاوز کند. 


۲۰. مرد واقعی مرد ارزش‌هاست. دانشمندی می گوید : "سعی نکنید مرد موفقیت‌ها باشید، سعی کنید مرد ارزش‌ها باشید."

 انیشتین می‌دانست که اگر برای دیگران ارزشمند باشید، درواقع به موفقیت رسیده‌اید. مرد واقعی مرد ارزش و ارزش‌هاست.

او با بودن در کنار دیگران به بهبود زندگی آنها کمک می‌کند.

۲۱. مرد واقعی به دیگران کمک می‌کند، او بخشنده و سخاوتمند است. او هدف خود را دارد اما می‌داند که زندگی فقط موفقیت نیست، بلکه نفوذ در اعماق قلوب دیگران است. او می‌داند که این کار فقط خوش اخلاقی و صفا و از طریق کمک به دیگران امکان‌پذیر است.

۲۲. مرد واقعی یک رهبر است،یک  الگو است. او به مردم نمی‌گوید چطور زندگی کنند، اما طوری زندگی می‌کند که دیگران از او درس بگیرند.

۲۳. مردان واقعی در طول تاریخ ، موقعیت‌هایی را که دیگران به عنوان شکست به آن می‌نگریستند  فرصتی برای موفقیت می‌دیدند. مرد واقعی ممکن است شکست بخورد اما شکست برای او آخر راه نیست. او شکست را بخشی ضروری از تجربه می‌داند و می‌داند که شکست باعث می‌شود چیزهایی را امتحان کند که دیگران از آن دوری می‌کنند و باعث می‌شود وقتی دیگران از ادامه راه دست می‌کشند، او تلاشش را بیشتر کند.

۲۴. مرد واقعی قاطع  و استوار و سخت کوش و سمج است. وقتی کاری را شروع می‌کند که به آن عشق می‌ورزد، هیچکس نمی‌تواند او را عقب براند  و تا آخر پایدار و استوار است .

 مرد واقعی بصیر و بصیرت بخش  است و دوست دارد حرف‌ها و نظرات دیگران را بشنود. چون می‌داند که ممکن است اشتباه کند، همیشه از نظرات کسانی که فکر می‌کند از او بهتر و برترند مشورت و درس  و عبرت می‌گیرد.

۲۵. مرد واقعی هیچ تلاشی نمی‌کند که مرد واقعی باشد. این همان جایی است که خیلی‌ها شکست می‌خورند.

او وابسته و دلبسته دنیا و ما فیها نیست بلکه او دنیا را مزرعه ی آخرت می داند و برای کسب خشنودی خداوند منان مهربان لحظه ی از عبودیت  و بندگی خدا  و خدمت به بندگانش نمی آساید ...