عیدغدیردرقرآن کریم و کلام معصومان(ع)

در مورد غدیر و جایگاه آن در قرآن و کلام وحی، آیات پرنغزی آمده است. آیه ای که پیش از اعلام رسمی ولایت امیرمؤمنان علی(ع) نازل شد، از یک سو، بیانگر اهمیت فوق العاده غدیر و از دیگر سو، نشان دهنده نگرانیهای رسول خدا(ص) در این باره است، در قرآن آمده که:

(ای پیامبر ! آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً به مردم برسان و اگر این کار را انجام ندهی، رسالت او را اتمام نکرده ای- خداوند تو را از خطرهای احتمالی مردم نگه می دارد و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند).

(سوره مائده آیه 67)

قرآن کریم، آشکارا اعلام نشدن ولایت علی(ع) را با ناتمام ماندن رسالت الهی برابر می داند و در مقابل نگرانی این که رسول خدا(ص) داشت، وعده حفظ و حراست به ایشان داده است.

آیه ای که پس از اعلام ولایت امام علی(ع) در غدیر نازل شد، موجی از شادی را در دلهای مؤمنین پدید آورد و آرامش و اطمینان خاطر به آنان بخشید:

(امروز کافران از زوال دین شما ناامید شدند. پس از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دین شما را کامل و نعمتها را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان آیین جاویدان شما پذیرفتم.

(سوره مائده آیه 3)

عید سعید غدیر در کلام معصومین(ع) جایگاه ویژه ی دارد

* پیامبر اکرم(ص)

شیخ صدوق در کتاب امالی، روایتی از امام باقر(ع) و آن حضرت از پدران پاکش نقل می کند که روزی رسول اکرم(ص) رو به امیرمؤمنان علی(ع) کرد و فرمود:

«ای علی! خداوند آیه شریفه (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من رکب) را درباره اهمیت تو بر من نازل کرد، تا آن را تبلیغ کنم. به یقین، کسی که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، عملش باطل است.»

* حضرت فاطمه زهرا(س)

از فاطمه زهرا(س) پرسیدند که آیا رسول خدا(ص) پیش از رحلتش درباره امامت امیرمؤمنان علی(ع) چیزی فرمود؟ آن حضرت در پاسخ فرمود:

«عجبا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟» (المناقب)

* امام حسن(ع)

امام حسن(ع) فرمود: امت مسلمان از پیامبر(ص) شنیدند که درباره پدرم فرمود: او برای من همچون هارون برای موسی(ع) است. همچنین دیدند که رسول خدا(ص) او را در غدیر خم به عنوان امام نصب کرد.» (امالی شیخ صدوق)

* امام حسین(ع)

امام حسین(ع) پیش از مرگ معاویه، خانه خدا را زیارت کرد، سپس بنی هاشم را گرد آورد و فرمود: «آیا می دانید که پیامبر اکرم(ص) علی(ع) را در روز غدیر خم به جانشینی خود برگزید؟ همگی گفتند: بلی (کتاب سلیم بن قیس الکوفی)

* امام زین العابدین(ع)

ابن اسحاق ، تاریخ نگار معروف می گوید: به علی بن حسین(ع) گفتم: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» یعنی چه؟ حضرت فرمود: «پیامبر خدا(ص) به مردمان خبر داد که امام پس از خودش، امیرمؤمنان علی(ع) است.» (بحارالانوار)

* امام محمد باقر(ع)

ابان بن تغلب می گوید: از امام باقر(ع) درباره این سخن رسول خدا(ص) «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» پرسیدم. آن حضرت در پاسخ فرمود: (به مردمان گفت که امیرمؤمنان علی(ع) در میان مردم جایگزین من خواهد بود.) (شیخ صدوق، معانی الاخبار)

* امام صادق(ع)

در دوران زندگی امام صادق(ع) بر اثر جو مناسبی که برای نشر معارف اهل بیت(ع) پیش آمده بود، حدیث غدیر بیش از همه دوره ها مطرح شده است. آن حضرت درباره روز غدیر می فرماید:

(رسول خدا(ص) در غدیر خم برای امیرمؤمنان علی(ع) پیمان گرفت و مردم به ولایت او اقرار کردند. خوشا به حال آنان که بر ولایت او ثابت قدم ماندند و وای بر کسانی که آن پیمان را شکستند.) (بحارالانوار)

* امام کاظم(ع)

در روزهایی که امام کاظم(ع) در زندان بود، روزی هارون، خلیفه عباسی ایشان را احضار کرد و درباره ولایت اهل بیت(ع) بر مردم پرسید. حضرت فرمود: ما می گوییم ولایت همه خلایق با ماست. دلیل ما سخن پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم است که فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» (بحارالانوار)

* امام حسن عسگری(ع)

حسین بن ظریف می گوید: به امام حسن عسگری نامه نوشتم و پرسیدم معنای سخن پیامبر اکرم(ص) درباره امیرمؤمنان علی(ع) چیست که فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» حضرت ادامه داد: مقصود حضرت آن بود که او را نشانه ای قرار دهد که هنگام اختلاف، حزب خداوند با آن شناخته شوند. (اثبات الهداه)