رابطه سلامتی جسمی و روانی  با مو ها 


بسیاری از ما تصور می‌کنیم که موها، بخشی جدا از بدن هستند. اما همانند ناخن‌ها، موها نیز می‌توانند در شناسایی تقریبی وضعیت سلامت‌مان به ما کمک کنند.

در این مطلب به چهار نشانه در رابطه با سلامتی که از روی وضعیت و حالت موها می‌توان به آنها پی برد، اشاره شده است. 


نرمی و شکنندگی موها

اگر موهای زخیم و در عین حال درخشانی دارید که به ناگاه خوش‌حالت و در عین حال شکننده شده‌اند، به یاد بیاورید که مشغول چه کاری بوده‌اید؟ شنا کردن در یک آب کلر خورده، رنگ کردن موها و مواردی مانند این، می‌تواند عامل نرمی و شکنندگی موهای شما باشد. هر چند که موهای شکننده و خشک از نشانه‌های Hypothyroidism یا کم‌کاری تیروئید است.
کاهش عملکرد غده تیروئید در ترشح هورمون‌های کافی، منجر به کاهش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود. البته افزایش ناگهانی وزن، بروز حس خستگی دور از انتظار و احساس سرما در اغلب اوقات روز نیز از سایر نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است.

اگر این نشانه‌ها را در خود می‌بینید، غده تیروئید شما مشکوک به کم‌کاری است و باید برای انجام آزمایشات دقیق جهت بررسی میزان کم‌کاری و درمان، به پزشک مراجعه کنید. معمولاً برای رفع مشکل، داروهای مخصوصی جهت افزایش کارکرد غده تیروئید تجویز می‌شود.


شوره سر

بسیاری از افراد دچار شوره سر هستند که به راحتی با کمک یک شامپوی ضدشوره برطرف می‌شود. اما در صورتی که بر اثر استفاده از شامپوی ضدشوره لکه‌های مشکوکی بر روی پوست‌تان ظاهر شود، شما مشکوک به پسوریازیس هستید. این بیماری، یک بیماری خودایمنی بدن است که در پوست بروز می‌کند و رنگ پوست به واسطه بروز آن در برخی نواحی به صورت لکه‌های درشت تغییر می‌کند. در واقع این تغییر رنگ، پروسه نوسازی پوست است که به واسطه این بیماری سرعت گرفته و قابل رویت می‌شود. در صورتی که شما دچار سایر بیماری‌های خودایمنی بدن مانند اسکلروز چندگانه یا کرون هستید، احتمال بروز پسوریازیس در شما بیشتر است و باید برای مراجعه به پزشک جهت رفع مشکل و درمان سریع بیماری جدیت بیشتری داشته باشید.

ریزش مو

هر فرد عادی به طور میانگین روزانه ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. این میزان ریزش مو کاملاً طبیعی‌ست و جای نگرانی نیست. اما در صورتی که حس می‌کنید میزان ریزش موی شما از این حد بیشتر است و یا موهای شما به صورت دسته‌ای میریزند، احتمالاً این نشان از بروز یک ایراد در سلامت شماست. گاهی اوقات ریزش مو می‌تواند به مواردی مانند استرس‌های شغلی و خانوادگی وابسته باشد. اما مواردی مانند کم‌کاری تیروئید و یا سندرم تخمدان پرکیست نیز می‌توانند عامل بروز این ریزش‌های غیرعادی باشند. با این حال، مصرف برخی داروها همچون داروهای ضدحاملگی، داروهای ضدافسردگی و برخی داروهای دیگر نیز می‌تواند از عوامل موقت ریزش مو باشند. به هر حال عوامل بسیاری همچون مصرف همزمان دو دارو و مهمتر از همه عوامل ارثی نیز از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در افراد هستند، اما نباید به آن اکتفا کنید و مراجعه به پزشک برای کشف علت اصلی ریزش موها ضروری‌ست.

موهای خشک، ضعیف و بی‌دوام

نهایتاً، وجود موهای خشک و بی‌دوام، جدی‌ترین نشانه مرتبط با سلامت شماست. موها، با کمک پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند و عدم مصرف کافی پروتئین در وعده‌های غذایی، ممکن است منجر به رشد موهایی ضعیف و شکننده شود. البته این مورد نیز می‌تواند به غده تیروئید مرتبط باشد و برای کشف علت اصلی باید مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه را نیز در برنامه خود بگذارید.